Hej

Bor i ett vanligt villaområde och har ganska stor tomt. Har tänkt att bygga en bastustuga på 10kvm på tomten i ena hörnet. Har en ganska stor häck mellan mig och min enda granne. Nu till frågan, kan ha klaga till kommunen om att jag eldar vedeldad bastu på tomten? Dvs att röken stör honom. Vill gärna inte lägga ut 40 000kr och sedan vara tvungen att ta bort denna. Han är lite av en enstörning och skulle jag fråga honom innan skulle han garanterat säga nej.... Vad gäller måste jag ha bygglov för denna? Måste jag ta bort denna så fort han klagar?

Är oerhört tacksam för svar.

Mvh Helena
 
Hej,

Försöker mig på något slags svar...

Om du tänkt bygga inom 4,5m från grannens tomtgräns så måste du troligen fråga honom om lov att bygga friggeboden(skriftligt).

I vissa områden tror jag att det kan finnas vedeldningsförbud(tätort?). Finns det andra som vedeldar i området? kolla med kommunen.

Kan inte riktigt svara på vad som händer om röken sedan stör grannen...
 
Med största sannolikhet måste du ocksåp söka (ev. begränsat) byggnadlov för ny eldstad. Fast det kanske du redan hade koll på. Lycka till med bastun - vedeldat ger riktig bastukänsla!
 
Sök bygglov först, utan att tillfråga grannen.
Om grannen klagar kan det försena bygget, men inte stoppa det.

Om du inte söker, kan det ju vara lite surt att ta bort grejorna.

/ Fredrik
 
4,5 meter från tomtgräns får du bygga friggebod men du måste göra en bygganmälan för eldstad och då ska grannar tillfrågas (muntligt ).
 
jag måste nog säga att fråga grannen först, kanske inte nämna att det är vedeldat och be om en underskrift om att han godkänner byggnationen av en bastu. sen kan han ju inte klaga direkt :) han kan väl inte vara omöjlig....

Vi hade en granne som hade en STOR gran alldeles intill tomtgränsen och som om den föll hade hamnat rätt på vårt hus men han hade sagt att den var så fin och att den skulle stå kvar vid ett flertal tillfällen när vi pratat med honom, sen kom Stormen Per och granen svajade rejält, dagen efter gick jag och sambon över och talade om att NU SÅGAR VI NER GRANEN, han sa bara jaja då får jag väl mer ved. (alla andra grannar hade vid ett flertal tillfällen nämt att han är OMÖJLIG att resonera med)
 
Jag har själv tänkt att bygga om friggeboden till vedeldad bastustuga, och har precis börjat fråga om regler. Jag bor i Stockholm, och där gäller att friggeboden skall placeras enligt kommunens regler; 4,5 m från gräns utan lov, annars får man be grannens lov, alternativt bygglov om det är kommunens mark friggeboden gränsar mot.

Vad gäller eldning, så finns det inget generellt eldningsförbud i Stockholm, bara tuta och köra. Dock ska man ta hänsyn till grannarna. Vid konfliktsituation kan miljönämnden komma att ge eldningsförbud om det anses allt för störande. ( http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=115781 )

För eldstad gäller att man måste ansöka om bygglov om man har tänkt sig en skorsten. Väljer man en pipa nära nock, så räcker det med en bygganmälan. Jag antar att sotaren/brandinspektören måste fortfarande godkänna eldstaden.

//Zax
 
  • Gilla
manjana
  • Laddar…
Även jag går i tankar att bygga en bastustuga men i mitt fall skall den placeras ca 1,5m från strand. Grannen på den sidan har jag inte pratat med men är 100% säker på att hon inte har något emot att vi bygger.

Vilka regler gäller i det fallet? Vi kommer ju i princip att bygga på tomtgränsen men mot vatten...
 
Hur är det med strandskydd?

Jag tror att det delvis handlar om hur ditt hus ligger idag. Ligger det redan så att allemansrätten till stranden är "förbrukad" så har du nog lättare att få dispens från strandskyddsreglerna.
 
"förbrukad allemanrätt" det var något nytt. När jag skulle bygga min bastu så skulle den vara 300 meter fån stranskyddat område för bygglov. Nu består mitt stranskyddade område av ett "dike" på en åker som jag inte ens ser från min stuga. Fick veta att finns "diket" med på kartan så gäller strandskyddsreglerna. Skaffa en byggbod på hjul så du kan flytta på den då kan du spara in bygglovet men fråga ev grannar om lov.
 
Vi äger marken hela vägen till stranden och bostadshuset ligger ca 10m från strandkant. Där jag tänkt bygga bastun ligger en gäststuga ca 5m från stranden och jag har tänkt att bygga ett trädäck vid sidan om och nedanför gäststugan och bygga ihop det med bastu som då placeras vid strandkant.

Bifogar ett par bilder, hade inga bra här på jobbet men de kanske förtydligar en del endå. Det vita krysset på bilderna visar tänkt plats för bastubygget.
 
  • Flygbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Från sjön.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tussee skrev:
Skaffa en byggbod på hjul så du kan flytta på den då kan du spara in bygglovet men fråga ev grannar om lov.
Tyvärr inte... Eller det kanske fungerar en tid tills någon klagar. Står boden uppställd en längre td på samma plats krävs bygglov. Någonstans har jag sett att en husvagn max får stå uppställd "en normal semester". Det är säkert någon som blir avundsjuk förr eller senare och vid prövning kommer byggboden att betraktas som byggnad. Det hjälper inte heller att flytta boden inom tomten. Ett sätt är ju att inreda en husbåt med bastu, men man får inte bygga en friggebod på en flotte och kalla den båt. Den kommer också att ses som en byggnad och både bygglov och dispens från strandskyddet krävs.

/Pontus
 
Godkänner grannar det så lär väl ingen klaga( se till att få det på papper ), bjud dom på ett par pilsner och en bastukväll så blir dom suraste grannar goda vänner.
 
oj...vi hade tänkt att göra en bastu-stuga som friggebod, med bara några ynka m2 extra och vedbastu.

Men om det måste ske bygganmälan osv med tanke på skorstenen då måste jag väl be om bygglov för de extra m2?

Har någon för övrigt provat en Combi 4 RC Tylö, eller liknande? Där man får lite av varje.
Om vi nu måste ha en el-apparat kanske en sådan här skön?
Finns det någon firma som har något som är billigare?

Någon som vet?

Hej!

CarolineS:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.