R RoAd skrev:
Märkligt. Jag har ett konto på Ahlsell och kan inte minnas att jag angav något speciellt när jag skapade det. Trots det så har jag aldrig sett en enda produkt som inte haft mycket hög rabatt. Nog för att nästan allt trots det är betydligt dyrare än vad Bauhaus eller liknande tar, men aldrig några riktiga tokpriser. De trodde jag endast slutkunderna fick :)
Kan ju bero på att du haft bra säljare. Där jag jobbar har det varit flera incidenter med kraftigt överpris när vi gått utanför kyla och vvs som är det vi köper mest. 600 för en oljekanna som kosta 100kr på kylma tex.
Sen köpte jag en vattenmätarkonsoll för 395 där med mitt privata kort ink moms. 800 genom firman ex moms. Så där var det tvärt om. Möjlig muta :)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ett seriöst tips är att Ahlsells äger proffsmagasinet och dom säljer mycket av Ahlsells produkter till synliga priser. Om det är rimliga priser har jag inte kollat men det är ju priser som dom tjänar pengar på så det är ett bra ställe att jämföra mot om man misstänker att hantverkaren ljuger med nuffrorna.
Var du tvungen att berätta det här för mig? Hatar Ahlsell oavsett deras priser pga att de diskriminerar privatpersoner, men brukar beställa från Proffsmagasinet ibland. Faaaan!
 
  • Haha
Rickard.
  • Laddar…
T
Känns som alla här inne tror att röris eller elektrikern tjänar enorma pengar... Vilket dom borde göra om dom nu har 300% påslag på allt som dom säljer?
Kolla upp dom på allabolag.se så ser ni att dom inte tjänar mer än någon annan. Alltså blir slutsumman att dom tar det dom behöver ta betalt för att få mat på bordet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Det är möjligt att de fakturerar rimligt. Men kunden känner sig ändå lurad om hantverkaren gett intryck om något annat.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
T
Jag vet att Ahlsell har ett "annorlunda" (helt vanligt i flera olika branscher, inte bara hantverkare) sätt att prissätta saker (alltså det att dom har ett högt listpris och sen ger olika kunder olika rabatt). Hur skulle dom göra istället för att på ett enkelt sätt få till olika priser för olika kunder (ett konkret förslag).


Men nu var det ju hantverkaren som gjorde fel enligt ts.
Jag vet att Bravida (dom är ju störst och borde ha bäst priser?) inte har bättre inköpspriser än vad du köper på elbutik.se (inte alla gånger iaf) ska dom då sälja med sämre vinst än dom behöver? Det säger sig självt att Ahlsell kan ju knappast ha elbutik.se priser när Ahlsell har "gratis" (ingår i materialpriset) tjänster som tex har dom fysiska butiker, säljare, smidig frakt, tjänster som kalkylhjälp, beräkningshjälp, extrema garantier (där dom står för hantverkarens nerlagda arbetstid) osv. Får du alla dom tjänsterna från elbutik.se som hantverkare? För en hantverkare är det oftast inte det viktigaste att priset är det bästa utan allt runtomkring som är så mycket mer värt, dom vill att det ska vara enkelt och så lite bekymmer som det går med leveranser, produkter, reklamationer osv (för då hinner dom med mest jobb och tjänar mest). Sen sitter ju inte mindre firmorna och går in på alla grossisternas hemsidor och jämför vilken som är billigast (nu gör iof dom stora drakarna det) och då kan det ibland skilja en hundring eller två på en produkt. Sen ytterligare en hundring för att hantverkaren inte kollar priserna när dom är i butik vilket gör att materialet dom köper inte ens från början är den billigaste produkten (för grossisterna är ju inte dumma, utan har ofta det på hyllan som inte är det billigaste/det dom tjänar minst på). Visst skulle dom kunna åka in till kontoret innan för att först leta upp dom olika fabrikaten som dom kan välja på för att sen kontrollera vilken av dom hos alla grossister som har den billigaste, men då skulle du få för den arbetstiden istället (och det skulle troligen bli dyrare).

Sen säger jag inte att det inte finns dom som kryddar på, men tror dom flesta har ett materialpåslag på max 30% av deras inköpspris och det är vad dom behöver för att i slutet hamna på, säg max ca 10% i vinst.
 
Eventuellt är Alhsells/Dahls osv prislistor ett arv ifrån Rörfirmornas riksförbunds priskommite.
Detta var en kommitte som satte listpriserna en gång i tiden.
Jag tror det funkade/funkar likadant i elbranschen.
 
T TechChad skrev:
Jag vet att Ahlsell har ett "annorlunda" (helt vanligt i flera olika branscher, inte bara hantverkare) sätt att prissätta saker (alltså det att dom har ett högt listpris och sen ger olika kunder olika rabatt). Hur skulle dom göra istället för att på ett enkelt sätt få till olika priser för olika kunder (ett konkret förslag).


