Hej,

Jag har idag en Bosch luft/luft, osäker på modellen som är installerad 2010. Min svåger som har en äldre, annat märke samt annan planlösning hävdar att nästa vinter kommer man "få tillbaka" pengarna om man installerar en ny pump.

I mitt fall blir det ju en extra och vi har en annan planlösning men är nya så effektiva så att man kan "tjäna in" investeringen på en vinter? Givetvis beror det ju på förbrukning och pump men som generell fråga? Bor i SE3 för övrig info.

//MO
 
D DjKool skrev:
Hej,

Jag har idag en Bosch luft/luft, osäker på modellen som är installerad 2010. Min svåger som har en äldre, annat märke samt annan planlösning hävdar att nästa vinter kommer man "få tillbaka" pengarna om man installerar en ny pump.

I mitt fall blir det ju en extra och vi har en annan planlösning men är nya så effektiva så att man kan "tjäna in" investeringen på en vinter? Givetvis beror det ju på förbrukning och pump men som generell fråga? Bor i SE3 för övrig info.

//MO

Det är inte möjligt att svara på av de skäl du nämner samt det kanske vitsigaste, vilket elpris det blir.

Men det är ingen tvekan om att det ofta varit kort pay off tid för de som installerat värmepump historiskt. Inte omöjlig ner mot 1 år. Om man väljer en billig pump som ofta har sämre cop värde kan faktisk pay off tiden bli kortare. Men på längre sikt är en dyrare pump en bättre investering.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Men pay off för att byta en fungerande pump är rimligen långt bort
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Min va slut så jag bytte och sänkte min kostnad med typ 40% då gick de snabbt. Men säg du sparar 20% det är ju typ 2-3000 på ett par år är de ju faktiskt betalt om vi ligger kring 3-5kr/kWh
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men det är ingen tvekan om att det ofta varit kort pay off tid för de som installerat värmepump historiskt. Inte omöjlig ner mot 1 år.
Jag sänkte min förbrukning med typ 2500 kwh/år genom att installera en Jula luftvärmepump i garaget (som hade direktverkande el). Betalar i princip tillbaka kostnaden under November-Februari om nuvarande elpriser består.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Kompletterade min FLVP med en LLVP i januari och den kommer att ha betalat sig efter denna vintern. Hittills i December har jag sparat runt 6000kr bara i minskad elförbrukning.

Investeringen var på strax under 20000kr.
 
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Tänk sommar och livskvalitet, då är pay off tiden en värmebölja bort.

Vi fick en uppsatt våren 2018. En billiga sak från Elgiganten. Sommaren som kom var det över +30 i typ en månad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Oavsett om den betalar sig på 1,2 eller 3år så är det i vilket fall en otroligt bra investering.

Folk köar ju på solceller och vet inte hur snabbt och dyrt de ska få upp dem. Där är det liiite längre pay off
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
2016 innan jag skaffade min LLVP och värmde med enbart elpanna förbrukade jag 19 130 kWh i mitt enplanshus med källare (76 + 76 kvadratmeter). 2019 i samma hus med samma isolering och ungefär samma väder och inga konstigheter men med LLVP som hvuudsaklig värmekälla gick det åt 8113 kWh. Dra av 2000 kWh för svalare i källaren och 2000 kWh för ny VVB (elpannan behövdes inte längre för varmvatten) så tjänade LLVP:n in ca 7000 kWh. Mitt totala elpris (alla rörliga kostnader) 2016 var 1:03 och 2019 1:30 så med genomsnittet av det tog det ca 2,5 år att betala installationskostnaden på knappt 20 000 kr. Så med priser som i november och december i år skulle det mycket riktigt tagit bara ca 1 år (även om jag inte tror dessa priser kommer stå sig ett helt år).

Kalkylen för att byta ut en gammal men fullt fungerande värmepump blir däremot förstås betydligt sämre.
 
M
Att byta en fungerande mot en ny känns som en tuff ekvation. Men att byta direktverkande mot en pump lönar sig alltid. Pay off tid är ju lite av en spekulation. Ungefär som dom som betalar 300,000 för en solcellsanläggning, vad ska man räkna på, 3kr/kWh? 50 öre?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi flyttade till radhus i somras med direktverkande el samt en ivt luft/luft från 2007. Deras förbrukning var 16500kwh/år. De förra ägarna sa att den fungerade bra så länge det var plusgrader men vid minus så slutade den ge värme.

Vi bytte ut den mot en Mitsubishi Sumo 35 för 27.000:-. Värmer upp hela huset med den här pumpen utan problem, har en smartplug inkopplad och enligt min prognos bör vi hamna på runt 8000kwh/år om det blir en normal vinter. Vi har nog tjänat in de 27000:- redan denna vinter!
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Vi flyttade till radhus i somras med direktverkande el samt en ivt luft/luft från 2007. Deras förbrukning var 16500kwh/år. De förra ägarna sa att den fungerade bra så länge det var plusgrader men vid minus så slutade den ge värme.

Vi bytte ut den mot en Mitsubishi Sumo 35 för 27.000:-. Värmer upp hela huset med den här pumpen utan problem, har en smartplug inkopplad och enligt min prognos bör vi hamna på runt 8000kwh/år om det blir en normal vinter. Vi har nog tjänat in de 27000:- redan denna vinter!
Vi sålde dessutom ivtn på blocket för 2500:-
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
N
Jag hade en Mitsubishi från 2008 som jag bytte ut trots att alla avrådde mig från att byta nu när priserna är så höga på pumparna. Dessutom har jag ett äldre Luft/vatten system som nu är helt avstängt eftersom den behöver stöttning av elpatron under nollan.

Jag sparar minst 1500kWh (SE3) per månad på uppvärmningen trots att det är
varmare i bostaden med den nya Luft/Luft pumpen.

Installerade en daikin caldo xrh 40 (27000 efter avdrag)

Snittpriset som jag betalade för November var 135,69 öre/kWh (ex skatt och överföringsavgift)
Totalpriset för november blir då 135,69 + 30öre + 45öre = 210,69 öre/kWh.

Besparingen på 1500kWh * 210,69öre = 3160,35 kr i besparing i November.

Snittpriset i December (so far) hemma hos mig är 477 öre/kWh
Det innebär en besparing på 7155 kr för December.

Summan är för dessa två månader är 10315 kr!
 
Redigerat:
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
Byt pumpen om den är från 2010.

Det kan bli brist på både pumpar och firmor som ska ha tid med installationen i det rådande energiläget.

Situationen du INTE ville hamna i, är att nuvarande pump går sönder av åldersskäl mitt i vintern och att du behöver köra direktverkande el under en kortare eller längre period, tills en ny pump är på plats.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M
Jag skulle nog hellre sätta in en till och ha kvar den gamla tills den är slut. Med tanke på TS planlösning gissar jag att många av elradiatorerna går en hel del idag.

Komfortmässigt är en LLpump för sommarstugor och ettor. Hade jag haft elradiatorer så hade jag satsat på vattenburet system. Större jobb och investering men som betalar av sig i form av komfort och värde.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.