I
Hej,

Svärföräldrarna har en tegelvilla byggd 1920 på 180 m2 plus källare som idag värms upp med en äldre pelletspanna samt vattenburet radiatorsystem. Pannan har strulat lite fram och tillbaka(vet ej om det bara handlat om stop i rör eller vad) och nu har de flyttat i från huset. Man behöver dock underhållsvärme fram tills det blir sålt och då är frågan hur man gör detta ekonomiskt och säkert?

Vi har ingen möjlighet att hålla koll på pannan 24/7 så funderingen från min sida är att slå över till el-patron och skruva ner kurvan avsevärt samt tömma vattenledningarna. Gissar på att huset inte behöver mer än 3, 4 plus som min temp? Svåra blir såklart att hitta rätt kurva med tanke på att de troligen kör med utegivare. Oftast anger kurvan framledningstemp, vad tempen blir i huset är ovisst för den som inte bott där.

Hur bör man sköta underhållsvärmen här?
 
Själva kurvlutningen ska du inte ändra, det du ska göra är att förskjuta kurvan neråt så långt det går.
Sen vrider du ner termostaterna på varje rediator.

Men om du sänker innertemperaturen till 5⁰ så bör (måste) du ha larm för spänningsavbrott (samt på temperaturen) för det är inte bara tappvattnet som kan frysa utan även hela värmesystemet om det blir strömavbrott.

Typ alla försäkringsbolag säger runt 15⁰ som lägsta temperatur.
 
  • Gilla
MrDizzy och 8 till
  • Laddar…
Försäkringsbolagen brukar rekommendera lägst 15 °C som underhållsvärme i hus för permanentboende. Kontakta försäkringsbolaget och fråga och fråga dessutom om huset fortfarande är försäkrat nu när de flyttat. Kan behövas dubbla försäkringar under en tid.

Om pelletspannan fungerar osäkert kan man också ställa in några små byggfläktar med termostaten på t.ex. 8 °C som back-up.
 
Redigerat:
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Installera en LLVP och öppna alla dörrar, den bär sig redan i vinter...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
I
Jag är övertygad om att 15 grader handlar om när man faktiskt bor i huset, man säger att under 15 grader blir risken rejält mycket större för att man drar på sig komplikationer. Detta är något vi faktiskt fått bevittna och inget man ska leka med. Men här handlar det om ett hus där ingen bor längre, då tänker jag att man vill ha frostfritt, mycket mer borde inte behöva, visst lite marginal är inte dumt.

Om man säge 5 plus så är man högst troligt säker, iallafall från att ledningar fryser till.

Sen är då frågan om man kan köra elpatron på detta utan att bli ruinerad eller om man måste försöka få igång pellets värmen ändå med all underhåll som den nu kräver?

Byggfläktar och som värmer är inte dumt MEN det låter som en större investering, det borde vara ekonomiskt effektivare att låta befintligt värmesystem värma huset?
 
I
pacman42 pacman42 skrev:
Installera en LLVP och öppna alla dörrar, den bär sig redan i vinter...
Hur tänker du då? Ett hus från 20 talet är ingen öppen planlösning, dessutom 3 plan att värma. Vi har en kraftigare LLVP i ett 70 tals hus, den värmer närliggande rum, absolut inte mycket mer.

Dessutom pratar vi om en investering på 20 k, kan inte tänka mig att det kostar så mycket ens på ett år att köra huset på elpatron för att få säg 5-10 grader i huset.

Tanken är att huset ska säljas inom ett år, d.v.s allt från 1 månad till 12 månader.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hur tänker du då? Ett hus från 20 talet är ingen öppen planlösning, dessutom 3 plan att värma. Vi har en kraftigare LLVP i ett 70 tals hus, den värmer närliggande rum, absolut inte mycket mer.

Dessutom pratar vi om en investering på 20 k, kan inte tänka mig att det kostar så mycket ens på ett år att köra huset på elpatron för att få säg 5-10 grader i huset.

Tanken är att huset ska säljas inom ett år, d.v.s allt från 1 månad till 12 månader.
Jag glömde iofs att fråga vart i Sverige detta är. Jag räknade med klimatzon 3-4...

Öppna dörrar gör att värmen sprider sig bra. Ett hus från 20-talet är oftast dåligt isolerat med dagens mått mätt, dvs de brukar läcka rätt rejält.

Min elräkning i ett modernt isolerat hus på västkusten skulle med förra årets förbrukning siffror ha legat på över 11000kr (prognos) och då hade jag FLVP och kamin då. I år hamnar jag på ca halva förbrukningen, trots tillskott av elbil, efter att jag skaffat LLVP för 20kkr. Uppvärmningen har minskad till någonstans runt 1/4 av vad den kostade förra vintern. Det genererar snabbt pengar med dagens elpriser.

