Hej!

Jag försöker förstå mig på mitt FTX-aggregat och har så klart läst mig till att man ska sikta på att ha större luftflöden på frånluften än tilluften osv för att undvika övertryck i huset. Saken är den att jag har radon i byggmaterialet och har då testat med att ha högre tilluft än frånluft för att se vad det gör för skillnad på radonnivåerna.

Det kan man ha en miljon åsikter om men min fråga handlar egentligen om hur man i denna situation ser på över/undertryck. Även när jag har aggregatet ställt på 10-15% mer tilluft än frånluft så kan jag i stort sett blåsa ut en tändsticka med draget INÅT från nyckelhålet på ytterdörren, dvs det flödar luft in i huset när jag gläntar lite på ett fönster eller liknande.
Borde inte detta betyda att jag trots inställningarna och se uppmätta flödena på ftxen fortfarande har undertryck i huset?

Kan det vara så att huset är otätt och att detta trots högre tilluft inte kan kompensera för undertrycket i huset?
 
Att husets luftläckage skulle vara så kraftigt är nog osannolikt. Mer troligt så finns någon andra anledningar och vad fläktarna går i för hastighet på aggregat där det går att finjustera är ju givetvis en stor variabeln men den ännu större variabeln här som denna måste kombineras med är väl vilket tryckfall du har i respektive från och tilluftskanal med respektive don. Det är ju möjligt att dina kanaler är dragna så att du med den aktuella donjusteringen måste köra tilluften så mycket hårdare för att ändå ligga på ett undertryck. Har du möjlighet att återställa till någon slags grundinställning kan du ju testa runt med olika kombinationer av hastigheter och se vad ditt nyckelhålstest ger. Överväg noga innan du börjar skruva på som dock om du har en anläggning om justerats in från början. Då är det snarare bättre att ta bort ett hårt strypt don helt om man vill testa något.
 
  • Gilla
WILANZ
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Att husets luftläckage skulle vara så kraftigt är nog osannolikt. Mer troligt så finns någon andra anledningar och vad fläktarna går i för hastighet på aggregat där det går att finjustera är ju givetvis en stor variabeln men den ännu större variabeln här som denna måste kombineras med är väl vilket tryckfall du har i respektive från och tilluftskanal med respektive don. Det är ju möjligt att dina kanaler är dragna så att du med den aktuella donjusteringen måste köra tilluften så mycket hårdare för att ändå ligga på ett undertryck. Har du möjlighet att återställa till någon slags grundinställning kan du ju testa runt med olika kombinationer av hastigheter och se vad ditt nyckelhålstest ger. Överväg noga innan du börjar skruva på som dock om du har en anläggning om justerats in från början. Då är det snarare bättre att ta bort ett hårt strypt don helt om man vill testa något.
Ja så är det nog! Ska hyra en sån där mätstos själv och se vilka flöden det handlar om, lite osäker på om firman som bytte aggregat verkligen gjort rätt.

Kanske låg precision på den typen av sensorer men på mina aqara-tempsensorer så visar den inne i vardagsrummet konsekvent ca 0.7kpa lägre än den som ligger utomhus i samma höjd. Jag har dock dålig koll på om det är mycket eller lite tryckskillnad?
 
O.7 kPa = 700 Pa

När man läser om undertryck i hus, anges att det bör vara max 5 Pa.
I mitt hus mäter jag -2 Pa.

Kan du hyra en microtryckmätare, så skulle du kunna mäta det verkliga trycket i ditt hus. Övertryck eller undertryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.