E Elajomannen skrev:
Märkligt vad en del som köper hus tar för givet.

Idag var jag och felsökte på en gammal oljepanna med elpatroner. Säkringarna till elpatronerna small.
Det var jordfel i en av de två patronerna. Så de fick fira jul med 3 kW elvärme

De som ägde huset idag hade bara ägt det i två veckor. Ett par i 30 årsåldern som pratade misstänkt likt som man gör i Stockholm Genast började de tjata på mig om det möjligen kunde vara dolt fel osv. Ville att jag skulle skriva ett dokument där jag förklarade för föredetta ägarna och försäkringsbolag allt möjligt som var trasigt i huset. Mäklaren hade ju sagt att det bara var att flytta in. MEN HERREGUD !

Jag förklarade tålmodigt att de kunde se sig om i röven om något sådant dokument för en Elanläggning som var 75 år och en Värmeanläggning som var 52 år gammal. Att det fanns fläktar o skarvsladdar på Jula att åka o köpa , och önskade de GOD JUL.

Vadå undersökningsplikt ? !
”Bara att flytta in” är väl mäklarspråk för att huset har väggar, golv och tak, samt en ytterdörr som går att öppna :rofl: Man kan inte ha varit på många visningar om man går på den lätta.
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Ett grotta är det bara att flytta in i.
Men det kan vara bra att ta reda på lite förutsättningar innan man flyttar in.
 
Jag tycker det är lite tråkigt med en del av raljerandet. Det är ju tråkigt att TS har köpt ett hus med ett garage som inte går att använda som planerat.

Men som flera varit inne på, möjligheten att få ersättning från säljaren tror jag är väldigt begränsad. Det faller under undersökningsplikten. Problemet är inte ovanligt. Många källargarage är i princip omöjliga att använda. Ser man då att det inte används, även om det nu var pga bråte som var ivägen, så får man fundera på om det kan finnas fler problem.

Om man nu tittar på lösningar. Det går i många fall att ordna en sådan nedfart genom att göra övergången mellan gata och "sluttning" mjukare, men sedan får man i många fall även göra övergången där ner mjukare också, och då finns risk att lutningen därmellan blir extrem.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
Du har fel v70!
Modifierad SUV, stora terrängdäck, sponsrade dekaler, står på sand, Volvo, offroad-förberedd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
V
O oliviaeeriksson skrev:
Hej!
Vi flyttade in i vårat 1-planshus med källare i januari i år. I källaren finns ett garage som man kommer åt direkt från gatan. Säljaren informerade om att man ej får in en bil i garaget då det står skåp och förvaring längst in. Vi tänkte ändå riva ut det så det var inget som hindrade oss från att köpa huset. Vi skulle få in en av våra bilar ändå.
Nu till problemet.. När man lagt asfalten ner från trottoaren till garaget så har man lagt alldeles för lite asfalt. Det är nästintill ett stup från trottoaren. Vi har en V60 och en V70, alltså inga konstiga låga bilar och vi kommer inte ner i garaget utan att våra underreden skrapar i.
Min fråga är om vi har några rättigheter i det här? Att ha ett garage var ett kriterier för oss när vi kollade på hus, och att nu ha betalat ett antal miljoner och sen inte ens kunna använda det utan att lägga x antal tusenlappar på att asfaltera om hela nedfarten känns otroligt surt..
Säljaren kanske hade en annan bil o kunde därmed köra in. Du har fel bil, byt.

U n d e r s ö k n i n g s p l i k t e n
 
  • Gilla
Grymlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.