S0MMER S0MMER skrev:
Vänta lite nu, jag svarade främst TS. Superbra om fler kan dra nytta av tråden men vi får inte glömma trådskaparen.
Tack, det går bra att ta över tråden :crysmile: För vår del visade det sig vara kompressorn som hade lagt av. Blev att byta den så fungerade allt som det skulle igen.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
På din bild visar BT77 9,8grader vilket är konstigt om ni har 17grader i tvättstugan :thinking:

Visar BT77 mindre än 10grader så stoppas kompressor :sweat:

Hur är ventilationen ovanför pannan kopplad ?
intressant! Ska kolla igen nu. Den till vänster (in) har bara ett filter, den till höger (ut) har ett rör kopplat till utsidan av huset.

in och ut tror jag är som jag skrev det enligt manualen. Men de kanske är omvända?
 
N nicmarxp skrev:
Tack för svaren. Här är en bild på alla mina inställningar @växelventil som är tillgängliga i de vanliga menyerna.
Igår var den 32 grader 8 på morgonen, samma inställningar, fast läge "Normal", inte "lyx". Den hade hela dagen på sig och 15.30 var det fortfarande samma.

Men normal har ändå funkat tidigare, och den har värmt upp till den korrekta temperarturen.
Då gick jag in, bröt strömmen, satte på den igen, och återställde fabriksinställningar, sen satte jag i läge lyx. Nu på morgonen är det 63 grader, men under cirka 4 timmar när jag tittade på den så gick den upp bara från 32 till 33 grader, men det kanske är normalt, när det är runt 0 grader ute. Endast symbolen för värmepatronen lyste.

Det som gör mig mest förvånad är drifttiden på värmepumpen, 598 timmar, jämfört med tillsatsen, 3446 timmar. Är det normalt? Så har det varit länge, trots att varmvattnet har fungerat.

Och läge "normal" har varit på i flera veckor. Vi körde ekonomi ett tag, men varmvattnet tog slut lite för snabbt. Vi testade också schemaläggning 00-06 för att värma på natten, men allt det har varit avstängt sedan jag tog bort ekonomiläget. Kan någon inställning för schemaläggning ha fastnat?

Jag ska undersöka fläktgallerna och rengöra filtret. Vi har installation med omgivande luft, så den ska ta varm luft från rummet (vi har cirka 17 i tvättstugan där den står).

Ska också kolla vattenmätaren om den förbrukar vatten.

Tack på förhand!

[bild]

Blev du klok? Har samma problem att vår f110 inte kör kompressor alls… Fungerar felfritt från installation men förra veckan börja den strula, då rensade jag filtret och det gick bra fram till idag då den inte kickar igång kompressorn igen… Kan omöjligt vara dammigt filter igen tänker jag…

EDIT:
Efter att ha kollat runt i alla menyer så ledsnade jag och satte den i standby i ca 10s. Den brummade därefter igång Märkligt om detta ska vara vanligt förekommande men vafan, får ringa Nibe och se vad de säger. Frun får varmvatten till duschen ikväll i alla fall
 
Redigerat:
H Hampus Söderberg skrev:
Blev du klok? Har samma problem att vår f110 inte kör kompressor alls… Fungerar felfritt från installation men förra veckan börja den strula, då rensade jag filtret och det gick bra fram till idag då den inte kickar igång kompressorn igen… Kan omöjligt vara dammigt filter igen tänker jag…

EDIT:
Efter att ha kollat runt i alla menyer så ledsnade jag och satte den i standby i ca 10s. Den brummade därefter igång Märkligt om detta ska vara vanligt förekommande men vafan, får ringa Nibe och se vad de säger. Frun får varmvatten till duschen ikväll i alla fall
Hej, nä har inte fått rätt på det än. Hur satte du den i standby? Enligt Nibe ska man kontakta installatören. Får du nåt svar från Nibe får du gärna skriva här :)

Vårt vatten är varmt, men det känns som vi slösar pengar när inte kompressorn kör.. :/
 
H Hampus Söderberg skrev:
Blev du klok? Har samma problem att vår f110 inte kör kompressor alls… Fungerar felfritt från installation men förra veckan börja den strula, då rensade jag filtret och det gick bra fram till idag då den inte kickar igång kompressorn igen… Kan omöjligt vara dammigt filter igen tänker jag…
N nicmarxp skrev:
Hej, nä har inte fått rätt på det än. Hur satte du den i standby? Enligt Nibe ska man kontakta installatören. Får du nåt svar från Nibe får du gärna skriva här :)

