Hej! Taket i vårat badrum är fruktansvärt fult. Dassig granpanel som troligen aldrig varit behandlad, möjligtvis oljad. Inget mögel men lite fuktutfällningar sen gammalt.

ovanpå panelbrädorna ligger byggplast (ingen luftspalt mellan) sen kommer issolering mot kallvind bestående av glasfiber och sågspån.

nu vill vi måla detta fruktansvärda tak. Jag har sen tidigare en stor nytta med Colloramas egna takfärg och vill så klart helst använda denna. Frågan är om det är lämpligt? Eller måste man använda våtrumsfärg?

finns det regler eller annat som jag måste beakta om jag ska måla taket i ett våtrum?
 
Nej, välj en färg med bra kvalitet.
 
K
Anledningen till att man använder badrumsfärg eller motsvarande högblank färg är just för att öka fuktmotståndet. Annan färg skulle kanske kunna funka, om än med större risk och mer begränsad livslängd. Varför chansa och inte ta en färg anpassad för ändamålet? Inte tar man väl en skiftnyckel för att slå in en spik.. Även om det är fullt möjligt att lyckas med lite tur och envishet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tvätta taket noga och måla med spärrfärg (= lösningsmedelstinkande alkydfärg) ett par gånger för att kvistarna inte ska slå igenom. Sen går det att måla vanlig akrylatfärg på det, t ex takfärg eller snickerifärg.
 
  • Gilla
Bästasvågern
  • Laddar…
Jag frågade på färghandeln vid två tillfällen. Samma butik men olika personal.

Första budet var att kladda på det jag hade hemma (takfärg)

andra budet var att efter grundning måla med våtrumsfärg.

vad är det värsta som kan hända om jag målar med det jag har hemma? Taket är ju som sagt inte angripet på något sätt i dagsläget och vi har sällan imma på rutan trots gammalt otätt tvåglasfönster.
 
Har i bakhuvudet att det ska vara oljefärg i våtrumstak... Men det var kanske förr i tiden.
Mitt badrum målade jag enbart med vit spärrgrund 3 lager rätt på gipsen, råkade ha det över sedan tidigare.
Ser fortfarande finfint ut.
Vanlig takfärg för torra utrymmen skulle jag inte använda!
Men jag tvivlar på att just taket skulle kräva våtrumsfärg.
 
Låter inte som nån särskild fuktbelastning och då lär väl vad som funka, vad är det värsta som kan hända?
 
Måla med våtrumsgrund den stoppar kvistgenomslag sedan med våtrumsfärg oljefärg stoppar inte kvistgenomslag
 
På färghandeln blev jag rekommenderad denna som grundning av träpanelen det verkar inte vara någon våtrumsgrund.
En burk Jotun Kvist- og sperregrunning, som blockerar nikotin, sot, skador och kvistar på underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen tyckte hon som sålde färgen att jag skulle måla ett lager vit våtrumsfärg på detta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Duger väl är väl ändå inte enl reglerna med panel i våtrumstak den färgen stoppar i alla fall genomslag
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Duger väl är väl ändå inte enl reglerna med panel i våtrumstak den färgen stoppar i alla fall genomslag
Vilka regler menar du inte följs om man har panel i taket?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
K KNoro skrev:
På färghandeln blev jag rekommenderad denna som grundning av träpanelen det verkar inte vara någon våtrumsgrund.
[bild]
Sen tyckte hon som sålde färgen att jag skulle måla ett lager vit våtrumsfärg på detta.
Tror det var precis den färgen jag målade mitt tak med, tre lager täckte riktigt ordentligt.
Ingenting ovanpå och det ser fortfarande perfekt ut. Vitt slätt och fint.
 
Nu är taket målat. Två lager av jotuns kvist och spärrgrund sen ett lager jotuns matta våtrumsfärg. Blev mycket bra. Nu ska jag bara täta glipan mellan vägg och tak.
Ett rum med kaklade väggar, vitmålad träpanel i taket, och fuktproblem som syns genom droppformade blåsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bottningslist och vanlig latexfog borde väll duga?
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.