Hej,

Mitt i en husrenovering där jag har rivit ut alla golv på bottenplanet (175kvm).
Huset har källare så har ett betongbjälklag som är uppreglat. nu sätter jag spårade spånskivor på reglarna och drar vattenburen golvvärme.

MEN här behöver jag er hjälp. Är uppreglat cirka 8 cm från betongen och vid ena entrén ska jag ha klinker så vill flyta där. Känns lite väl tjockt att flyta 80mm
därför är min tanke att köra eps eller gjuta ca 3 cm.
Därefter slang och flytspackel.

Vad är bäst gjuta eller EPS?

eps tänker jag är smidigt med svårt att fästa golvvärmeslangen?

Lutar åt att gjuta men något jag behöver tänka på? Primer eller något på befintlig betong innan?

Tacksam för svar
 
Eftersom man alltid lägger nät om man skall flyta på eps så fäster du bara golvvärme slangarna på nätet.
 
  • Renoveringsarbete med golvvärmerör, armeringsnät, kablar och rör på ett betonggolv i ett ofärdigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A atomlab skrev:
Eftersom man alltid lägger nät om man skall flyta på eps så fäster du bara golvvärme slangarna på nätet.
Okej och nätet fäster man med skruv? håller det slangarna nere ordentligt sen?
 
K
A atomlab skrev:
Eftersom man alltid lägger nät om man skall flyta på eps så fäster du bara golvvärme slangarna på nätet.
Var ingen vacker rörförläggning det där, vilken klåpare till hantverkare har gjort det…
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
K
Tom Lövstedt Tom Lövstedt skrev:
Primer eller något på befintlig betong innan?
Primer rekommenderas generellt av alla tillverkare för att öka vidhäftningen och binda damm.
 
T
Varför inte ha spårade skivor i entrén också?
 
T tank77 skrev:
Varför inte ha spårade skivor i entrén också?
Vi ska lägga klinker där sen ska jag även göra en liten hunddush i hörnet så utan att kunna bättre så tänker jag att det blir mest stabilt

God jul på er
 
T
Tom Lövstedt Tom Lövstedt skrev:
Vi ska lägga klinker där sen ska jag även göra en liten hunddush i hörnet så utan att kunna bättre så tänker jag att det blir mest stabilt

God jul på er
Blir lika stabilt med golvspånet, armering samt 15mm flytspackel så är du hemma.
 
T tank77 skrev:
Blir lika stabilt med golvspånet, armering samt 15mm flytspackel så är du hemma.
Jaha det var ju smart, att jag inte tänkte på det.. tack!
Köra cc 60 på reglarna där också ? Ska jag ha plåtar i spånskivorna också eller är det onödigt?
 
T
Ja, 60cc duger bra och plåtarna ska skruvas med montageskruv med 10 cm mellanrum mellan skruvarna samt ska plåtarna primas med till exempel Ardagrip Xpress eller motsvarande. Sedan armering och minst 15mm flytspackel.
 
T tank77 skrev:
Ja, 60cc duger bra och plåtarna ska skruvas med montageskruv med 10 cm mellanrum mellan skruvarna samt ska plåtarna primas med till exempel Ardagrip Xpress eller motsvarande. Sedan armering och minst 15mm flytspackel.
Okej tack, det låter som ett lättare alternativ :p
 
K kniv skrev:
Var ingen vacker rörförläggning det där, vilken klåpare till hantverkare har gjort det…

Hehe. Det var innan allt drogs fast så som det skulle. Skall se om jag hittar en bild på färdigt. Rakt resultat
 
Annars kan du lägga vanlig 22spån , lägga 12mm slang och flyta 25-30mm på det, så slipper du blanda in plåtar
 
nino nino skrev:
Annars kan du lägga vanlig 22spån , lägga 12mm slang och flyta 25-30mm på det, så slipper du blanda in plåtar
Nu är det så att det är fortsättning på en slinga med 17mm slang som ska in och vånda där
 
Tom Lövstedt Tom Lövstedt skrev:
Nu är det så att det är fortsättning på en slinga med 17mm slang som ska in och vånda där
Ja, går att göra lika då men då bör du ha 35-40mm spackel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.