Som okunnig blir jag nyfiken på vad som kan gått snett här. Hus från 60-talet som har flera sättningar, och med "läckage på inkommande vattenledning".

https://www.svenskfast.se/hus/vastr.../358716?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

"Ledning till inkommande vatten har gått sönder. Så det behöver åtgärdas av blivande köpare. Huset har satt sig så golven invändigt lutar."

Vad tror ni har hänt? Har det läckt ut vatten i marken & hela skiten har börjat röra på sig? Eller om det inte är vattenledningen, vad kan orsaka sättningar i ett till synes relativt modern hus?

Skövde är att ganska attraktivt område, men jag misstänker att folk inte vågar buda på ett objekt som kan bli en mardröm att renovera?
 
Låter som att huset är dåligt grundlagt på något sätt. Direkt på lera, som påverkades tex den torra sommaren 2018 och sedan fortsatt?
Om vattenledningen skadats hade jag först gissat (hoppats) att bara den satt sig, men nu verkar ju hela huset ha drabbats.
 
Det där är nog bortom räddning tyvärr. Sättningar när man har källare, det blir i princip omöjligt att åtgärda och att räta upp huset hjälper ju inte om det sätter sig igen. Det är rivning som gäller...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det där är nog bortom räddning tyvärr. Sättningar när man har källare, det blir i princip omöjligt att åtgärda och att räta upp huset hjälper ju inte om det sätter sig igen. Det är rivning som gäller...
Har du verkligen helt rätt här? Mäklaren skriver ju:

Övrigt
Ledning till inkommande vatten har gått sönder. Så det behöver åtgärdas av blivande köpare. Huset har satt sig så golven invändigt lutar. Detta är något som går att åtgärda självklart.

Inte skulle väl en mäklare fara med osanning :p
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Väldigt många mattor har släppt på bostadsplanet, men jag ser inga uppenbara fuktskador i källaren. Mattorna kan ju släppt på grund av dåligt lim, men min spontana tanke när jag såg mattorna var att det skulle vara fuktrelaterat.
Det här är åtminstone ingenting man köper som förstagångsköpare. Att mäklaren skriver "Detta är något som går att åtgärda självklart." känns som en extrem variant av "objekt med möjligheter för den händige"
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är för lite information….
Hur mycket lutar huset??
Är det samband mellan sättning och brusten vattenledning?
När uppstod sättningen?

Om det handlar om en sättning om några cm tvärs huset är det inga problem. Det är väldigt många hus som lutar….
Är det en akut/pågående sättning så är det såklart värre….
Om det finns sprickor är det problem.
Att rikta upp huset är nog omöjligt. Acceptera att det lutar. Flytspackla vissa golv. Samt väldigt mycket att renovera i övrigt!
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Väldigt många mattor har släppt på bostadsplanet, men jag ser inga uppenbara fuktskador i källaren. Mattorna kan ju släppt på grund av dåligt lim, men min spontana tanke när jag såg mattorna var att det skulle vara fuktrelaterat.
Det här är åtminstone ingenting man köper som förstagångsköpare. Att mäklaren skriver "Detta är något som går att åtgärda självklart." känns som en extrem variant av "objekt med möjligheter för den händige"
Mögelhusen i Göteborg (de två som stått tomma och ouppvärmda i många år, ett i Örgryte och ett på Hisingen) hade ju mer potential än detta huset...
 
"Huset har satt sig så golven invändigt lutar. Detta är något som går att åtgärda självklart."

Självklart? Menar mäklaren att det går att lägga om golvet så att det blir plant?

Det känns ganska typiskt att huset saknar besiktningsprotokoll. Jag hoppar verkligen de inte lyckas lura på några optimistiska stackare kåken.
 
Jag fastnar särskilt för formuleringen "I huset så är mycket bevarat sedan 60-talet vilken innebär att större renoveringar behöver göras i närtid".
Det finns gott om renoveringsobjekt från 60-talet så man kan ju välja en stund.
 
  • Haha
  • Gilla
PatrikJo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.