galento
Hej , en sak man undrat över är varför de lagrade bilderna i datorn förminskas ,
de syns större men minskas snabbt ner i storlek när man bläddrar bland bilderna.
Har Edge som webläsare . En del bilder förminskas inte :thinking:
 
galento galento skrev:
Hej , en sak man undrat över är varför de lagrade bilderna i datorn förminskas ,
de syns större men minskas snabbt ner i storlek när man bläddrar bland bilderna.
Har Edge som webläsare . En del bilder förminskas inte :thinking:
Du får nog beskriva bättre vad du menar. Screenshot mm
 
galento
Jag har foton i olika mappar t,ex v70 .
När jag öppnar mappen och bläddrar
mellan bilderna fram och tillbaka med
pilarna i skärmens vänster och högerkant
så visas bilden i ett större format en kort
stund för att sedan visas i ett mindre format.
Har dock märkt att detta inte händer alla
bilder utan de visas i ett större format.
Jag kan ju scrolla upp storleken men undrar varför bilderna automatiskt justeras till mindre format på skärmen.
 
Redigerat:
MultiMan
Bläddrar du i en mapp är det väl förhandsvisning som används och hur den blir avgörs hur den mappen är inställd (fliken Visa i W10) men även vilket fil/bildformat det är (t ex jpg, png, gif, webp, bmp, psd) då inte alla stödjs automatiskt så då kan det bli ingen bild alls eller annorlunda på annat sätt. Är ingen expert, så det finns säkert fler saker somn kan påverka som jag inte tänker på just nu.

Man kan även installera egna förhandsvisare som påverkar ytterligare. Jag kör Honeyview för närvarande. Den är inställd på att visa bilderna i "äkta" storlek beroende på upplösning, så där skalas inget. Lägre upplösning ger då mindre bilder på samma skärm än högupplösta. Det går dock att ändra till andra visningssätt.

Edit: Tillägg, ändring.
 
Redigerat:
galento
Ok tack för info, får kolla under fliken visa .
Alla bilder är väl jpeg tagna med Olympus digitalkamera eller mobil. Men kan inte påminna mej att det varit så tidigare, det kanske har ändrats i samband med nån uppdatering.
 
galento
Högerklickade på bilden och valde : ändra inställningar för små media ,
sen : zooma alltid till att passa. Så verkade det funka :D
 
galento
galento galento skrev:
Högerklickade på bilden och valde : ändra inställningar för små media ,
sen : zooma alltid till att passa. Så verkade det funka :D
Men man kan ju undra varför vissa bilder visades större tidigare och inte alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.