Hej!
Första posten, och det blev ett långt inlägg. Har försökt fatta mig kort men det var svårt.
Det hela är väl lite rörigt generellt, då det är flertalet saker som gått snett, och där jag själv säkert varit den felande länken. Har aldrig anlitat hantverkare förut så jag vet inte vad som är normalt, vad man kan förvänta sig och om jag bara är orimligt petig och gnällig.

Tog i oktober in offerter på renovering av kök samt golvläggning i bostadsrätt.
Min offertförfrågan bestod av ett PDF-dokument med planlösning, bilder samt punktlistor på vad som skulle göras i respektive rum. Efter en hel del sållande bland svaren jag fick (via Offerta, Servicefinder) så valde vi ut en firma som verkade seriös och fått bra omdömen. Projektledaren kom ut på plats och tittade och verkade väl rätt vettig. Fick sedan offert med fast pris som vi godkände.

Redan här skulle jag kanske varit mer krävande och begärt att ALLT som skulle göras skulle stå med i offerten. Flera punkter var endast specade som t.ex "Golvläggning enligt mail". Där jag var dum nog att anta att "mail" betydde den offertförfrågan jag skickat ut, där golvläggning i tre rum stod med. Detta blev det senare diskussion om då projektledaren ansåg att han endast gett offert på golvläggning i ett rum men att han bjöd på dom extra två för att "offerten kunde tolkas så". Projektledaren tyckte även att han varit en hjälte som bjussat på renoveringsgips, då en betongvägg varit i rätt dåligt skick. Något som varken jag eller han kunnat veta på förhand innan ytskikten revs, men något som jag trodde att man tog höjd för när man räknade offerter på fast pris och vet när huset byggdes osv. Nåväl.

Hursomhelst, projektet drog igång. Köket och golven revs. Nya golv lades. Allt verkade klaffa tills att det nya köket från IKEA skulle levereras och bäras upp av leveranskillarna. Enligt överenskommelse skulle vitvaror fraktas bort av byggfirman. När jag på leveransdagen för det nya köket anländer till lägenheten så möts jag av det gamla kylskåpet som står rakt innanför ytterdörren samt spisen som står i hallen. Projektledaren visste precis vilken dag köket skulle levereras, och då är det självklart, åtminstone för mig, att det måste vara fri passage in i lägenheten för att leveranskillarna ska kunna bära in allt. I panik får jag hjälp av snälla grannar att bära ner vitvarorna samtidigt som lastbilen från IKEA anländer. (Kanske hade leveranskillarna kunnat vara schyssta och hjälpt mig ut med dom gamla vitvarorna med vågade inte lita på det). Påtalar detta för projektledaren men får inget svar.

När jag en dag var uppe i lägenheten och snickaren var där så hade han monterat de två bänkskivorna i köket. Laminatskivor som kapats i rätt mått på Bauhaus. Jag påminde snickaren om att det även skulle monteras kantband på dom synliga kapade ytorna (kantband med lim som man värmer på med strykjärn t.ex). Han påstod dock att dom aldrig brukar montera såna kantband, "för dom lossnar ändå direkt", samt att dom brukade spackla och måla ändarna på bänkskivor. Jag påtalade då att vi har bänkskiva och kantband från samma fabrikat i nuvarande lägenhet som suttit fast fint i flera år. Snickaren sa "ta det med projektledaren". Orkade vid det här laget inte ta det med projektledaren då han generellt varit dålig på att svara eller ge besked. När målaren sen anlände och såg att det saknades kantband på bänkskivorna tyckte han att det som snickaren sagt verkade väldigt konstigt, och att dom inte alls brukar spackla och måla kantera på bänkskivor.
Skitsamma, jag monterar dom själv, även om det blir knepigt nu i efterhand.

Någon vecka senare besöker jag lägenheten igen och nu är snickaren "färdig".
Ser direkt att spishällen som ska vara nedsänkt i bänkskivan sticker upp i ena hörnet. Alltså hällen ligger ej plant mot bänkskivan runt om utan ena hörnet sticker upp ca 5mm så hela hällen lutar. Jag tänker först att det är bänkskivan från Bauhaus som är skev men efter lite pillande inser jag dels att hällen ej är fastskruvad i bänkskivan, och dels att hällen ligger ovanpå sin egen kabel, uppepå ugnen, under bänkskivan (knepig beskrivning, jag vet). Efter lite trixande med kablar och kontakter får jag hällen att ligga plant mot bänkskivan utan glipa i alla fyra hörn. Bör jag påtala detta?