Men nu var det ju hantverkaren som gjorde fel enligt ts.
Jag vet att Bravida (dom är ju störst och borde ha bäst priser?) inte har bättre inköpspriser än vad du köper på elbutik.se (inte alla gånger iaf) ska dom då sälja med sämre vinst än dom behöver? Det säger sig självt att Ahlsell kan ju knappast ha elbutik.se priser när Ahlsell har "gratis" (ingår i materialpriset) tjänster som tex har dom fysiska butiker, säljare, smidig frakt, tjänster som kalkylhjälp, beräkningshjälp, extrema garantier (där dom står för hantverkarens nerlagda arbetstid) osv. Får du alla dom tjänsterna från elbutik.se som hantverkare? För en hantverkare är det oftast inte det viktigaste att priset är det bästa utan allt runtomkring som är så mycket mer värt, dom vill att det ska vara enkelt och så lite bekymmer som det går med leveranser, produkter, reklamationer osv (för då hinner dom med mest jobb och tjänar mest). Sen sitter ju inte mindre firmorna och går in på alla grossisternas hemsidor och jämför vilken som är billigast (nu gör iof dom stora drakarna det) och då kan det ibland skilja en hundring eller två på en produkt. Sen ytterligare en hundring för att hantverkaren inte kollar priserna när dom är i butik vilket gör att materialet dom köper inte ens från början är den billigaste produkten (för grossisterna är ju inte dumma, utan har ofta det på hyllan som inte är det billigaste/det dom tjänar minst på). Visst skulle dom kunna åka in till kontoret innan för att först leta upp dom olika fabrikaten som dom kan välja på för att sen kontrollera vilken av dom hos alla grossister som har den billigaste, men då skulle du få för den arbetstiden istället (och det skulle troligen bli dyrare).

Sen säger jag inte att det inte finns dom som kryddar på, men tror dom flesta har ett materialpåslag på max 30% av deras inköpspris och det är vad dom behöver för att i slutet hamna på, säg max ca 10% i vinst.
Jag håller inte med. Jag kan garantera att de stora drakarna har bättre inköpspriser på i princip allt jämfört med nätbutikerna. Sedan vilket pris de väljer att fronta sina anställda i system och på fakturan är en annan sak. Det finns strukturer hos grossisterna att hantera detta.

Detsamma med att jämföra priser. Det är idag extremt enkelt med hjälp av tillgängliga IT-system som jag vill hävda att majoriteten av rör- och elfirmor använder sig av (kolla ex Klarpris).

Lösningen är väl rätt enkel? Istället för 0-98% rabatt beroende på avtal/kund, borde rimligare kanske vara 0-49%, och vips är listpriset halverat.
 
Rickard.
G Niklas Anders skrev:
Jag kan garantera att de stora drakarna har bättre inköpspriser på i princip allt jämfört med nätbutikerna.
Detta är också min känsla utan att vara särskilt insatt, inte jättestor skillnad mot nätbutikerna men några % billigare. (Och det gäller inte bara dom stora drakarna)

En elektriker lärde mig att t2 golvvärme är/var ett undantag där Bauhaus? (Lite osäker) lyckades köpa direkt från leverantör och knäppte alla svenska grossister med stor marginal.

Har läst något liknande om lås här på byggahus där låssmedernas inköpspris utan moms var högre än närbutikernas inkl pris så det finns undantag men jag tror inte dom är inte så många.
 
Redigerat:
kisumisu
B Boende45 skrev:
Vad snackar du om?

Alhsell gör hantverkare rika, skulle det vara ett problem tycker du?

Företag som STOREL gör elektrikerna rika om de är duktiga på att sälja in dyra lösningar till kund.

Var inte så jävla gnällig och avundsjuk!
Hur menar du nu?
Blir du rik av att betala mer för delar och sedan sälja dyrt? Eller menar du att du köper billigt från Biltema och säger till kund att du köpt dyrt frän Ahlsell?

Detsamma tycks gälla på bilbranschen. En reparatör sade mig att bara delen går på 8k. Bilen skrotas och jag köper likadan bil av en hemmamekaniker som säger "jo och sen har jag bytt den där dyra delen som gick på 5k"....:crysmile:
 
T
G Niklas Anders skrev:
Jag håller inte med. Jag kan garantera att de stora drakarna har bättre inköpspriser på i princip allt jämfört med nätbutikerna. Sedan vilket pris de väljer att fronta sina anställda i system och på fakturan är en annan sak. Det finns strukturer hos grossisterna att hantera detta.

Detsamma med att jämföra priser. Det är idag extremt enkelt med hjälp av tillgängliga IT-system som jag vill hävda att majoriteten av rör- och elfirmor använder sig av (kolla ex Klarpris).

Lösningen är väl rätt enkel? Istället för 0-98% rabatt beroende på avtal/kund, borde rimligare kanske vara 0-49%, och vips är listpriset halverat.
Jag vet att dom stora inte har mkt bättre pris. Absolut kan dom ha det på vissa produkter, men inte genomgående.

Ja bakbonusas/årbonusar har dom flesta större (inte det priset jag jämför med). En del har två priser från samma grossist i sina system (dom flesta stora kör symbrio en del kör Klarpis) där det är olika pris på fakturan, men som ger olika bakbonus. Men dom system skulle jag hävda att dom mindre firmorna (som ofta är dom som gör privatpersonsjobb) inte lägger pengar på.

