findus42 findus42 skrev:
Sågspån är lite speciellt. För tätt så slocknar det. För luftigt så smäller det. Nu vet jag inte om spån från motorsåg har bra struktur.
Ishitani furniture har ett klipp om hur han eldar spån.
[media]Kanske det går att fixa något liknande i IKEAs bestickskorgar och ställa in i lämplig kamin. En stump avloppsrör. Kanske 40mm är lagom. Packa med spån. Dra upp och sedan tända i hålet. Värt ett försök.
Mvh Findus
Ska prova under ledigheten:cool:
 
  • Gilla
Blackfield
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det är så man får bestickskorgar från IKEA att fungera. Några skruvar, brickor och muttrar som fötter under för att få passage för luft. Såg ett test av pelletskorgar för ngt år sedan där de slängt in en IKEA-korg som modifierats på det sättet. Tanken var väl att ha ett lågvattenmärke.

IKEA var bäst i det testet till utförarnas förvåning. Brann bra och i ungefär 1,5 timmar.

Mvh Findus
Om pellets i en hållare håller på bryna i 1,5 timmar är det utmärkt!

Tillbaka till min ursprungliga fråga dock.

Har de nämnd på testet några oönskade biverkningar med pelletsförbränning i en vanlig kassett undvecklad för ved?
Tillverkaren anger på bruksanvisningar att kaminen är avsedd BARA för torr ved... :thinking:
 
Det som möjligen kan hända är att dåligt bränsle påverkar utsläppen. Har förstås ingen aning om hur kaminer testas inför typgodkännande. Antar att de proveldas. Om det görs med ”typgodkända” björkstickor med exakt 18% fukt staplat i ett vetenskapligt korrekt mönster har proveldningen inget värde för praktisk användning. Normal ved är inte standardiserad.

Bra förbränning handlar alltid om samma sak. Rätt kombination av bränsle, värme och syre. Vad som är rätt ändras hela tiden beroende på bränslet och en massa tekniska förutsättningar. Du som eldar måste vara med och justera beroende på hur förhållandena ändras med stigande temperatur mm. Övning kan ge färdighet. Men bara om du ser förutsättningslöst på det som händer och ifrågasätter paradigm som inte fungerar. Många kommer säga exakt vad som är bäst. Tro dem inte. Finns inga enkla sanningar... någonsin.

Det är teoretiskt orimligt att skada din kassett eller skorsten med för låg temperatur. Vad som kan hända är att om den låga temperaturen orsakas av dålig och oren förbränning så sotar det mycket. Det kan i sin tur leda till skorstensbrand. Den saken berörs inte av den här tråden.

Något att se upp med är att överstiga den temperatur som anläggningen tål. Går att göra i en kassett med brasa av perfekt staplade grankvistar (underskattad ved) eller med för mycket ek i mixen. Nog om det... berörs inte heller.

Räknade lite på IKEA korgen. Den som står i köket här rymmer 1,35 liter. Så mycket pellets väger ungefär nio hekto. Snällt räknat är det ungefär 4 kWh. Det är det teoretiska energiinnehållet. För att underhålla förbränningen måste luft tillföras. Lika mycket kommer gå upp i skorstenen. Värmen som går ända ut är förlorad hur man än räknar.

Gissar jag vidare så är en spiskassett konstruerad för att ha bra förbränning med en viss storlek på brasa. Låt oss säga att fabrikanten påstår att kaminen har en effekt på 5-10 kWh. Då kommer en IKEAkorg ligga väl under det. Vet inte utan att testa, men mitt första antagande är att det behövs mer drag för att pelletskorgen skall brinna bra. Då blir det större förlust med den än med en brasa som kassetten är gjord för. Således mindre värme än kassetten påstås ge.

Gissningsvis får du ut lite mer än hälften av effekten. Kanske i bästa fall två tredjedelar.
4kWh x 66% / 1,5h blir ungefär 1,5-2 kW.

