hsd
Tja, någon måste anmäla dem för bedrägeri
men hur ser avtalen ut , finstilta
 
Problemet är att folk inte förstår hur kostnader på elmarknaden uppstår. 2 olika bolag som har rörligt pris per kWh kan ha olika underliggande kostnader vilket leder till olika uttag av jämförbara kunder. Jag tycker att som konsument så ska man inte behöva förstå på sådan detaljnivå. Men nu är det ju avreglerat och då hamnar man i denna soppa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
M merbanan skrev:
Problemet är att folk inte förstår hur kostnader på elmarknaden uppstår.
På vilket sätt skulle det bli bättre om folk förstod hur kostnader på elmarknaden uppstår menar du?
 
Är Greenly lika skumma som Tibber? Vad finns det för andra vettiga alternativ?

Precis i spåren att skifta 4 elavtal till Greenly…
 
Jag är väldigt tveksam till alla dessa mindre elhandelsbolag. Känns som att hela företagsidén går ut på att lura kunder med diverse påslag, ändrade villkor efter X tid, etc. Vilket är helt förståeligt, de måste ju tjäna pengar för att finnas till.

Vi har stött och blött det här hemma. Frugan ville hela tiden jaga ”det bästa priset” och gjorde det under ett antal år, men till slut gick hon med på att det inte blev ett dugg billigare än det enkla alternativet.

Så vi kör med både elhandel och nätavgift hos samma leverantör, en av stordrakarna. Och kör med kvartalsräkning.
 
  • Gilla
StevieGee och 1 till
  • Laddar…
Även stordrakarna kör ju med diverse erbjudanden i 12månader. Så jag tror nog att ett årligt byte lönar sig. Men man kan ju hålla sig till bolag man litar på.
 
Har Greenely och blev lite nyfiken på priserna jämfört med Tibber (som jag funderat lite på att byta till) Installerade därför tibber-appen för att kunna jämföra priser timma för timma mellan Greenely och Tibber.
Till min förvåning visade sig Greenely vara ca 10 öre billigare än Tibber varje timma idag.
Detta trots att Tibber påstår sig ha noll påslag på elpriset.
Frågan är om jag jämför äpplen och äpplen eller äpplen och päron. Vet inte exakt vilka kostnader dom redovisar i appen och om det tillkommer något mer på priset än det timpris man ser.
Nån som har koll på det?
 
H Hegge_ skrev:
Har Greenely och blev lite nyfiken på priserna jämfört med Tibber (som jag funderat lite på att byta till) Installerade därför tibber-appen för att kunna jämföra priser timma för timma mellan Greenely och Tibber.
Till min förvåning visade sig Greenely vara ca 10 öre billigare än Tibber varje timma idag.
Detta trots att Tibber påstår sig ha noll påslag på elpriset.
Frågan är om jag jämför äpplen och äpplen eller äpplen och päron. Vet inte exakt vilka kostnader dom redovisar i appen och om det tillkommer något mer på priset än det timpris man ser.
Nån som har koll på det?
Hur ser du priser i tibberappen utan att ha avtal med dem?
 
M MsTake skrev:
Hur ser du priser i tibberappen utan att ha avtal med dem?
Under "Analyser" sedan "Se priserna nu" sedan "Se prisinformation" längst ner under "Teckna smart elavtal"
 
H Hegge_ skrev:
Under "Analyser" sedan "Se priserna nu" sedan "Se prisinformation" längst ner under "Teckna smart elavtal"
Okej, får inte upp det alternativet under analys, har endast starta igen så kanske något som försvinner om man lämnar dom.
 
Tibber har påslag, även om de påstår att de inte har det.
 
C
Bra att media börjar skriva om detta. Det handlar dock inte bara om Greenely, hela marknaden präglas av "oförklarliga" prisskillnader mellan aktörerna, som ligger i de handelskostnader som bolagen lägger på priset.

Det vi vet utifrån diskussionerna här är dock t.ex. att priset på ursprungsgarantierna för Bra Miljöval har skenat sista tiden pga att Naturskyddsföreningen höjt kraven. Det borde drabba även Greenely, men det är ju samtidigt inte bolagets förklaring i sitt svar till Realtid.
https://telgeenergi.se/elpriset/artiklar-nyheter/bra-miljoval-markt-el-racker-inte-till-under-2023/
(Telge har sedermera gått ut med information till kunderna att de helt kommer att sluta med "Bra Miljöval" efter årsskiftet).

Obalanskostnaderna, dvs. kostnaden för differensen mellan vad elhandlaren köpt in på marknaden och vad kunderna de facto förbrukat är en annan källa till skillnader som Greenely kommer in på i sitt svar till Realtid.

Vad beträffar de elhandlare som redovisar oförklarligt låga omkostnader på jämförelsesajterna är min hypotes att de i ett "tillväxtskede" delvis "bjuder" på dessa kostnader för att få en bra position i jämförelserna. Kan inte komma på någon annan rimlig förklaring. Det torde i sin tur innebära att de inte kommer att fortsätta bjuda på dessa kostnader för all framtid, utan att kostnaderna kommer att börja dra iväg med tiden. Den som väljer en sådan aktör riskerar alltså att valet på sikt inte är lika förmånligt som det framstår vid tecknandet.
 
C cpalm skrev:
På vilket sätt skulle det bli bättre om folk förstod hur kostnader på elmarknaden uppstår menar du?
Ok problemet är elbolagens men den lämpas ju över på kunderna. En komplex produkt beskrivs enkelt med befogad upprördhet som resultat.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H Hegge_ skrev:
Har Greenely och blev lite nyfiken på priserna jämfört med Tibber (som jag funderat lite på att byta till) Installerade därför tibber-appen för att kunna jämföra priser timma för timma mellan Greenely och Tibber.
Till min förvåning visade sig Greenely vara ca 10 öre billigare än Tibber varje timma idag.
Detta trots att Tibber påstår sig ha noll påslag på elpriset.
Frågan är om jag jämför äpplen och äpplen eller äpplen och päron. Vet inte exakt vilka kostnader dom redovisar i appen och om det tillkommer något mer på priset än det timpris man ser.
Nån som har koll på det?
Hej!

Greenely har inte sitt påslag med i priset i appen. Om du kikar på fakturan kommer det skilja sig. I november var denna diffen 25 %. Väldigt nära summan för momsen men alltså utgör detta påslaget.

Att priset i appen är med moms och korrekt är bekräftade uppgifter. Redovisat pris på fakturan är UTAN moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.