Jo visst kan man tycka att lösningen är enkel. Men till att börja med blir det väldigt svårt att arbeta bort något sådant, lite som att byta affärssystem, man gör det helst inte. Sen behövs det för att det finns så många olika firmor som köper av tex Ahlsell och då alla vill ha rabatter (för att dom ska må bra) behöver det regleras med ett ganska stort spann. Absolut, det skulle nog gå att reglera ner det lite, men då kommer det tillbaka till att det är för omfattande att göra så lättare att skita i det.
 
T TechChad skrev:
Känns som alla här inne tror att röris eller elektrikern tjänar enorma pengar... Vilket dom borde göra om dom nu har 300% påslag på allt som dom säljer?
Kolla upp dom på allabolag.se så ser ni att dom inte tjänar mer än någon annan. Alltså blir slutsumman att dom tar det dom behöver ta betalt för att få mat på bordet.
Jag tror inte de tjänar dåligt
Min elektriker med 6 anställda hade en aktieutdelning till sig själv på 1,4 miljoner förra året, 700 tusen året innan osv osv.
Det utan flera hundra i påslag.

Rörisen jag har startade sitt för 2 år sen, så det finns inga direkt siffror att gå på hos honom för han har inte börjat plocka ut lön ännu vad jag förstått. Han gör inte dåligt med pengar iallafall och ligger inte löjligt högt heller, blev nästan chockad så billigt det var, och inte en enda detalj kom från ahlsell.
 
T TechChad skrev:
Jag vet att Ahlsell har ett "annorlunda" (helt vanligt i flera olika branscher, inte bara hantverkare) sätt att prissätta saker (alltså det att dom har ett högt listpris och sen ger olika kunder olika rabatt). Hur skulle dom göra istället för att på ett enkelt sätt få till olika priser för olika kunder (ett konkret förslag).


Men nu var det ju hantverkaren som gjorde fel enligt ts.
Jag vet att Bravida (dom är ju störst och borde ha bäst priser?) inte har bättre inköpspriser än vad du köper på elbutik.se (inte alla gånger iaf) ska dom då sälja med sämre vinst än dom behöver? Det säger sig självt att Ahlsell kan ju knappast ha elbutik.se priser när Ahlsell har "gratis" (ingår i materialpriset) tjänster som tex har dom fysiska butiker, säljare, smidig frakt, tjänster som kalkylhjälp, beräkningshjälp, extrema garantier (där dom står för hantverkarens nerlagda arbetstid) osv. Får du alla dom tjänsterna från elbutik.se som hantverkare? För en hantverkare är det oftast inte det viktigaste att priset är det bästa utan allt runtomkring som är så mycket mer värt, dom vill att det ska vara enkelt och så lite bekymmer som det går med leveranser, produkter, reklamationer osv (för då hinner dom med mest jobb och tjänar mest). Sen sitter ju inte mindre firmorna och går in på alla grossisternas hemsidor och jämför vilken som är billigast (nu gör iof dom stora drakarna det) och då kan det ibland skilja en hundring eller två på en produkt. Sen ytterligare en hundring för att hantverkaren inte kollar priserna när dom är i butik vilket gör att materialet dom köper inte ens från början är den billigaste produkten (för grossisterna är ju inte dumma, utan har ofta det på hyllan som inte är det billigaste/det dom tjänar minst på). Visst skulle dom kunna åka in till kontoret innan för att först leta upp dom olika fabrikaten som dom kan välja på för att sen kontrollera vilken av dom hos alla grossister som har den billigaste, men då skulle du få för den arbetstiden istället (och det skulle troligen bli dyrare).

Sen säger jag inte att det inte finns dom som kryddar på, men tror dom flesta har ett materialpåslag på max 30% av deras inköpspris och det är vad dom behöver för att i slutet hamna på, säg max ca 10% i vinst.

märkligt hur alla undviker TS fråga...
Det var inte Ahlsells priser som var ifrågasatta, det var Ahlsells prislista.
 
Rickard.
S sunqan skrev:
märkligt hur alla undviker TS fråga...
Det var inte Ahlsells priser som var ifrågasatta, det var Ahlsells prislista.
Det har väl med att göra att ingen är intresserad att motivera eller försvara prislistan. Jag tycker mitt inlägg #10 är så mycket svar man kan få på detta.
 
T TechChad skrev:
Men nu var det ju hantverkaren som gjorde fel enligt ts.
Den meningen är intressant - exakt VAR har du sett @HM2020 påstå det i sina nio inlägg här i tråden?
 
S
H HM2020 skrev:
Hej alla hantverkare, speciellt rörisar.

Skriv gärna ett par rader hur ni motiverar Ahlsells prislista.
Hur ni kan tycka den är ok med deras "prislista" ut mot kund där man sitter med upp emot 90% "off".

Jag poppar lite popcorn och inväntar med spänning era förklaringar.

Det finns inte ett enda seriöst hantverkarföretag som offererar baserat på Ahlsells fantasiprislista. Snacka om ickeproblem.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.