Har förvarat en kyl/frys i ett oisolerat förråd. Kyl/frysen är avstängd, men undrar om den kan ha tagit skada på något vis då tempen stundtals varit ner mot -15. Vet av egen erfarenhet att dom går sönder om de är är påslagna och omgivande temp sjunker.
 
Jag är ingen kyltekniker, men väl fd lastbilschaufför...

Så jag vet att alla vitvaror transporteras på helt vanliga oisolerade lastbilar ut till återförsäljare/kunder.
Så jag ser inte att det skulle vara ett problem att kylen utsätts för minusgrader.

Jag har även en bekant som har en sån coca-cola-kyl med glasdörr ute på verandan som står full med öl den varma årstiden, den står kvar där året runt och har så gjort så länge jag kan minnas, iaf 20-25år.... O ölen är fortfarande kall om somrarna där i.
 
Vi har kyl å frys i stugan som står kallställd på vintrarna, aldrig varit några problem. Å det blir me emot -30 på vintern.

däremot brukar de fungera dåligt i kyla dvs när man använder dem å omgivande temp är låg
 
K
Ingen fara. Låt den gärna stå inne och värmas upp något innan du startar den.
 
K
Vi har en frys i garaget som håller innehållet otroligt kallt har blivit många minusgrader där flera gånger..

Är väl egentligen värre med en kyl om man inte vill att innehållet ska frysa då den inte värmer när det går under nollan utanför
..
 
A
Robert63 Robert63 skrev:
Har förvarat en kyl/frys i ett oisolerat förråd. Kyl/frysen är avstängd, men undrar om den kan ha tagit skada på något vis då tempen stundtals varit ner mot -15. Vet av egen erfarenhet att dom går sönder om de är är påslagna och omgivande temp sjunker.
NEJ!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Tack för era svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.