Hej,

Har installerat solceller som började tas i bruk i November. Jag ville bara höra spontant om värdena på bilderna utifrån detta generellt ser ok ut?

//MO
 
  • Inställningsskärm för en inverter med namn, modell, programvaruversion och platstomma fält för serienummer och adress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av omvandlarstatistik; visar totala energiutbyte, effekt, inspänningstid och driftsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmdump visar omvandlarstatus för solenergisystem med DC- och AC-värden, dagligt och totalt energiutbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av energihanteringssystem, visar nuvarande månads och års kWh, intäkter och daglig energiproduktion över en månad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt svårt att säga något om de produktionsdata utan att veta mer om anläggningen.
Vad utlovas i offerten kring produktion för november och december?
 
M mortimer skrev:
Väldigt svårt att säga något om de produktionsdata utan att veta mer om anläggningen.
Vad utlovas i offerten kring produktion för november och december?
M mortimer skrev:
Väldigt svårt att säga något om de produktionsdata utan att veta mer om anläggningen.
Vad utlovas i offerten kring produktion för november och december?
Inget är ju direkt lovat men lägger till en beräkning som gjorts med förutsättningar på hus och där jag bor.
Tabell över solenergiproduktion och elförbrukning per månad med kvot i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Hur många kWp är den på? Du ligger ju under kalkylen. Vet inte hur soltimmar och ev. snö ser ut mot ett normalt år.

Det är inte fören i mars/april som du kan börja se något att räkna med och som börjar sätta press på anläggningen.

Du har ju spänning i på två ingångar i växelriktaren så det är ju bra. Om alla paneler på översiktskartan visar att de producerat är det också bra. Så kolla det, om du inte ser den får du be att installatören aktiviteter så att du kan se panel-layoten.
 
Det ser rimligt ut. Gissar att du har 30 paneler delat på 2 strängar med alla paneler i samma riktning.
 
Dina data från VR visar ca 70kwh under november resp. 55kwh under december. Under kalkylen hekt klart om siffrorna i kalkylen är för din anläggning från din leverantör
 
K knightjocke skrev:
Hur många kWp är den på? Du ligger ju under kalkylen. Vet inte hur soltimmar och ev. snö ser ut mot ett normalt år.

Det är inte fören i mars/april som du kan börja se något att räkna med och som börjar sätta press på anläggningen.

Du har ju spänning i på två ingångar i växelriktaren så det är ju bra. Om alla paneler på översiktskartan visar att de producerat är det också bra. Så kolla det, om du inte ser den får du be att installatören aktiviteter så att du kan se panel-layoten.
Jag vet inte riktigt vad du menar med hur många kWp den är på? I bifogad bild är ju beräknad effekt för anläggningen, per månad och totalt. Osäker jag kan se alla paneler i den applikationen jag har för växelriktaren. Bifogar dock en bild längre ner i tråden som jag tror indikerar alla fungerar.
 
Logad Logad skrev:
Det ser rimligt ut. Gissar att du har 30 paneler delat på 2 strängar med alla paneler i samma riktning.
Jag är osäker på strängar men gissar två. Enligt offert borde dock vara 26 paneler.
 
M mortimer skrev:
Dina data från VR visar ca 70kwh under november resp. 55kwh under december. Under kalkylen hekt klart om siffrorna i kalkylen är för din anläggning från din leverantör
Det ligger ju under kalkylen men det är ju en kalkyl. Funderar vad som är "acceptabelt" samt hur mycket det kan/brukar diffa.
 
Gränssnitt för solenergisystem: strömflöde, anläggningsstatus, larm, panelbakgrund, meny för övervakning och system.
Denna bild indikerar väl att allt är oki, dock med lite lägre värde totalt än vad offerten säger enligt panel specarna.

Skall även se om jag vågar uppdatera till senaste mjukvaruversionen som kommit, lite oftopic men.
 
M mortimer skrev:
Dina data från VR visar ca 70kwh under november resp. 55kwh under december. Under kalkylen hekt klart
Vad som är normalt och ev. diff går vara avgöra när man vet om det är en eller flera takytor, väderstreck, taklutning, vart i landet och om du har något som skuggar

Med tanke på installatören valt en 12kw växelriktare som förhoppningsvis är korrekt dimensionerad bör du ligga på mer än 30st 395w paneler och då delat på två strängar.

Utan att rota djupare i det så underpresterar din anläggning iaf nu i december (framgår inte när i november anläggningen togs i drift)

Från en av bilderna ovan så tyder jag det som panelerna jämnt fördelade på två strängar och antalet är 36-40st totalt
 
Med en 12kv inverterare finns det inte många ställen i Sverige som kommer ge 13k+ kwh över ett år
 
M M.sandström skrev:
Med en 12kv inverterare finns det inte många ställen i Sverige som kommer ge 13k+ kwh över ett år
Ok ?
 
En bekant har en 12,5 kW växelriktare och är för år 2022 jan -dec nu uppe i produktion för den växelriktaren på ca 16500 kWh. Han har visserligen ca 20 kWp paneler kopplade till den. Är i södra Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
20k paneler på 12kw växelriktare känns inte så väldimensionerat ... Inte så många växelriktare som kan ta så många paneler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.