Vet någon var man kan hitta en lista över typgodkända kamininsatser. Hittade någon slags lista på SITAC, men den verkade långt från komplett om man ser hur många modeller som finns ute i handeln.

Måste en kamininsats vara typgodkänd för att man skall få installera och använda den eller?
 
När jag talade med energirådgivaren tror jag det var eller om det var för bygganmälan eller möjligen sotaren så var det iallfall krav på att den skulle vara typgodkänd.

Annars fick jag inte installera den.. Antar att det är Sotarens uppgift att kontrollera det..
 
Hemmakatten
Nja, den behöver inte vara typgodkänd. Däremot är ett typgodkännande ett kvitto på att den uppfyller vissa miljö-, funktions- och utsläppskrav. En kamin kan uppfylla dessa krav ändå, men det är bra att kunna visa det på något sätt. I slutänden är det sotarmästaren som skall godkänna det hela.

Själva har vi en pelletskamin från tyska Wodtke som inte har något typgodkännande här (generalagenten är väl för snål att kosta på det), dock har den en massa godkännande i hela Europa för övrigt, svanenmärkt är de också. Vi har dessutom en insats från norska Nordpeis, var helt ny på marknaden när vi köpte den, den har förmodligen inte heller nåt typgodkännande i Sverige. Sotarmästaren hade inget alls att säga om detta, han frågade inte ens efter det eller något annat dokument. Det enda han ville se var tillverkarens anvisningar för hur långt ifrån brännbart material pelletskaminen skulle stå.
 
Intressant! Så man kanske "vågar" importera en på egen hand?
 
Hemmakatten
Det var just det vi gjorde. Wodtken köpte vi från Norge. Låter helt otroligt att det i Norge, som är ett sånt högkostnadsland, skulle vara billigast, men det var de. :) Energihuset i Norge hade en kampanj just då och det är också så att eftersom det är väldigt vanligt med pelletskaminer så är priserna ganska rimliga. Momsen drogs av(icke EU-land) och sedan las svensk moms på (samma procentsats) och tullen var 2,4% (varierar mycket beroende på vara och även på vilket material kaminen är i). Frakten kostade SEK 750. Sammanfattningsvis blev allt 25% billigare än om vi hade köpt den i Sverige. I resten av Europa, Tyskland, Polen m.fl. var kaminen lika dyr som i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.