Vårt vatten är varmt, men det känns som vi slösar pengar när inte kompressorn kör.. :/

Märkligt. Ja vår kompressor kör betydligt mer än tillsatsen för annars är det ju som vilken varmvattenberedare som helst, vilket inte är ok... Jag håller inne "off-knappen" i tre sekunder sen väntar jag snällt i typ 10 sekunder (däremellan hör jag ett tydligt klick som borde vara att den slår av kontakten i någon brytare) sen trycker jag på knappen igen och då går den igång. Inte bra dock att jag ska behöva göra detta var och varannan dag för man vill ju att vattnet ska vara varmt även då man är borta några dagar. Inte fått tag på NIBE ännu men ska kontakta dem idag. Installatören tror jag inte så mycket på då de inte hade denna i sitt normala sortiment och NIBE har ju en supporttjänst av en anledning annars är den ju helt värdelös...
 
  • Gilla
Mario11211
  • Laddar…
H Hampus Söderberg skrev:
Märkligt. Ja vår kompressor kör betydligt mer än tillsatsen för annars är det ju som vilken varmvattenberedare som helst, vilket inte är ok... Jag håller inne "off-knappen" i tre sekunder sen väntar jag snällt i typ 10 sekunder (däremellan hör jag ett tydligt klick som borde vara att den slår av kontakten i någon brytare) sen trycker jag på knappen igen och då går den igång. Inte bra dock att jag ska behöva göra detta var och varannan dag för man vill ju att vattnet ska vara varmt även då man är borta några dagar. Inte fått tag på NIBE ännu men ska kontakta dem idag. Installatören tror jag inte så mycket på då de inte hade denna i sitt normala sortiment och NIBE har ju en supporttjänst av en anledning annars är den ju helt värdelös...
Exakt min upplevelse, jag hittade denna själv, de hade ingen aning om den, men kunde ta hem den och installera den. Vad står det på din serviceinfo, BT77? Är temperaturen ok där?
 
N nicmarxp skrev:
Exakt min upplevelse, jag hittade denna själv, de hade ingen aning om den, men kunde ta hem den och installera den. Vad står det på din serviceinfo, BT77? Är temperaturen ok där?
BT77 är väl Luft in? Den varierar av förklarliga skäl då vår står avlägset i huset (tvättstugan) och har de senaste dagarna gått från ca 17 till nästan 22 idag när det blivit plusgrader igen.
 
N nicmarxp skrev:
Exakt min upplevelse, jag hittade denna själv, de hade ingen aning om den, men kunde ta hem den och installera den. Vad står det på din serviceinfo, BT77? Är temperaturen ok där?
Vad jag kan se så är den stora skillnaden när kompressorn är igång och driver ner BT16 och BT76 till minus. Har ingen aning om hur det funkar men den utvinner väl energi där på något sätt…
 
  • Digital display visar temperaturer för olika värmesystemskomponenter på svenska, omgiven av vit plastpanel med knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturer för olika komponenter i ett värmesystem, omgivet av knappar på en vit panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för infon. Provade att göra som du sa med att hålla inne on/off men hörde ett väldigt svagt klick. Inget gick igång. Idag var ”luft in” 9 grader, så jag provade att ändra i inställningar 5.1.15 (luft in- ut temperaturer) till 6 som gräns för att starta, men det hände inget ändå.

Det retliga är att vi haft den i ett och ett halvt år nu, så jag undrar hur mycket el vi betalt i onödan för att värmepumpen inte har kört. Kan man kräva installatören/nibe på denna kostnad? Låter orimligt, men det är ju deras fel..
 
Hade återförsäljaren på plats igår som tillsammans med supporten från NIBE spekulerade i om tröskeln för insuget var för hög (hade 10 grader eftersom vi tar omgivande luft inomhus). Han ändrade till -10 grader för de tillfällena då pumpen avfrostar så suger den åt andra hållet, likt vår luft luft, och tar då luften utifrån.

Vad jag kan minnas så började strulet när det blev kallare för någon vecka sedan så detta känns ju rimligt! Har fungerat U/A sedan igår och dessförinnan behövde jag tvinga igång den i princip varje dag genom att sätta den i standbyläge. Nu håller vi tummarna att detta var den lösningen vi sökte efter!
 