Rekommendationen är att moderna hus inte skall hålla under 15°C, men ett äldre hus kan man nog sänka till ca 10°C om det saknar plast i väggarna. Går man under 10°C är risken stor för sommarstugelukt...
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Z
Med 5 grader inställt så får du garanterat minusgrader på vissa ställen i huset. Dom flesta försäkringsbolag ställer krav om 15grader eftersom man räknar med att det då blir cirka 5grader köksstomar etc, det vill säga frostfritt.

Jag skulle ALDRIG stänga av värmen, speciellt inte om jag skall sälja huset... Gött att komma dit, låsa upp och se förödelsen om det går åt helvete... Sälja ett hus för xxx antal kronor, då kanske man kan lägga 10.000kr på uppvärmning...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag vet inte var huset är i Sverige men där jag bor är 5 C inne helt otillräckligt för att förhindra allehanda frysning i ett så gammalt hus, om det nu inte är kraftigt tilläggsisolerat. Särskilt om du inte har bott där och vet hur rören är dragna. Det kommer finnas betydligt kallare ställen i huset än den inställda temperaturen, pga den sämre isoleringen. Jag säger 10 C för att ha rimliga marginaler. Även då kommer det går fort om värmesystemet fallerar vid riktigt kall väderlek, så var beredd på att behöva rycka ut inom 6 timmar. Någon form av varningssystem är ett måste.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I
MultiMan MultiMan skrev:
Jag vet inte var huset är i Sverige men där jag bor är 5 C inne helt otillräckligt för att förhindra allehanda frysning i ett så gammalt hus, om det nu inte är kraftigt tilläggsisolerat. Särskilt om du inte har bott där och vet hur rören är dragna. Det kommer finnas betydligt kallare ställen i huset än den inställda temperaturen, pga den sämre isoleringen. Jag säger 10 C för att ha rimliga marginaler. Även då kommer det går fort om värmesystemet fallerar vid riktigt kall väderlek, så var beredd på att behöva rycka ut inom 6 timmar. Någon form av varningssystem är ett måste.
Jag syftar såklart inte till hur mycket värme som skickas ut utan men minst 5 grader var man än är i huset och mätare. Men jag köper att den inre konstruktionen kanske kan vara en lägre temp i vissa fall. Ska vi upp till 15 grader låter det som att det kan bli ganska dyrt om man kör på elpatron. Vet inte hur effektiva värmefläktar är men misstänker att även där kan det bli ganska dyrt? Kanske måste man försöka få igång pelletsen på något vis.
 
MultiMan
Är huset värt något och ska säljas i närtid får du nog acceptera att det krävs att sakerna hålls igång på en rimlig nivå, annars riskerar du att huset blir omöjligt att sälja.

Sist jag kollade mitt eget hus från 1926 (delvis tilläggsisolerat, bl a 3-glas Kryptonfönster) så tappade jag ~1 C per timme ungefär vid strömavbrott, men då var det inte särskilt kallt ute (men minusgrader). Värmeförlusterna i dåligt isolerade hus accelererar i takt med att utetemperaturen sjunker, så det går betydligt fortare ju kallare det blir. Detta är bara en fingervisning då en massa olika saker påverkar. Otäta hus kyls ner mycket fortare.

Grannens vattenrör frös i köket senast det var -22 C, och då hade personen bara varit i väg och jobbat en lite längre än normal dag, men eftersom de handeldas i olika kaminer/spisar, så stod huset utan värme under dagen. Det går fort när det är kallt.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
I
Okay, förstår, men vad är bästa viset här att få upp tempen? Jag tror tyvärr inte har någon möjlighet att övervaka huset oftare än 1-2 gånger / mån. Om man ska upp till 10-15 grader i hela huset är det byggfläktar eller elpatron som gäller?
 
MultiMan
Jag tycker du ska använda befintligt värmesystem, särskilt om det handlar om 3-plan. Då minskar också risken för att cirkulationspumpar, termostater och shuntar t ex kärvar ihop och blir oanvändbara under tiden tills ni får det sålt.

Som jag skrev innan, kan ni inte kontrollera regelbundet måste du installera någon varning om strömmen går eller temperaturen sjunker av okänd anledning. Eller avtala med någon som sköter uppvärmningen när du inte kan vara där.

Gamla grejer kan sluta fungerar närsomhelst. Elsystemet är väl också gammalt, så om du helt plötsligt ställer in stora värmefläktar som drar 10 A eller mer från olika gamla vägguttag som inte använts ordentligt på många årtionden, är det i sig en risk. Dålig kontakt ger lätt överhettning utan att propparna går för det.
 
  • Gilla
MrDizzy och 8 till
  • Laddar…
5 grader är klart risky. Jag har ett extra hus som jag använder sporadiskt på vintern, där kör jag 8c, men det har tagit mig flera år att komma fram till att det är säkert och jag har dessutom alla rör utanpåliggande. Ni bör ej ha u der 10c och se till att ha ngn form av mätning på distans. Finns det internet? I sådana fall köp ngn netatmo eller liknande pryl så ni kan se luftfuktigheten och tenpraturen, kanske kan man ställa in ett larm på dem. Det tex går under 5c eller liknande.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.