Hej!
Vi flyttade in i vårat 1-planshus med källare i januari i år. I källaren finns ett garage som man kommer åt direkt från gatan. Säljaren informerade om att man ej får in en bil i garaget då det står skåp och förvaring längst in. Vi tänkte ändå riva ut det så det var inget som hindrade oss från att köpa huset. Vi skulle få in en av våra bilar ändå.
Nu till problemet.. När man lagt asfalten ner från trottoaren till garaget så har man lagt alldeles för lite asfalt. Det är nästintill ett stup från trottoaren. Vi har en V60 och en V70, alltså inga konstiga låga bilar och vi kommer inte ner i garaget utan att våra underreden skrapar i.
Min fråga är om vi har några rättigheter i det här? Att ha ett garage var ett kriterier för oss när vi kollade på hus, och att nu ha betalat ett antal miljoner och sen inte ens kunna använda det utan att lägga x antal tusenlappar på att asfaltera om hela nedfarten känns otroligt surt..
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Sittställning
Inga rättigheter, detta kunde man se vid köp.

Tips, fixa om ni vill använda annars "get over it".

Lycka till oavsett:)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 16 till
  • Laddar…
O oliviaeeriksson skrev:
Hej!
Vi flyttade in i vårat 1-planshus med källare i januari i år. I källaren finns ett garage som man kommer åt direkt från gatan. Säljaren informerade om att man ej får in en bil i garaget då det står skåp och förvaring längst in. Vi tänkte ändå riva ut det så det var inget som hindrade oss från att köpa huset. Vi skulle få in en av våra bilar ändå.
Nu till problemet.. När man lagt asfalten ner från trottoaren till garaget så har man lagt alldeles för lite asfalt. Det är nästintill ett stup från trottoaren. Vi har en V60 och en V70, alltså inga konstiga låga bilar och vi kommer inte ner i garaget utan att våra underreden skrapar i.
Min fråga är om vi har några rättigheter i det här? Att ha ett garage var ett kriterier för oss när vi kollade på hus, och att nu ha betalat ett antal miljoner och sen inte ens kunna använda det utan att lägga x antal tusenlappar på att asfaltera om hela nedfarten känns otroligt surt..
sluta nu. Hur många köpare kan missa att läsa på om sin undersökningsplikt !?!?

ang din fråga. Nej nej nej, du såg detta vid visning, det är för billigt att åtgärda, påverkar inte marknadsvärdet markant etc. Du tickar inte i någon av alla krav för dolda fel.

fixa nivåskillnaden, gå vidare i livet
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Rättigheter? Tänker du att detta skulle vara ett dolt fel eller något som säljaren kan tänkas stå för.

Nej, det har ni inte rätt till. Faktiskt så kunde ni frågat, provat osv. Om det var viktigt för er att få in er Volvo. Sånt kollar få husköpare och tråkigt att ni nu är i denna situation.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Ni har rätt att fixa det, eftersom ni numer äger fastigheten. Så lyckan ler mot er ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
@
O oliviaeeriksson skrev:
Hej!
Vi flyttade in i vårat 1-planshus med källare i januari i år. I källaren finns ett garage som man kommer åt direkt från gatan. Säljaren informerade om att man ej får in en bil i garaget då det står skåp och förvaring längst in. Vi tänkte ändå riva ut det så det var inget som hindrade oss från att köpa huset. Vi skulle få in en av våra bilar ändå.
Nu till problemet.. När man lagt asfalten ner från trottoaren till garaget så har man lagt alldeles för lite asfalt. Det är nästintill ett stup från trottoaren. Vi har en V60 och en V70, alltså inga konstiga låga bilar och vi kommer inte ner i garaget utan att våra underreden skrapar i.
Min fråga är om vi har några rättigheter i det här? Att ha ett garage var ett kriterier för oss när vi kollade på hus, och att nu ha betalat ett antal miljoner och sen inte ens kunna använda det utan att lägga x antal tusenlappar på att asfaltera om hela nedfarten känns otroligt surt..
Köp en fyrhjuling?
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Säljaren tom sa att det inte gick att använda garaget , läser du själv vad du skriver ??
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
G wojda skrev:
Säljaren tom sa att det inte gick att använda garaget , läser du själv vad du skriver ??
har DU läst vad jag skrivit?? Pga att det står skåp där SOM VI ÄNDÅ SKULLE TA BORT.
Usch vilken tråkig attityd det är i det här forumet. Svara på frågorna utan att ge idiotförklaringar istället.
Idiotier.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
O oliviaeeriksson skrev:
har DU läst vad jag skrivit?? Pga att det står skåp där SOM VI ÄNDÅ SKULLE TA BORT.
Usch vilken tråkig attityd det är i det här forumet. Svara på frågorna utan att ge idiotförklaringar istället.
Idiotier.
Uttryckte han det så ordagrant eller var det något ni tolkade då ni SÅG en massa skräp , redan uttrycket garaget går inte att använda föranleder större undersökning oavsett vad säljaren prefixar / suffixar efter dessa orden.
 
Precis. Läs, förstå och kommentera sedan.
G wojda skrev:
Säljaren tom sa att det inte gick att använda garaget , läser du själv vad du skriver ??
 
O oliviaeeriksson skrev:
Idiotier.
Ja visst är det lite tråkig attityd i det här forumet ibland! Håller med!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
På vilket sätt skulle mer asfalt lösa problemet?
Nästan alla källargarage har detta problemet...
Är ju vinkeln som är problemet..
 
Ni missade att det var ett stup från vägen till garaget?
Jag hade börjat bli nervös för vad jag missat mer då. :)

Som svar:
Ni har nu alla rättigheter att försöka åtgärda detta själva!
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
G wojda skrev:
Uttryckte han det så ordagrant eller var det något ni tolkade då ni SÅG en massa skräp , redan uttrycket garaget går inte att använda föranleder större undersökning oavsett vad säljaren prefixar / suffixar efter dessa orden.
du har fortfarande inte läst alltså! Problemet var fortfarande nedfarten till garaget.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
O oliviaeeriksson skrev:
har DU läst vad jag skrivit?? Pga att det står skåp där SOM VI ÄNDÅ SKULLE TA BORT.
Usch vilken tråkig attityd det är i det här forumet. Svara på frågorna utan att ge idiotförklaringar istället.
Idiotier.
Charmigt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.