H Hampus Söderberg skrev:
Hade återförsäljaren på plats igår som tillsammans med supporten från NIBE spekulerade i om tröskeln för insuget var för hög (hade 10 grader eftersom vi tar omgivande luft inomhus). Han ändrade till -10 grader för de tillfällena då pumpen avfrostar så suger den åt andra hållet, likt vår luft luft, och tar då luften utifrån.

Vad jag kan minnas så började strulet när det blev kallare för någon vecka sedan så detta känns ju rimligt! Har fungerat U/A sedan igår och dessförinnan behövde jag tvinga igång den i princip varje dag genom att sätta den i standbyläge. Nu håller vi tummarna att detta var den lösningen vi sökte efter!
Mycket intressant! Vår pump körde igår faktiskt, men då var det 6 ute och då visade den innetempen 21 så det du säger verkar stämma exakt, när det var -10 ute var det -8 på innetemp.

Provar samma inställning som du nämner nu, får se om det hjälper :)
 
  • Gilla
Hsod
  • Laddar…
N nicmarxp skrev:
Mycket intressant! Vår pump körde igår faktiskt, men då var det 6 ute och då visade den innetempen 21 så det du säger verkar stämma exakt, när det var -10 ute var det -8 på innetemp.

Provar samma inställning som du nämner nu, får se om det hjälper :)
Håller tummarna! *ta i trä* så har vår fungerat U/A sedan han var här och ändrade inställningarna. Dessutom kör kompressorn oftare så jag har märkt att BT6 och BT7 (varmvatten ladd och topp) är samma nu sedan förändringen gjordes. Vilket borde innebära att tanken har en bättre värmefördelning och jag har även märkt att den håller temperaturen betydligt längre, vilket också tyder på att den har mer vatten i samma (rätta) temperatur
 
Råkade ut för exakt likadant problem med våran nyinköpta Nibe f110.
Har kopplat denna med frånluft och nu vid första köldknäppen slutade den värma.

Gjorde som ovan nämnt, gick in i undermenyn och ändrade temperaturen till -10 och nu fungerar det igen.

Har inte varit i kontakt med Nibe men tycker att de borde fixat detta "fel" eller gå ut med någon sorts information.

Tackar otroligt mycket för ni delar med er av era problem och även hur de kan lösas!
 
  • Gilla
Hsod
  • Laddar…
J Jakob92 skrev:
Råkade ut för exakt likadant problem med våran nyinköpta Nibe f110.
Har kopplat denna med frånluft och nu vid första köldknäppen slutade den värma.

Gjorde som ovan nämnt, gick in i undermenyn och ändrade temperaturen till -10 och nu fungerar det igen.

Har inte varit i kontakt med Nibe men tycker att de borde fixat detta "fel" eller gå ut med någon sorts information.

Tackar otroligt mycket för ni delar med er av era problem och även hur de kan lösas!
Ja de borde verkligen ha det i manualen så att installatör och kund kan förstå varför den lägger av. Kan snabbt bli kostsamt om elpatronen ska kliva in hela tiden. Kul att tråden kom till nytta! 👍
 
H Hsod skrev:
Hade återförsäljaren på plats igår som tillsammans med supporten från NIBE spekulerade i om tröskeln för insuget var för hög (hade 10 grader eftersom vi tar omgivande luft inomhus). Han ändrade till -10 grader för de tillfällena då pumpen avfrostar så suger den åt andra hållet, likt vår luft luft, och tar då luften utifrån.

Vad jag kan minnas så började strulet när det blev kallare för någon vecka sedan så detta känns ju rimligt! Har fungerat U/A sedan igår och dessförinnan behövde jag tvinga igång den i princip varje dag genom att sätta den i standbyläge. Nu håller vi tummarna att detta var den lösningen vi sökte efter!
Hej!
Nu verkar min kompressor ha lagt av…. Fick igång den efter att ha gjort som du gjort - ändrat till -10 grader.
Jag tar luft från rummet bredvid och blåser ut luften genom ytterväggen. Det jag inte tänkt på är att jag har ett kallras-skydd på röret ut. Menar du att den suger genom detta rör så blir det ju problem vid avfrostningen då jag har lameller på utsidan… 🤔
Kan det vara därför den lade av? Har inte du något kallras-skydd? Det funkar ju som en backventil…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.