Vi har flyttat till hus och söker en enkel larmlösning utan abonnemang. Vill helt enkelt bli underrättad om någon bryter sig in genom någon dörr eller fönster. Behöver inte ha kameror eller någon som ringer mig. Vill helt enkelt vara först på bollen.

Tips?
 
Utan att egentligen veta vilka alternativ som finns... Om du tycker att det är tillräckligt med ett system som blir beroende av att ditt internet är uppe så hade jag kört Home Assistant. Det är ju egentligen i första hand till för smart hemgrejer men det finns larmfunktioner också. Då får du ett smart hem på köpet...
 
  • Gilla
Gipsvägg
  • Laddar…
Arlo kameror med antingen abonnemang (typ 100-150:- mån) eller den dyrare modellen där ni spelar in via deras hub och lagras på micro sd kort. (Arlo är samma kameror som tex Verisure använder).
Alternativt bara sätta dörr sensorer (tex aqara) som varnar om ngn öppnar en dörr men då får ni ju ingen video.
 
Wyze kameror kostar inte så mycket och skickar notis om det rör sig något i området man ställt in. Lagrar lokalt utan kostnad, i molnet för en billig peng. Betalar man kan man även välja vad den skall reagera på, person, djur, rörelse.
 
  • Skärmdump av WYZE app-interface med kameraströmmar; enheter märkta 'Snurre', 'Vardagsrum', 'Kontor'; en offline.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja varför ska man ha kamera m.m.? Enda jag vill veta är om någon brutit sig in när man är iväg och att larm går om någon bryter sig in när man sover.
 
Enkel lösning då räcker det med en eller 2 enkla kameror som skickar en notis när de har rörelse. Placerade rätt, beror på hur din planlösning är mm vad är din budget mm. Vad är enkelt enligt dig?
 
M
Nedis har billiga rörelsedäckare och dörrgivare som kopplas till nätverket och kan ställas in i en app med vad man nu vill få gjort, notis i telefon, tända lampa, starta siren, värme, osv. Även rökdäckare som kostar några 100-lappar. Finns hur mycket prylar som hellst för utbyggnad.

Jag har ett gäng såna här.
https://www.amazon.se/NEDIS-rörelse...d=1671988604&sprefix=nedis+sm,aps,265&sr=8-42

Appen Nedis smartlife är gratis och man kan ställa in tider när sensorn inte ska vara igång. Tror det finns en funktion så man kan ställa in så telefonens gps känner av när man är hemma och stänger av deckaren.

Så här ser notisen ut i telefonen. 200kr för en däckare som håller ögonblickskoll, prisvärt tycker jag iaf.

Meddelande från Nedis SmartLife visar rörelsedetektion i källare, uppmanar till uppmärksamhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
C
Har ett trådlöst "kinalarm" från Climax som kostade några tusenlappar och som vi hade i förra huset. Förvisso köpte vi det framför allt för att kunna styra värmen på distans, men det var helt okej som larm beträffat med i princip alla finesser man kan förvänta sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.