Hej
Är det inte otroligt att återförsäljare för IVT inte vet/kan svara på enkla frågor på hur inställningar i pumparna funkar, och IVT själva går inte att nå? Jag vänder mig till experterna här och jag lär inte vara den enda som undrar hur tidsstyrningen för dessa pumpar funkar.

Pumpen har en meny Tidsstyrning VV enligt klocka 4.3
Sen kan man ställa in må/MÅ, ti/TI osv och ett klockslag för varje dag. Ingenstans är det beskrivet vad skillnaden är för inställning med små eller stora bokstäver på veckodagen?
inte heller är det tydligt om den tid man ställer in gäller då den ska göra varmvatten eller inte?
Oavsett inställning så gör min pump varmvatten.
Någon som fått detta att funka?

Tacksam för hjälp från IVT experter
 
Stor bokstav betyder att tidsstyrning är aktiverat för det tidsintervall som är angivet för dagen.
Tidsstyrningen betyder inte att den slutar tillverka varmvatten helt, utan bara att temperaturen ändras enligt "Inställning av nivå".

Vill du blockera varmvattentillverkning helt så får du sätta en timer på externingången.
 
Tack för ditt svar! Gäller inställning av nivå både för varmvatten och värmepannan? Om jag isf om jag sätter nivån till -10 grader och VV tempen är ställt på 48grader så borde VV inte värmas förrän den når under 38 grader, är det rätt förstått?

Det är lite förvirrande då Tidsstyrning av VP har menyn 4.1 och för inställning av nivå 4.1.1 vilket då man får intrycket att nivån endast gäller VP och inte VV.
 
Redigerat:
M MITS skrev:
Tack för ditt svar! Gäller inställning av nivå både för varmvatten och värmepannan? Om jag isf om jag sätter nivån till -10 grader och VV tempen är ställt på 48grader så borde VV inte värmas förrän den når under 38 grader, är det rätt förstått?

Det är lite förvirrande då Tidsstyrning av VP har menyn 4.1 och för inställning av nivå 4.1.1 vilket då man får intrycket att nivån endast gäller VP och inte VV.
TACK för att du ställer den här frågan!
Jag ligger steget efter dig, svaret ovan gav klarhet i tidsinställningen.

Men jag behöver OCKSÅ förstå hur man ska programmera nivåinställningen. Ska testa 4.1 och se vad som händer.

Extern timer/relä låter komplext - eller är det enklare än jag tror?
 
G Georg Sievert skrev:
TACK för att du ställer den här frågan!
Jag ligger steget efter dig, svaret ovan gav klarhet i tidsinställningen.

Men jag behöver OCKSÅ förstå hur man ska programmera nivåinställningen. Ska testa 4.1 och se vad som händer.

Extern timer/relä låter komplext - eller är det enklare än jag tror?
Hej, Jag tror jag har fått det att funka som önskvärt. Grejen med stora bokstaven gjorde susen gör mig. Varmvatten värms endast under den period som ligger utanför tidsinställningen. Samma med värme till huset men den styrs även med 4.1.1 då den ändå kan gå igång om värmen sjunker för mycket. lycka till!
 
M MITS skrev:
Hej, Jag tror jag har fått det att funka som önskvärt. Grejen med stora bokstaven gjorde susen gör mig. Varmvatten värms endast under den period som ligger utanför tidsinställningen. Samma med värme till huset men den styrs även med 4.1.1 då den ändå kan gå igång om värmen sjunker för mycket. lycka till!
Toppen, stort grattis!! Jag har valt stor bokstav och tidsintervall 06.00-01.50 (inaktiv tid) på VV 4.3 varje dag.

Fråga: Menar du att du har gjort motsvarande inställning på VP 4.1.1 också?
Om man inaktiverar VP tänker jag att det antingen blir väldigt kallt, eller att elpatronen kickar in??

Jag började vrida lite på ”VV-differens” som jag antar avgör vid vilken temperatur VP börjar värma upp varmvattnet igen (ex 51-13=38 grader). Men säg att den når 38 och kickar igång kl 17 på eftermiddagen - då blir det ju dyyrt att värma vattnet!
Helt avstängd VV-värmning utom nattetid är det jag eftersträvar.

Alla tips välkomna, jag blir hellre dumförklarad här i forumet än dumförklarad hemma (hustru och svärmor undrar hur det här kan vara så svårt…)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.