U
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du får gärna berätta under vilka tidsperioder och delar av landet där det varit vanligt med stålstänger i timmerväggar. Jag har inte hört talas om det i Småland åtminstone.
vi har stål men inte inne i stommen. När de monterade följare på vårt hus så satte de ett långt plattjärn på högkant på utsidan och sen en vanlig följare i trä på insidan. Troligen för att det inte gick ha normal följare i trä på utsidan av ett reverterat timmerhus.
Södermanland och gjort förmodligen runt 1890 när man bytte takstolar och inredde en övervåning på ett 1840-tals hus.
 
Här i Småland har jag sett järnstänger mestadels som ersättning för underramen på takstolar i stora byggnader, t ex missionshus och skolor. Jag har inte uppfattningen att det är speciellt vanligt inne i timmerväggar, varken sådant som är knuttimrat eller byggt med fackverksteknik.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
...om jag ska hålla mig till ämnet, är jag på samma sida som flertalet andra skribenter i tråden; dra ut frånluften genom ytterväggen. Äger själv ett timmerhus byggt på 1800-talet med modernt våtrum, där är ventilen i ytterväggen.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...om jag ska hålla mig till ämnet, är jag på samma sida som flertalet andra skribenter i tråden; dra ut frånluften genom ytterväggen. Äger själv ett timmerhus byggt på 1800-talet med modernt våtrum, där är ventilen i ytterväggen.
Själv är jag inte direkt oroad över någon metall i konstruktionen i mitt hus i alla fall. :)

Tack för input gällande ventilationen! (y)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.