Trixigt med energi. Går inte att lura naturlagar. Frågan är om du kommer tycka det är värt pillet med pellets för att få kassett och skorsten pissjumma. Det finns traditionella metoder att stapla ved så att en vanlig brasa brinner lugnt och sakta någon/några timmar efter sista inlägget. Se ”nying” till exempel. Inte exakt tillämpligt förstås... men ändå intressant.

Mvh Findus
 
  • Gilla
sijo 50 och 3 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det som möjligen kan hända är att dåligt bränsle påverkar utsläppen. Har förstås ingen aning om hur kaminer testas inför typgodkännande. Antar att de proveldas. Om det görs med ”typgodkända” björkstickor med exakt 18% fukt staplat i ett vetenskapligt korrekt mönster har proveldningen inget värde för praktisk användning. Normal ved är inte standardiserad.

Bra förbränning handlar alltid om samma sak. Rätt kombination av bränsle, värme och syre. Vad som är rätt ändras hela tiden beroende på bränslet och en massa tekniska förutsättningar. Du som eldar måste vara med och justera beroende på hur förhållandena ändras med stigande temperatur mm. Övning kan ge färdighet. Men bara om du ser förutsättningslöst på det som händer och ifrågasätter paradigm som inte fungerar. Många kommer säga exakt vad som är bäst. Tro dem inte. Finns inga enkla sanningar... någonsin.

Det är teoretiskt orimligt att skada din kassett eller skorsten med för låg temperatur. Vad som kan hända är att om den låga temperaturen orsakas av dålig och oren förbränning så sotar det mycket. Det kan i sin tur leda till skorstensbrand. Den saken berörs inte av den här tråden.

Något att se upp med är att överstiga den temperatur som anläggningen tål. Går att göra i en kassett med brasa av perfekt staplade grankvistar (underskattad ved) eller med för mycket ek i mixen. Nog om det... berörs inte heller.

Räknade lite på IKEA korgen. Den som står i köket här rymmer 1,35 liter. Så mycket pellets väger ungefär nio hekto. Snällt räknat är det ungefär 4 kWh. Det är det teoretiska energiinnehållet. För att underhålla förbränningen måste luft tillföras. Lika mycket kommer gå upp i skorstenen. Värmen som går ända ut är förlorad hur man än räknar.

Gissar jag vidare så är en spiskassett konstruerad för att ha bra förbränning med en viss storlek på brasa. Låt oss säga att fabrikanten påstår att kaminen har en effekt på 5-10 kWh. Då kommer en IKEAkorg ligga väl under det. Vet inte utan att testa, men mitt första antagande är att det behövs mer drag för att pelletskorgen skall brinna bra. Då blir det större förlust med den än med en brasa som kassetten är gjord för. Således mindre värme än kassetten påstås ge.

Gissningsvis får du ut lite mer än hälften av effekten. Kanske i bästa fall två tredjedelar.
4kWh x 66% / 1,5h blir ungefär 1,5-2 kW.

Trixigt med energi. Går inte att lura naturlagar. Frågan är om du kommer tycka det är värt pillet med pellets för att få kassett och skorsten pissjumma. Det finns traditionella metoder att stapla ved så att en vanlig brasa brinner lugnt och sakta någon/några timmar efter sista inlägget. Se ”nying” till exempel. Inte exakt tillämpligt förstås... men ändå intressant.

Mvh Findus
Allt som du skriver låter logiskt och makes sense.

Har du någon länk att dela till en guide för vedeldning som håller på bryna längre - längre intervaller mellan påfyllningar?
 
Det finns inga enkla sanningar. Tänker du i termer av bränsle-luft-värme och testar dig fram så kommer du fram till ngt som fungerar för dina förhållanden med tiden.
Typ... tända med små stickor. Lika med mycket bränsleyta mot luften så att det kan börja brinna fast det är kallt. Sedan växla till grövre pinnar när det redan finns glöd.

