M Markarbetaren skrev:
Jag skulle nog hellre sätta in en till och ha kvar den gamla tills den är slut. Med tanke på TS planlösning gissar jag att många av elradiatorerna går en hel del idag.

Komfortmässigt är en LLpump för sommarstugor och ettor. Hade jag haft elradiatorer så hade jag satsat på vattenburet system. Större jobb och investering men som betalar av sig i form av komfort och värde.
Och jag gick just från vattenburen värme då den är för långsam om man vill variera temperaturen över dygnet...
 
Gå inte på det där om att få pengar tillbaka, eller "den betalar sig själv".
Själv höll jag på att hamna hos kronofogden, då jag väntade på att pumpen skulle betala sig. Det gjorde den emellertid aldrig, utan jag fick snällt själv betala fakturan.
Än så länge har det inte heller landat någon utbetalningsavi i brevlådan, så jag är övertygad om att även det bara är båg.
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 4 till
  • Laddar…
N Noun skrev:
Jag sparar minst 1500kWh (SE3) per månad på uppvärmningen
Det tror jag inte ett dugg på.
Du sparar lika mycket på uppvärmningen som mitt hus drar totalt, hushållsel och uppvärmning (ja, uppvärmningen drar lite mer vissa vintermånader)?

Din besparing i November är samma som jag betalat totalt för November!

E.ON Nät:
Elnätsabonnemang månadsavgift, 462,50 kr
Elöverföring, 1 016 kWh à 24,25 öre 246,34 kr
Energiskatt, 1 016 kWh à 45,00 öre 457,12 kr
Totalt: 1166 kr
varav moms 233,19 kr

Skelefteå kraft rörligt SE4
Elhandel 2022-11-01 - 2022-11-30
Rörligt elpris 1 016 kWh 1,64845 SEK/kWh 1 674,83 SEK
Rabatt elpris 1 016 kWh -0,100 SEK/kWh -101,60 SEK
Moms 25,00 % 393,32 SEK
Totalt 1 966,55 SEK

Summa elkostnad inklusive alla kostnader & avgifter:
3 132,55


Stapeldiagram som jämför månatlig elförbrukning (kWh) 2021 mot 2022 med årsförbrukning och prognos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2021 var jag bortrest från början Mars till början November.
Jag hade också fastprisavtal fram till Sept-2022.

 
N
D Dilato skrev:
Det tror jag inte ett dugg på.
Du sparar lika mycket på uppvärmningen som mitt hus drar totalt, hushållsel och uppvärmning (ja, uppvärmningen drar lite mer vissa vintermånader)?

Din besparing i November är samma som jag betalat totalt för November!

E.ON Nät:
Elnätsabonnemang månadsavgift, 462,50 kr
Elöverföring, 1 016 kWh à 24,25 öre 246,34 kr
Energiskatt, 1 016 kWh à 45,00 öre 457,12 kr
Totalt: 1166 kr
varav moms 233,19 kr

Skelefteå kraft rörligt SE4
Elhandel 2022-11-01 - 2022-11-30
Rörligt elpris 1 016 kWh 1,64845 SEK/kWh 1 674,83 SEK
Rabatt elpris 1 016 kWh -0,100 SEK/kWh -101,60 SEK
Moms 25,00 % 393,32 SEK
Totalt 1 966,55 SEK

Summa elkostnad inklusive alla kostnader & avgifter:
3 132,55


[bild]
2021 var jag bortrest från början Mars till början November.
Jag hade också fastprisavtal fram till Sept-2022.
Inte så konstigt när man stänger ned ett föråldrat system som inte klarar temperaturer under nollan.

När jag startar mitt luft/vatten system så drar systemet mellan 2000 och 2500 W ned till nollan.
Bara flödespumpen drar 210W! Vid samma temperatur drog luft/luft 500W.

I november förbrukade luft/luft pumpen 249.4kWh av 581kWh, som blev månadens totala förbrukning.
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Och jag gick just från vattenburen värme då den är för långsam om man vill variera temperaturen över dygnet...
Jag tror i 99,999% av fallen så går man från luftburet till vattenburet. Har faktist aldrig hört någon som bytt frivilligt åt andra hållet om det inte varit av ekonomiska skäl, att det vattenburna blivit för dyrt att laga eller dess värmekälla.

Nu kommer jag säkert trampa nån på tårna, men en luftvärmepump har alltid varit och är fortfarande ett komplement till en annan uppvärmningskälla eller för sommarstugor. Jag känner inte till nån hustillverkare idag som erbjuder en LVVP som enda uppvärmning. (nu kommer säkert nån av er googla fram detta kommande timmen bara för att överbevisa mig)

Om vi ska återgå till frågeställningen så beror ju intjäningen på en massa faktorer som idag är okända, om man inte har bundet elpris dvs., då kan man kanske jämföra förbrukning nått sånär. Annars är ju elpriset nästa vinter inget vi idag vet. Sedan beror det på vädret, en varm vinter med plusgrader så kan en äldre pump klara sig bra med relativt låg förbrukning. Det är väl ofta här den stora skillnaden ligger, gammalt mot nytt. En nyare klarar lite lägre temperaturer med bättre COP.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag tror i 99,999% av fallen så går man från luftburet till vattenburet. Har faktist aldrig hört någon som bytt frivilligt åt andra hållet om det inte varit av ekonomiska skäl, att det vattenburna blivit för dyrt att laga eller dess värmekälla.

Nu kommer jag säkert trampa nån på tårna, men en luftvärmepump har alltid varit och är fortfarande ett komplement till en annan uppvärmningskälla eller för sommarstugor. Jag känner inte till nån hustillverkare idag som erbjuder en LVVP som enda uppvärmning. (nu kommer säkert nån av er googla fram detta kommande timmen bara för att överbevisa mig)

Om vi ska återgå till frågeställningen så beror ju intjäningen på en massa faktorer som idag är okända, om man inte har bundet elpris dvs., då kan man kanske jämföra förbrukning nått sånär. Annars är ju elpriset nästa vinter inget vi idag vet. Sedan beror det på vädret, en varm vinter med plusgrader så kan en äldre pump klara sig bra med relativt låg förbrukning. Det är väl ofta här den stora skillnaden ligger, gammalt mot nytt. En nyare klarar lite lägre temperaturer med bättre COP.
LVVP är vattenburen värme!
 
M
Ulltand Ulltand skrev:
LVVP är vattenburen värme!
Blev en bokstav fel där, LLVP ska det naturligtvis stå!
 
M Markarbetaren skrev:
Blev en bokstav fel där, LLVP ska det naturligtvis stå!
Oki då håller jag med om att detvsällan är en optimal lösning som enda energikälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.