Mellan sovrummet och ett annat rum i huset finns ingen isolering vilket gör att det gärna vill eka i dessa rum. Det finns planer på att tapetsera om det ena rummet och jag tänker att det vore fint om man i samband med det kunde förbättra akustiken, helst utan att behöva riva ut gipsskivorna.
Går det att borra hål i skivorna för att spruta in något material som förbättrar ljudbilden? Hur skulle ni gjort?
 
Ljud är svårt att bli av med.
Det som gör störst nytta tyngd.
Fler lager gips gärna på bägge sidorna.
Täta alla genomföringar.
Bättre ljud klassade dörrar mellan rummen.
Sen kommer isolering i väggarna.
Tyvärr finns inga lätta lösningar.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Tack för svaret! Det gör inte så mycket att ljud rör sig mellan rummen då jag bor själv i huset. Det är mer eko inom ett och samma rum som jag vill få bukt på. Finns det nu inget enkelt sätt att minska resonansen i väggarna så får det bli plan B - att hänga upp ljudabsorbenter på väggarna. De brukar ju kosta en slant men det får det vara värt då.
 
Det behöver inte vara dyra ljuddämpningspaneler. Tillsätt textilier av något slag i rummet. Gardiner, mattor, stoppade möbler m.m. så blir du av med ekot. Även möbler och tavlor generellt hjälper så att du inte har stora tomma ytor som kan eka.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Eko försvinner inte av fler gipsskivor. Möblera rummet, matta på golvet tar det långt fram.
 
F
Jag gjorde sådana här till mitt kontor, funkar bra:
 
Som sagt möblera upp rummet. Allt från mattor till tavlor på väggarna så brukar det sluta eka runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.