Teorin med en nying är att riktigt stora pinnar (stockar) arrangeras så att de ligger mot varandra. Stockarna reflekterar då värmen mot en liten springa som då kan underhålla sin egen förbränning. Lagom med luft bränsle och värme. För att inte springan skall växa tills det blir för mycket luft ligger stockarna så att den som ligger överst faller ner vartefter så att balansen i bränsle,luft,värmen förblir ungefär densamma under hela brinntiden.

Olika varianter.

Stående om man har tillgång till sidostöd som inte brinner upp. Svårstartad?... har inte sett det göras själv så vet inte riktigt hur.
Abstrakt, svart och röd digital skiss med oformliga former och linjer på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två stockar läggs mot varandra i en grop så att de rullar mot varandra vartefter de brinner. Startas med en brasa ovanpå. Glöden som faller ner får igång själva nyingen. Hålls vid liv av stockarnas tryck mot varandra.
Enkel digital skiss av två koppar kaffe, ånga stiger upp. Abstrakt, minimalistisk stil. Svarta och röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På plan mark. Två stockar läggs mot varandra och fixeras med stenar. Då finns inget som sluter eldspringan vartefter det brinner. Tänds som den ovan med en brasa mitt på. När den brinner med stabil glöd läggs en tredje stock ovanpå. Brinner tills den översta stocken brunnit upp.
Enkel digital skiss av en liggande figur med röda och svarta linjer på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
Det funkar utmärkt att elda pellets i pelletskorg. Har själv en från Nordviggen som jag eldar i min Contura 620T. Fyller korgen till max och tänder med upptändningsved i toppen. Brinner utmärkt. Hittade en underbart nördig rapport om just eldning av pellets i pelletskorg. Håll tillgodo: http://afab.entos.net/wp-content/uploads/2017/05/Pelletskorgar.pdf
 
  • Gilla
LoweW och 4 till
  • Laddar…
Bara köpa en rejäl korg och sen få tag i pellets. Spännande lösning, hade aldrig trott att det skulle gå så bra i verkligheten. Perfekt som inlägg när längre värmetid önskas.
 
(y)
findus42 findus42 skrev:
Det finns inga enkla sanningar. Tänker du i termer av bränsle-luft-värme och testar dig fram så kommer du fram till ngt som fungerar för dina förhållanden med tiden.
Typ... tända med små stickor. Lika med mycket bränsleyta mot luften så att det kan börja brinna fast det är kallt. Sedan växla till grövre pinnar när det redan finns glöd.

Teorin med en nying är att riktigt stora pinnar (stockar) arrangeras så att de ligger mot varandra. Stockarna reflekterar då värmen mot en liten springa som då kan underhålla sin egen förbränning. Lagom med luft bränsle och värme. För att inte springan skall växa tills det blir för mycket luft ligger stockarna så att den som ligger överst faller ner vartefter så att balansen i bränsle,luft,värmen förblir ungefär densamma under hela brinntiden.

Olika varianter.

Stående om man har tillgång till sidostöd som inte brinner upp. Svårstartad?... har inte sett det göras själv så vet inte riktigt hur.
[bild]
Två stockar läggs mot varandra i en grop så att de rullar mot varandra vartefter de brinner. Startas med en brasa ovanpå. Glöden som faller ner får igång själva nyingen. Hålls vid liv av stockarnas tryck mot varandra.
[bild]
På plan mark. Två stockar läggs mot varandra och fixeras med stenar. Då finns inget som sluter eldspringan vartefter det brinner. Tänds som den ovan med en brasa mitt på. När den brinner med stabil glöd läggs en tredje stock ovanpå. Brinner tills den översta stocken brunnit upp.
[bild]

Mvh Findus
Har också provat att trava på olika sätt, korslagd och sida vid sida. Har dock kommit fram till korslagd brinner bättre hos mig.

