T tjejerkan skrev:
Hhmm….. på var sin pil??!
Bränd elektronisk komponent med schema, kondensator, brännmärken, markerat säkerhetsgodkännande och QR-kod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
[bild]
Hållen elektronisk komponent, möjligtvis strömbrytare eller koppling, med synliga kontaktterminaler och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 och 3 är motsvarande.
 
  • Gilla
tjejerkan
  • Laddar…
Du ska bygla ihop L och L1. Dessa kopplas till fas, som är blå i ditt fall. Svart och brun kopplas till 1 och 3.
 
  • Gilla
tjejerkan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du ska bygla ihop L och L1. Dessa kopplas till fas, som är blå i ditt fall. Svart och brun kopplas till 1 och 3.
Tack!!!
Men vad gör jag med den grön/gula stumpen då…?
 
Har du flera strömbrytare till samma lampa eller är det den enda?
 
raveper raveper skrev:
Har du flera strömbrytare till samma lampa eller är det den enda?
Detta är en strömbrytare till två olika armaturer.
 
T tjejerkan skrev:
Tack!!!
Men vad gör jag med den grön/gula stumpen då…?
Inget. Den ska inte vara med. Se bara till att den inte riskerar att komma i kontakt med någon annan ledare.
 
  • Gilla
tjejerkan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inget. Den ska inte vara med. Se bara till att den inte riskerar att komma i kontakt med någon annan ledare.
Ok. Antagligen har den gjort det eftersom det blev ett elfel….
 
Ja, den bör vara jordad i andra änden även om den inte används. Då blir det kortslutning om den kommer i kontakt med någon av de andra ledarna.
 
  • Gilla
tjejerkan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, den bör vara jordad i andra änden även om den inte används. Då blir det kortslutning om den kommer i kontakt med någon av de andra ledarna.
Bör den? Kanske är kabeln inhandlad efter år 2000, för någonstans slutade kablar utan skyddsledare att säljas. En gröngul ledare i en mantlad kabel som får till en strömbrytare behöver inte och måste inte vara ansluten till jord. Det kan poängteras.

för övrigt TS så borde du inte pilla med el då du inte ens har minst baskunskaper.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Jag ser då till att ansluta jordledare till jord även om jag inte räknar med att använda dem i andra änden. Men det är naturligtvis inget man kan räkna med.
 
  • Gilla
tjejerkan
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Bör den? Kanske är kabeln inhandlad efter år 2000, för någonstans slutade kablar utan skyddsledare att säljas. En gröngul ledare i en mantlad kabel som får till en strömbrytare behöver inte och måste inte vara ansluten till jord. Det kan poängteras.

för övrigt TS så borde du inte pilla med el då du inte ens har minst baskunskaper.
Kabeln är från 1990..!
 
T tjejerkan skrev:
Tack!!!
Men vad gör jag med den grön/gula stumpen då…?
Eftersom du uppenbarligen inte har någon koll så är det kanske bättre att du följer lagen och anlitar en elektriker?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser då till att ansluta jordledare till jord även om jag inte räknar med att använda dem i andra änden. Men det är naturligtvis inget man kan räkna med.
Självklart… om där finns någon jord att ansluta den till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.