F fribygg skrev:
Nu vore det nog läge för en blocköverskridande energiöverenskommelse om någon ska våga investera i ny baskraftsproduktion.
Hjälper det? Hur länge gällde den förra överenskommelsen?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det är bara till att beklaga att vi hamnade här, oavsett hur reell risken för ”spontana” elavbrott är. Det ska inte ens finnas på kartan.. Oron som folk känner och den allmänna ”det är på väg åt helvete..” känslan mtp de skenande priserna, är knappast bra för moralen i nationen.

Politiker är enligt min uppfattning och erfarenhet väldigt bra på att ljuga, kanske främst kring vad det gäller ersättningar, vårdköer, socialt skyddsnät, sjukförsäkring och mer pengar kvar i plånboken för vanligt folk. Då drar jag öronen åt mig.

Men när det flaggas för att strömmen kanske kommer att försvinna i en omfattning som inte går att förutse, då litar jag på dem.

Min beredskap är således god och Ministern för civilt försvar är välkommen hem till mig för en inspektion. Jag skulle gärna diskutera ett och annat kring hur det är ställt i riket nu för tiden. Värme och ljus finns det, oavsett tillgång till el eller ej. Jag bjuder gärna på kaffegök bryggd på vatten från egen brunn (var brännvinet kommer ifrån får vi hoppas att han inte frågar).

[bild]
Det är nog bättre att gå på fakta än känsla.
Att se till att det inte finns på kartan är onödigt dyrt. Det finns andra problem som det är bättre att lägga pengarna på.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hjälper det? Hur länge gällde den förra överenskommelsen?
Vi kan iaf hoppas att det hjälper, pensionsuppgörelsen som gjordes för ett trettiotal är sedan har fungerat länge och vi behöver nått liknande långsiktigt på energiområdet.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad menar du vi hade förra mandatperioden?
Eller det kanske var förrförra mandatperioden?
Enligt google 2016
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är nog bättre att gå på fakta än känsla.
Att se till att det inte finns på kartan är onödigt dyrt. Det finns andra problem som det är bättre att lägga pengarna på.
Jag delar inte din uppfattning kring att det behöver vara onödigt dyrt att säkerställa en stabil elförsörjning. I rådande situation och med de omständigheter som gäller, så kan det nog vara det dock.

Men jag håller med dig ang. fakta före känsla. Och när ansvariga ministrar håller presskonferens med ett för de flesta negativt budskap att elen kan komma att försvinna periodvis, så säger min empiri att det är dags att höja beredskapen. Detta kan mycket väl tänkas vara ett uttalande som till skillnad från alltför många andra, faktiskt kan komma att infrias.

Sen ska man ju ha grundläggande beredskap ändå, eventuellt stundande elkris eller ej.

Själv tror jag att hyllorna för portabla elverk kommer att gapa tomma, om de nu inte redan gör det. Det kan mycket väl bli en ny toapapperseffekt!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är nog bättre att gå på fakta än känsla.
Att se till att det inte finns på kartan är onödigt dyrt. Det finns andra problem som det är bättre att lägga pengarna på.
Vi har ju gjort det en gång tidigare, med ingenjörer som i början använde papper å penna för att göra alla beräkningar.
Lägg ner 10-15 myndigheter och halvera boståndet så har vi råd (plus lite pengar över till lite lulllull)
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Själv tror jag att hyllorna för portabla elverk kommer att gapa tomma, om de nu inte redan gör det. Det kan mycket väl bli en ny toapapperseffekt!
Fick vårt inverter elverk i lördags, väl spenderade 8000kr :)
Just den här modellen var slut hos nästan alla ÅF, så du har nog rätt i att det kommer bli det nya toapappret

Nu har vi behov av det till annat än prepping, men det känns tryggt att ha ett
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Jag delar inte din uppfattning kring att det behöver vara onödigt dyrt att säkerställa en stabil elförsörjning. I rådande situation och med de omständigheter som gäller, så kan det nog vara det dock.

Men jag håller med dig ang. fakta före känsla. Och när ansvariga ministrar håller presskonferens med ett för de flesta negativt budskap att elen kan komma att försvinna periodvis, så säger min empiri att det är dags att höja beredskapen. Detta kan mycket väl tänkas vara ett uttalande som till skillnad från alltför många andra, faktiskt kan komma att infrias.

Sen ska man ju ha grundläggande beredskap ändå, eventuellt stundande elkris eller ej.

Själv tror jag att hyllorna för portabla elverk kommer att gapa tomma, om de nu inte redan gör det. Det kan mycket väl bli en ny toapapperseffekt!
Nu går du på känslan du fick efter ett politiskt uttalande snarare än fakta. Riskerna för avbrott har inte ökat för att Ebba uttalar sig. Det är fortsatt en liten risk för avbrott.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
Risken för avbrott har självfallet inte ökat enkom för att ansvarig minister har uttalat sig. Den är lika hög eller låg som innan uttalandet. Men ministern får sin information ifrån källor som är mer insatta i läget än vad varken du eller jag är.

Den fakta som är tillgänglig för Svensson säger att elförsörjningen möjligen kan störas, således är ministerns uttalande i bästa fall en påminnelse om denna fakta, dvs realiteten vi just nu lever i. I sämsta fall har ministern tillgång till information som ännu inte nått allmänheten och uttalandet är ett carte blanche och ett ”vad var det vi sa?”.

Risken för störning i elförsörjningen har varit känd länge, och om störning skulle uppstå, så kan du ge dig tusan på att den uppstår vintertid. Därav vikten av en god beredskap.

Nåväl, den som fryser får se.

Hur tryggar du själv din värme i händelse av ett längre elavbrott?
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Fick vårt inverter elverk i lördags, väl spenderade 8000kr :)
Just den här modellen var slut hos nästan alla ÅF, så du har nog rätt i att det kommer bli det nya toapappret

Nu har vi behov av det till annat än prepping, men det känns tryggt att ha ett
Fint med inverter! Vad blev det för modell?
 
V Vardagsrum skrev:
Fint med inverter! Vad blev det för modell?
The mighty atom
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Hur tryggar du själv din värme i händelse av ett längre elavbrott?
2x2 kW elverk.
1x2 kW fotogenvärmare.
Cirka 4 000 värmeljus.
Några hundra stearinljus.
Ett par oljelampor.

Bör klara oss minst ett par veckor innan vi behöver nytt bränsle, längre om vi stänger ner delar av huset.
 
  • Älska
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Oförutsedda innebär de att dem klipper utan förvarning eller kan dem planera såpass att de har lite förvarning? Nojjig för kokande vedpanna :thinking:
 
L lodin92 skrev:
Oförutsedda innebär de att dem klipper utan förvarning eller kan dem planera såpass att de har lite förvarning? Nojjig för kokande vedpanna :thinking:
Om det inte är en (tok)akut nedstängning så vet man det dagen innan
 
I
L lodin92 skrev:
Oförutsedda innebär de att dem klipper utan förvarning eller kan dem planera såpass att de har lite förvarning? Nojjig för kokande vedpanna :thinking:
Vad jag vet så känner man inte till mer än vad som sägs här :

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.