Angående offerter så fick vi i grundofferten flera "tillval" som vi kunde göra, då hela lägenheten var i behov av renovering. Pga ekonomiska skäl har vi gjort väldigt mycket själva i dom andra rummen där hantverkarna inte varit. Initialt valde vi inga "tillval" men när tiden till inflytt började bli tight meddelade jag projektledaren att vi nog ville ha hallen förberedd för målning. Under "tillval" i grundoffert stod "Rivning tapet, spärrmålning, bredspackling av hall och vardagsrum" och så ett pris. Jag bad om tilläggsoffert på detta fast endast för hall. Får en offert på detta, men nu står det endast "Tapetskrap, spärrmålning, efterlagning". Jag frågar då specifikt om bredspackling samt lagning av vissa hål i betongvägg ingår i den offerten. Efter en vecka och flera påminnelser svarar projektledaren att "Ja det ingår! Du måste godkänna offerten nu om vi ska hinna!".
Godkänner tilläggsofferten. Strukturtapeter rivs fläckvis och spackling utförs fläckvis och slarvligt och på många ställen rakt över tapeten så att strukturen lyser igenom. Jag tänker att "dom är väl inte klara än, jag ska inte klaga!". När sen målaren dyker upp en dag så påtalar han att "Är du nöjd med spacklingen? Den ingick ju egentligen inte". Vet inte vad jag ska tro nu och orkar inte ta en diskussion med projektledaren, men säkerligen kommer den väldigt bristfälliga spacklingen som jag i efterhand fick bättra på en massa ändå tilläggsdebiteras....

I helgen flyttade vi in och skulle köra diskmaskinen för första gången. Den vägrar starta diskcykeln och ger en felkod. Efter lite felsökning och samtal med IKEA bestämmer jag mig för att dra ut diskmaskinen och kontrollera inloppsslangen. Givetvis är den dubbelvikt och därför kan diskmaskinen inte pumpa in vatten. Böjer tillbaka slangen och diskmaskinen funkar. Snickaren har med största sannolikhet bara tryckt in diskmaskinen utan att samtidigt dra med slangarna så att dom "följer med in" och dom har därför klämts bakom maskinen och vikt sig. Bör jag påtala detta?

Finns fler saker gällande finish, dåligt gerade hörn på golvsocklar, halvkass mönsterpassning på tapeter och saker som t.ex att snickaren helt enkelt struntat i att montera dörrfoder för att det suttit en lampknapp lite för nära dörrposten. Och istället för att höra av sig och t.ex fråga "Ska vi sätta smalare foder som får plats?" så har han bara lämnat det åt målaren att spackla, slipa och måla kanterna runt dörrposten.

Vidare så har snickaren vid flera tillfällen ej spolat efter sig på toaletten samt slängt massa fimpar från balkongen och ner på gräsmattan precis vid en lekplats. Inte ett tekniskt fel som påverkar renoveringen utan kanske mest dålig hyfs. Bör jag påtala detta?

Vad kan man förvänta sig av hantverkare generellt i form av noggrannhet och aktsamhet samt, vad jag skulle kalla det, yrkeskunnighet? Är jag för gnällig, borde jag legat på mer? Mindre? Eller är det alltid så här, för alla? Jag har betalat dom två delfakturorna i tid, och väntar nu på slutfakturan, som jag inte alls tror kommer stämma med vad vi kom överens om från början. Är normalt inte den som står på mig men egentligen är jag redigt förbannad och skulle vilja skälla ut projektledaren efter noter. Förmodligen är det helt obefogat. Slutresultatet av renoveringen är generellt bra, men det är ju för att jag själv tröttnat på hantverkarna och löst sakerna själv, vilket bara det säkert är ett misstag för att dom då inte behöver ta nåt ansvar, men samtidigt orkar jag inte ha dom springande hos oss nu när vi flyttat in.

Sorry för långt inlägg, behövde kanske mest skriva av mig.
 
Tråkig kommunikation, med trist attityd från firman.

Att hällen inte sitter fast är inget fel, den ska man kunna lyfta ur.

I övrigt behöver man ju veta vad slutfakturan blir innan man kan säga något om huruvida det är oskäligt.
 
BirgitS
Men det är inte så där med alla hantverkare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Spontant känns det som att du förväntar dig alldelles för mycket och betalar alldelles för lite.
 
A Akzel skrev:
Efter en hel del sållande bland svaren jag fick (via Offerta, Servicefinder) så valde vi ut en firma som verkade seriös och fått bra omdömen
Genom att använda sådana tjänster så får du tyvärr hantverkare som av någon anledning har svårt att hitta jobb. Duktiga hantverkare behöver inte använda sig av sådana tjänster för att sysselsätta sig, de har oftast mer än nog av jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.