Rickard. Rickard. skrev:
[bild]
Titta så olikt det är. Är de med rabatt eller utan? När jag logga in med jobbets så var det "ordinariepris" på över 5000.
Nu handla jobbet en del där så vi fick de ju för runt 1500 som sagt.
 
Rickard.
R Rkarlsson skrev:
Titta så olikt det är. Är de med rabatt eller utan? När jag logga in med jobbets så var det "ordinariepris" på över 5000.
Nu handla jobbet en del där så vi fick de ju för runt 1500 som sagt.
Eftersom det är Ahlsells så är det givetvis med rabatter. Wurth var aningen billigare men det var inte mycket ;)
 
  • Gilla
konstnären
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Eftersom det är Ahlsells så är det givetvis med rabatter. Wurth var aningen billigare men det var inte mycket ;)
Sjukt.
Vi kollade även en godsvagn. Minns ej vilken för de var ej jag som kollade, men den skulle tåla något ton. Med rabatten så skulle vi kunna köpa 2 st för ordinariepriset. Nästan så man ville slå till och sälja en vid sidan om ju.
 
Screenshot_20221223-145354_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Herrejävlar vad ni får lyxa till det.

Själv får man passa på att köpa på sig märkesskor på outlethörnan. Brukar vara lagomt att köpa Jalas, Sievi eller Helly Hansen som normalt kostar 1500-3000kr för max 299kr paret inkl moms.

Bara passa på när det finns. 2000kr paret skulle jag aldrig betala själv. Inte en chans.
Men å andra sidan ska man väl snart leasa skorna för att vara svensk.

Screenshot_20221223-145526_1.jpg
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
V
H HM2020 skrev:
Hej alla hantverkare, speciellt rörisar.

Skriv gärna ett par rader hur ni motiverar Ahlsells prislista.
Hur ni kan tycka den är ok med deras "prislista" ut mot kund där man sitter med upp emot 90% "off".

Jag poppar lite popcorn och inväntar med spänning era förklaringar.
H HM2020 skrev:
Hej alla hantverkare, speciellt rörisar.

Skriv gärna ett par rader hur ni motiverar Ahlsells prislista.
Hur ni kan tycka den är ok med deras "prislista" ut mot kund där man sitter med upp emot 90% "off".

Jag poppar lite popcorn och inväntar med spänning era förklaringar.
Föder min mun, borde va dyrare!
 
V
H HM2020 skrev:
Hej alla hantverkare, speciellt rörisar.

Skriv gärna ett par rader hur ni motiverar Ahlsells prislista.
Hur ni kan tycka den är ok med deras "prislista" ut mot kund där man sitter med upp emot 90% "off".

Jag poppar lite popcorn och inväntar med spänning era förklaringar.
Vill man slippa betala är tipset att beställa sina prylar på nätet. Köpa in maskiner som behövs. Gå ner på knä o skita ner sina händer själv.

Annars så försvarar jag de fullt ut.... Varför inte liksom. Man arbetar med sin kropp och de ska fanimej kosta skjortan för den late akademikern som är så jävla snål att denne bölar på byggahus samtidigt som denne grinar när den skiter.

God jul
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
H
Fördelar med Ahlsell är. Dom har otroligt mycket hemma så att man slipper besöka 4 andra grossister för att få ihop det som behövs för att göra ett jobb. Kunden betalar även för tiden och milen med bilen det tar att åka omkring å handla alla delar som behövs. Det är också ett mervärde. Sedan har dom kunnig personal som man kan rådfråga, prova med det på tex "vanlig bygghandel"
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
De är ingen gossist. De är en välsorterad detaljist kedja. Men att de kallar sig gossist gör att folk förväntar sig andra priser än hos en detaljist. När de dessutom kör med rena hittepåpriser som många hantverkare baserar sin debitering på är de inte konstigt att folk blir missnöjda.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Grossist används för företag som framförallt säljer till företag och detaljist för dom som framförallt säljer till slutkonsument. Det är såklart fritt fram att tycka det är fel men det är så det används. Ahlsells sysslar såklart också med grosshandel men det syns inte direkt i butikerna.
 
Det fantastiska är väl att rörfirmor som har ett resultat på 3-5% anses vara lönsamma!
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Grossist används för företag som framförallt säljer till företag och detaljist för dom som framförallt säljer till slutkonsument. Det är såklart fritt fram att tycka det är fel men det är så det används. Ahlsells sysslar såklart också med grosshandel men det syns inte direkt i butikerna.
Då har man ändrat definitionen av grossist.
Jag vidhåller att de inte är en grossist.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
Då har man ändrat definitionen av grossist.
Jag vidhåller att de inte är en grossist.
Jag sa aldrig att det var definitionen utan hur det användes.

Är man automatiskt en detaljist om man också gör detaljhandel? Blir detaljister grossister om dom också gör grosshandel? Spelar det någon roll?
 
Jag tror att väldigt många konsumenter tolkar grossist som ett ställe med lägre priser än detaljhandeln. Det är liksom betydelsen av ordet. Du kan ju kolla bland vanligt folk om du vill.
 
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att väldigt många konsumenter tolkar grossist som ett ställe med lägre priser än detaljhandeln. Det är liksom betydelsen av ordet. Du kan ju kolla bland vanligt folk om du vill.
En grossist är väl ett företag som sysslar med grosshandel? Priset har väl egentligen inget med det att göra.

Ahlsells må va dyr på mycket men på t ex rördelar för en rörmokare eller motsvarande för el tror jag det är väldigt svårt att hitta billigare någonstans med vissa enstaka undantag såklart.
 
Redigerat:
Ja, men anledning till att hålla på med grosshandel är ju att man får ett lägre styckpris. Sedan delar en detaljhandel på större partier och säljer styckvis, till ett högre pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.