Hej,
det är drygt 3 veckor som vi sådde med Extra Green och det växer på bra, lite ojämnt men det skall vi fixa till på våren.
Dock så på en del av gräsmattan har bifogade ogräs etablerats starkt. Vi har inte erfarenhet av trädgård och gräsmattor sen tidigare och jag skulle vara tacksam om ni kan identifiera vad det är för ogräs och tipsa om eventuella bekämpningsmetoder.

H / Feelgood
 
  • DSC00069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dr.Feelgood

Ta det lungt bara, det har ju bara gått 3 veckor sen ni sådde. Normalt sett så kan det ta upp till 6veckor så Extra Green har relativt långsam etablering. Du skall absolut inte bekämpa ogräset iår, det är för tidigt för gräset och försent att bekämpa i år.

Du skall gödsla nästa år i Maj/Juni med Weibulls Kombi gödsel, och du skall göra det när gräset är torrt med marken lite fuktig. Får du inte bort allt ogräs då så kan du gödsla med en ny giva med Weibulls kombi tidigast 6 veckor efter.

Allt står på gödselsäcken så läs noga innan du gödslar. Du skall absolut INTE gödsla när det regnar.
 
Hej,
nä, jag tänkte inte bekämpa ogräset detta året. Gräset växer på bra och jag kanske hinner klippa en gång i slutet på September.
Dock så undrar jag vad det är för sorts ogräs.
Jag märkte att det persilja liknande ogräset hade kraftiga rötter som en ormbo inte så djupt under jordlagret.
Jag har läst att man kan identifiera vilket sort jord man har om man vet vad det är för ogräs det växer där.
Eftersom ogräset växer på enstaka områden på mattan skulle jag vara tacksam om ni kan bara identifiera och tala om för mig vad de heter :)

/ Feelgood
 
Sådde gräs förra året och lärde mig då att det du har på översta bilden är ett 1 årigt ogräs som inte kommer tillbaka, vi hade massor i vår nysådda gräsmatta och plockade som en galning innan jag fick reda på att det inte behövdes. Det på undre bilden är jag mer osäker på men jag fick reda på att det ofta i nysådda gräsmattor kommer 1 åriga ogrässorter av någon anledning. I år fick vi in massor av veronica, maskrosor och groblad men dom är puts väck nu efter Kombi behandlingen i början av Juni.
 
Den nedre bilden skulle kunna vara revsmörblomma.
 
Sommartorparn skrev:
Den nedre bilden skulle kunna vara revsmörblomma.
hmm. den är väldigt lik, dock så har jag inte sett den blomma gult ännu. Det stämmer dock påståndet att den växer i fuktiga mark. Precis där det växer är det jämt fuktigt och några thujor i det området tog sig inte pga det var vått där hela tiden.


Hur bekämpar man revsmörblomma? Den har kraftiga rötter, märkte det när jag fräste jorden ...

H / Feelgood
 
Den är rätt svår att handrensa bort, eftersom varje liten kvarlämnad rotbit blir en ny planta. Har du kört jordfräst så har du effektivt spritt den! Den tillhör dessutom dom ogräs som klarar sig i en klippt gräsmatta. Om du ändå har för avsikt att köra Stroller Kombi nästa sommar så lär den nog stryka med. Annars är det handrensning som gäller.

(tror den blommar i början av sommaren så du lär inte se några gula blommor nu)
 
Stroller eller Weibuls kombi till våren blir det säkert :), tänkte följa Olles program och hoppas då revsmörblomma stryker me.

Tack för hjälpen! / Feelgood
 
Möjligen är den vänstra KÄRINGTAND och, med större säkerhet, den högra, REVSMÖRBLOMMA. Dör eller hålls tillbaka med två behandlingar med järnsulfat.

Hösten 2006 hade jag massor med våt (tramp)-arv. Den behandlades i våras med järnsulfat, och inledningsvis mådde gräsmattan inte så bra, men efter dressing och gödning har den återhämtat sig, och all arv är borta. Nu i höst är ärren borta.

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.