Hej alla.

börjar med att säga God jul och gott nytt år!

har en fråga angående källargolv.
Vi har en gammalt hus från 1936 med källare.
Tanken är att flytaspackla källargolvet för att få jämn fin yta och sedan måla i sjyst färg. Källargolvet är oisolerat och är i någon betongform blandat med Sten typ 15 cm tjock. Golvet verkar vara hyfsat torrt och marken under betongen är typ sand blandat med gjord, såg det när jag bytte avlopp i fjol! Takhöjd är typ 190 cm. Så vad för typ av flytspackel ska jag använda? Hur tjockt är minsta möjligt att flyta? Behövs någon form av armering? Källaren används enbart till förvaring samt tvättstuga!

mvh
 
I samma läge. Följer nyfiket utvecklingen. På några ställen i vår källare har de målat och det ser slätt ut. Kanske räcker det att slipa golvet?
 
S Småbrukaren skrev:
I samma läge. Följer nyfiket utvecklingen. På några ställen i vår källare har de målat och det ser slätt ut. Kanske räcker det att slipa golvet?
Ja det borde finnas någon gammal betongare som svarar oss snart
 
Kolla hur torr källaren är på sommaren. Min källare blir fuktig då. Mitt hus är också från 30-talet med ett grovgjutet betonggolv utan armering. Vid kraftigt regn tränger vatten genom muren och lägger sig på golvet.

Möglar organisk material du förvarar längs yttervägg?
 
Z Zorn skrev:
Kolla hur torr källaren är på sommaren. Min källare blir fuktig då. Mitt hus är också från 30-talet med ett grovgjutet betonggolv utan armering. Vid kraftigt regn tränger vatten genom muren och lägger sig på golvet.

Möglar organisk material du förvarar längs yttervägg?
Nej inte vad jag märkt. Allt jag förvarar har jag på metallhyllor med avstånd till väggarna. Kör med avfuktare där nere året om o den håller källaren på runt 70-80% fuktnivå sommartid o lägre dom andra månaderna
 
Vi har väldränerad källare och panna som värmer. Vid kommande renovering planerar jag att dra värmerör och sätta upp fler radiatorer. Jag har dock sett spår av fukt på organiskt som flyttkartonger och masonit. Men jag antar att det är kondens som uppstår mellan det kalla golvet och den varmare luften i källaren?
 
S Småbrukaren skrev:
Vi har väldränerad källare och panna som värmer. Vid kommande renovering planerar jag att dra värmerör och sätta upp fler radiatorer. Jag har dock sett spår av fukt på organiskt som flyttkartonger och masonit. Men jag antar att det är kondens som uppstår mellan det kalla golvet och den varmare luften i källaren?
Inte en aning men känns ju som det kanske
 
S Småbrukaren skrev:
Vi har väldränerad källare och panna som värmer. Vid kommande renovering planerar jag att dra värmerör och sätta upp fler radiatorer. Jag har dock sett spår av fukt på organiskt som flyttkartonger och masonit. Men jag antar att det är kondens som uppstår mellan det kalla golvet och den varmare luften i källaren?
Det kan vara markfukt som kommer upp genom plattan.

Annars måste det antingen vara ett väldigt kallt golv (typ kylskåpskallt) eller väldigt varm och fuktig luft (t.ex från en dusch) för att det ska bli kondens. Vi får tex kondens på köldbärarens rör (som har trasig isolering) till bergvärmen men ingen annanstans i källaren. Köldbäraren är nollgradig plus/minus ett par-tre grader.
 
  • Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.