D Derbyboy skrev:
Jag har redan modem/router. Vill bara förstärka wifi signalen.

Funderar på om wifi2ethernet-adapter och en AP skulle kunna fungera.
Enklast, bäst, och billigare än brygga och ap är ju att helt enkelt skaffa en 4g router med ethernetutgång och sen en enkel ap (eller gammal router som sätts i ap läge). Men för vad du vill ha så räcker ju antagligen en räckvidsförlängare för runt 500 kr.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jo jag vet men mitt reservsystem bygger på att det drivs av några powerbanks och är helt portabla, dvs jag kan lägga allt i en låda. Ta med mig till landet och ta med mig därifrån lika enkelt.

Mitt modem har dessutom inbyggt batteri.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Absolut enklast är att köpa en billig WiFi-router som stödjer bryggning, eller en som stödjer OpenWRT och flasha om den. Sen sätter du upp den för att brygga mellan två Wifi-nät. Du hade ju inga större kapacitetsbehov. På detta sätt får du bättre räckvidd än vad en wifi-repeater ger.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag köpte den här för 350 kr på Black Friday:
- [länk]
Men det är väl lite fusk att säga några hundralappar för en 4G router om det krävs halva-priset-rea…

För 350kr standardpris kan man hitta en 4G-router som stödjer en 4G-usb-dongel…

Det är nog lite svårt att förstå vad TS ät ute efter , men TS vill få en trådad anslutning till sin mobila 4G router iaf i en annan tråd.

4G-Modem med Wi-Fi utan router finns inte.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det är nog lite svårt att förstå vad TS ät ute efter , men TS vill få en trådad anslutning till sin mobila 4G router iaf i en annan tråd.

Jag försöker hålla en tight budget på det här projektet.

Jag har ett Huawei-modem kopplat till en powerbank och en trådlös Home Assistant på en Rp3.

Jag har två Shelly-puckar i ett uthus som driver värmen i det huset. Kommer nog vilja ha någon sensor i framtiden.

Modemet sänder ut Wifi som precis når till uthuset.
 
D Derbyboy skrev:
Modemet sänder ut Wifi som precis når till uthuset.
Men du har annan WiFi som når dit i normalfallet (via fiber) ?
 
D Derbyboy skrev:
Jag försöker hålla en tight budget på det här projektet.

Jag har ett Huawei-modem kopplat till en powerbank och en trådlös Home Assistant på en Rp3.

Jag har två Shelly-puckar i ett uthus som driver värmen i det huset. Kommer nog vilja ha någon sensor i framtiden.

Modemet sänder ut Wifi som precis når till uthuset.
Sätt en repeater i uthuset då. För under 300 får du en med tillräckligt bra antenner för att hantera även en svag signal, speciellt då den bara ska hantera puckar.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men du har annan WiFi som når dit i normalfallet (via fiber) ?
Ja precis men mitt vanliga wifi når också bara precis till uthuset, svajar lite. Men det löser jag bara genom att dra kabel och sätta upp en AP där.
 
Tja, ska man lägga ut mycket pengar på en lösning ska det väl kännas värt pengarna och ditt 4G-modem har väl även fler användningsområden när det inte behövs som backuplösning för fibern, antar jag.

Sen är var det det här med begrepp och namn på grejer.
Det är en Mobilt 4G-router med Wi-Fi du har. (MiFi är ett bra namn som sällan används).
Ett 4G-modem har bara en port som du kan ansluta till en router eller dator (via ethernet eller usb).
Usb donglar kan vara rena modem eller ha en inbyggd router (för Windows, vilket skyddar datorn från internet, men kan ställa till med problem om dongeln kopplad till en router).

Du kan använda en nån extender/repeter (eller Wi-Fi-router konfigurerad att att vara Wi-Fi-klient/brygga) som ansluter som klient mot din 4G-routers Wi-Fi som då är AP.
En repeater är då klient till routerns Wi-Fi som vilken Wi-Fi pryl som helst, men den har också ett Wi-Fi / SSID till för att kunna vara AP åt andra klienter på den nya platsen. En bra benämning är då en RepeaterBrygga.
En medan en Wi-Fi klient utan AP som bara har ethernet ”ut” på RJ45 lämpligen kallas KlientBrygga.
WDS-brygga (från tex Netgear bör man undvika om man inte gillar att plåga sig själv och man bör inte blanda tillverkare).

En extender/repeater med RJ45-port eller Wi-Fi-router som kan som konfigureras som brygga är vad du behöver.

Kika på blocket. Nån ASUS 3-in-1 router eller en TP-Link C7 borde funka fint och gå att få för några hundra.
C7 med DDWRT skulle nog kunna fixa nån smart failoverlösning med Wi-Fi-WAN också kan jag tycka.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag försöker hålla en tight budget på det här projektet.

Jag har ett Huawei-modem kopplat till en powerbank och en trådlös Home Assistant på en Rp3.

Jag har två Shelly-puckar i ett uthus som driver värmen i det huset. Kommer nog vilja ha någon sensor i framtiden.

Modemet sänder ut Wifi som precis når till uthuset.
Fast om det bara är en backuplösning - kan du inte lika gärna lösa det med lite programmering så att shellypluggarna har ett rimligt defaultläge ifall det blir avbrott i nätet? Visst, det kanske råkar bli några kronor extra i elkostnad om de inte har optimala inställningar, men om det händer 1-2 gånger per år och inte är långa avbrott så kostar det väl inte så mycket totalt sett?

Vad är det du vill skydda dig mot genom att ha reservnätverket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.