Jag är intresserad av vad forum-medlemmarna har för synpunkter på TAK i badrum.

Panel, målad eller laserad. Snyggt men finns det inte en viss risk att panelen får fuktskador/ mörknar i sponten? Var ska man lägga tätskicktet om man har panel?

Slät gips som målas. Kanske inte lika snyggt som panel men borde innebära minde risk för fuktskador. Finns det föresten särskild takgips för badrum och ska man lägga tätskickt på takgipset?

Finns det fler alternativ?
 
Huntonit har jag hört av bygghandeln är ett bra alternativ.. vet inte själv vad reglerna säger om det.. ni som vet får gärna komentera förslag med huntonitplattorna... då jag själv tänkt ha sådant tak i mitt badrum...
 
Det finns inga särskilda krav, men målad gips är det som är tåligast och som bäst hindrar fuktvandring upp genom taket. Andra tak fungerar i regel också om ventilationen är tillfredsställande, men marginalerna blir mindre.
 
Hemmakatten
Tätskikt läggs väl inte alls i tak? För vore det kvar på tätskikt i tak skulle man ju inte kunna ha tex målad panel eller gips (som ju inte är tillåten i väggar längre).
 
Jodå, med målat tak fungerar våtrumsfärgen som tätskikt. Dessa färger kan man även ha på vägg och gips fungerar då som underlag. Det är bara bakom keramik som gips inte längre är tillåtet (och då enligt BBV, från nästa sommar). Trä får man också ha på väggarna om man vill.

Men som du säger, det finns inget krav på tätt tak eller att det ska målas med våtrumsfärg, men det kan vara att föredra ändå.
 
Tack för alla synpunkter. I mitt föräldrarhem minns jag att vi fick mögelfläckar i taket. Duschen låg då i källaren och taket var målad betong. Jag antar att boven var dålig ventilation.
I badrummet som jag renoverar nu har jag träbjälklag med isolering så det känns viktigt att ha en ångspärr uppåt. Tänkte använda mig av sådan åldersbeständig plast som man brukar använda. Jag antar att den ska läggas innanför ytbeklädnaden(gips, huntonit, panel).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.