Du verkar provat runt, och läst på ordentligt
 
findus42 findus42 skrev:
Det finns inga enkla sanningar. Tänker du i termer av bränsle-luft-värme och testar dig fram så kommer du fram till ngt som fungerar för dina förhållanden med tiden.
Typ... tända med små stickor. Lika med mycket bränsleyta mot luften så att det kan börja brinna fast det är kallt. Sedan växla till grövre pinnar när det redan finns glöd.

Teorin med en nying är att riktigt stora pinnar (stockar) arrangeras så att de ligger mot varandra. Stockarna reflekterar då värmen mot en liten springa som då kan underhålla sin egen förbränning. Lagom med luft bränsle och värme. För att inte springan skall växa tills det blir för mycket luft ligger stockarna så att den som ligger överst faller ner vartefter så att balansen i bränsle,luft,värmen förblir ungefär densamma under hela brinntiden.

Olika varianter.

Stående om man har tillgång till sidostöd som inte brinner upp. Svårstartad?... har inte sett det göras själv så vet inte riktigt hur.
[bild]
Två stockar läggs mot varandra i en grop så att de rullar mot varandra vartefter de brinner. Startas med en brasa ovanpå. Glöden som faller ner får igång själva nyingen. Hålls vid liv av stockarnas tryck mot varandra.
[bild]
På plan mark. Två stockar läggs mot varandra och fixeras med stenar. Då finns inget som sluter eldspringan vartefter det brinner. Tänds som den ovan med en brasa mitt på. När den brinner med stabil glöd läggs en tredje stock ovanpå. Brinner tills den översta stocken brunnit upp.
[bild]

Mvh Findus
Intressant! Testade i kväll i vår kakelugn men 3-stock varianten. Gick bra att tända och brann relativt länge i jämförelse med stående pinnar.


Öppen spis med brinnande eld, smutsiga glasluckor, vit omfattning, hemtrevlig atmosfär, bakgrundstapet med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Ska prova under ledigheten:cool:
Rapportera gärna. Spån kan jag ta kontainervis utan ansträngning. Kanske värt att göra om eldstaden för spån om de kommer framhärda med ockerpriser på pellets.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Bestickkorgarna är gjorda i rostfritt stål.
Rostfritt finns i många kvaliteer, olika legeringsämnen och olika legeringsmängd för olika typer av rostfritt stål.
Generellt tål rostfritt stål värme bra.
Det som händer när man kommer över temperaturen för vad stålet tål är att materialet släpper mörka skal av oxider. Stålet blir alltså tunnare för varje eldning.
Det kan också krympa av värmen så plåten blir krokig i formen.
Allt händer långsamt och i små omgångar så det är bara att prova att elda så märker man så småningom hur många eldningar bestickhållarna tål.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R Rd 350 skrev:
Har provat en korg likadan som de runda. Fungerade inte alls, övertygad att pellets måste ha tilluft via fläkt för att fungera. Risk för en rejäl gengasknall är nog överhängande....
Jag gav min mor en pelletskorg i julklapp och den fungerade utmärkt i en kakelugn. Vi testade den på självaste julafton.

Förmodligen måste draget vara rätt bara.
 
J Jaggatagga skrev:
Jag gav min mor en pelletskorg i julklapp och den fungerade utmärkt i en kakelugn. Vi testade den på självaste julafton.

Förmodligen måste draget vara rätt bara.
…… och helst Pellets av största sorten så det blir lite mer luft i härden. Använder iofs min utomhus men stora pellets är mycket bättre….
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
L lob skrev:
…… och helst Pellets av största sorten så det blir lite mer luft i härden. Använder iofs min utomhus men stora pellets är mycket bättre….
Låter vettigt. Brinner rätt långsamt i min IKEA-korg med 8 mm pellets.



Metallkärl med hål och bultar på bord med instruktionshäfte och svarta föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eldstad med öppna dörrar, brinnande ljus inuti en perforerad behållare, aska runt omkring, ombonad atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfritt stålbehållare med hål, på träbord, bakgrund med växter och stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vågar man ställa in 2-3 st som på bilderna i tråden? Eller blir det är en fruktansvärd värmeutveckling då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.