Hej!

Jag har ett hus med kökspanna som primär uppvärmingskälla. Jag laddade tanken dagen innan julafton och har varit borta sen dess. Har även en LLVP som alternativ värmekälla som kan styras md fjärr.
Jag använder Tibber och försöker från gårdagen luska ut en plötslig effektökning under några timmar. Se bilder

Elanvändningsdiagram och elpriser för den 24 december, visar konsumtion och kostnad över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Appskärm som visar elförbrukning och elpriser över tid, datum markerat är 24 december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som är på är:
1 kyl. (1,5kwh per dag?)
1 frys. (1,5 kwh per dag?)
5 glödlampor led ( 20w)
Ljusstake (30w)
Golvvärmepump (50w.)
Router (12w)

Genom sensibo kan jag se loggar från LLVP. Den ska enligt den inte gått igång, vilket även den sjunkande temperaturssänkninen indikerar.

För mig finns det några få alternativ vad som hänt:
- Kyl och frys är gamla och drar betydligt mer än normalt, men det är ändå en helt orimligt ökning.. (typ 350w/enhet, under många timmar)
- LLVP har gått igång men detta känns helt galet då jag inte haft igång nån termostat igång, för att jag vill testa styra manuellt md fjärr (nyinstallation)
- det är fel på elmätaren.
- någon har brutit sig in och kör en värmefläkt (probably not)

Från 17-24 ligger förbrukningen på typ 1kwh/h. Det är rikigt skumt, utan att någon värme är på. Jag vet att det inte är så mycket energi att bry sig om, men jag vill ha koll på förbrukningen.
 
Redigerat:
Elgolvvärme i hall/badrum?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Elgolvvärme i hall/badrum?
Endast vattenburen golvvärme, i hela huset
 
Har kökspannan elpatron ?
 
J jonatown skrev:
Hej!

Jag har ett hus med kökspanna som primär uppvärmingskälla. Jag laddade tanken dagen innan julafton och har varit borta sen dess. Har även en LLVP som alternativ värmekälla som kan styras md fjärr.
Jag använder Tibber och försöker från gårdagen luska ut en plötslig effektökning under några timmar. Se bilder

[bild]

[bild]

Det som är på är:
1 kyl. (1,5kwh per dag?)
1 frys. (1,5 kwh per dag?)
5 glödlampor led ( 20w)
Ljusstake (30w)
Golvvärmepump (50w.)
Router (12w)

Genom sensibo kan jag se loggar från LLVP. Den ska enligt den inte gått igång, vilket även den sjunkande temperaturssänkninen indikerar.

För mig finns det några få alternativ vad som hänt:
- Kyl och frys är gamla och drar betydligt mer än normalt, men det är ändå en helt orimligt ökning.. (typ 350w/enhet, under många timmar)
- LLVP har gått igång men detta känns helt galet då jag inte haft igång nån termostat igång, för att jag vill testa styra manuellt md fjärr (nyinstallation)
- det är fel på elmätaren.
- någon har brutit sig in och kör en värmefläkt (probably not)

Från 17-24 ligger förbrukningen på typ 1kwh/h. Det är rikigt skumt, utan att någon värme är på. Jag vet att det inte är så mycket energi att bry sig om, men jag vill ha koll på förbrukningen.
Ser du samma ökning om du jämför med elnätsägarens app eller websida?
 
VarmVattenBeredaren?
 
Något som drar ca 700W.
Vattenpump ?
Elektriskt 700W element som du glömt att du har påslaget ?
 
hsd
Tomten har laddat renarna ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har kökspannan elpatron ?
Nej, icke..
 
P paralun skrev:
Ser du samma ökning om du jämför med elnätsägarens app eller websida?
Smart ide, det ska jag kolla!
 
M MrDizzy skrev:
VarmVattenBeredaren?
Den är av, och går bara igång av en frånluftsvärmpump, som för närvarande är avständ..
 
GoC GoC skrev:
Något som drar ca 700W.
Vattenpump ?
Elektriskt 700W element som du glömt att du har påslaget ?
Precis... Har slängt ut alla el-element!
 
J jonatown skrev:
Precis... Har slängt ut alla el-element!
Men oavsett verkar något, troligen termostat styrt, dra 700W. Troligen efter att det börjar bli kallt i huset då det gått en tid sedan du eldade i pannan.
Det är inte så att din värmepump har startat ? Du måste ju få någon form av värme i huset så att inte det fryser.
 
J jonatown skrev:
Smart ide, det ska jag kolla!
Jo det är ju elnätsägaren som ansvarar för elmätaren och de flesta har en egen app samt websida för inloggning. Sen har upplösningen ökats och minst varje timme ska de flesta se nu.
 
Ingen termostatsstyrd elvärmekabel för exempelvis vattenledning?. Inget okänt utanför fastighetsgränsen som är anslutet till din elcentral?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.