Hej,
Nu blev det vinter och jag började fundera på växthus.

Vilken typ av tak har ni lyckliga växthusägare och om ni skulle vilja beskriva fördelar och nackdelar med dessa blir jag väldigt glad.

Jag har råkat införskaffa en hel massa fönster så dessa tänkte jag använda till väggarna men jag funderar på takmaterial.

Sadeltak och troligen inte så stor takvinkel för jag vill ha ingång på långsidan pga kattinhägnad. Växthuset ska stå i södra Småland vilket betyder snö vid några tillfällen på vintern men inte stora snömängder under hela vintern. Jag tänkte inte ha värme i växthuset.
 
Viktigast av allt är att om du vill odla i växthuset, att taket släpper in ljus.
Kanalplast tänker jag ha, enkelt att lägga, tillräckligt starkt. Väggar blir gamla fönster.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Viktigast av allt är att om du vill odla i växthuset, att taket släpper in ljus.
Kanalplast tänker jag ha, enkelt att lägga, tillräckligt starkt. Väggar blir gamla fönster.
Varför har du valt kanalplast? Och vilken tjocklek tänker du ha?
 
Jiji Jiji skrev:
Varför har du valt kanalplast? Och vilken tjocklek tänker du ha?
Har än så länge bara införskaffat väggar/fönster för 15² växthus.
Men taket blir kanalplast.
Får se vilken tjocklek det blir, kanske 20mm.
Det är tillräckligt starkt, släpper in ljus, underhållsfritt och enkelt att bygga med.
Käns som smidigaste alternativet.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
@Huddingebo, tänker du då kanalplast i sektioner med profiler?
 
C
Jag funderar själv på detta, och tycker inte om kanalplastens estetik. Funderar på att köpa 2-glas glaskassetter och lägga på takstolarna med nån typ av tätningslister. Vad tror ni om detta? Behöver man säkerhetsglas och i så fall härdat eller laminerat?

Vårt växthus ska hålla över 0 grader på vintern med en värmefläkt.
 
Bygger växthuset på bilden, egen konstruktion med 4mm enkelglas men härdat i taket och dörrarna. I takstolarna är det 10x10 mm utfräst för gummilist+glas+gummilist och en alulist skruvad ovanpå. Takvinkeln kring 40 grader och snö ligger oftast inte kvar. Glaset sticker ut nedtill som överhäng men hålls kvar av den bockade alulisten (plus kittad fog upptill i spår på nocken).

Även om braskaminen som står på tur att montera skymtar inuti är det inte tänkt att ha varmt "för jämnan".

Ett växthus i vit trästruktur på en snöig dag, halvväggs grund, genomskinligt, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
ErikLtz ErikLtz skrev:
Bygger växthuset på bilden, egen konstruktion med 4mm enkelglas men härdat i taket och dörrarna. I takstolarna är det 10x10 mm utfräst för gummilist+glas+gummilist och en alulist skruvad ovanpå. Takvinkeln kring 40 grader och snö ligger oftast inte kvar. Glaset sticker ut nedtill som överhäng men hålls kvar av den bockade alulisten (plus kittad fog upptill i spår på nocken).

Även om braskaminen som står på tur att montera skymtar inuti är det inte tänkt att ha varmt "för jämnan".

[bild]
Väldigt fina proportioner. Vad är det för mått?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.