Har en bäddsoffa som råkat ut för en rejäl duns mot undersidan. Det har resulterat i ett fästet till ett av hjulen är böjt.

Har försökt komma åt och bocka ut det, men har gått bet. Funderar därför på att såga av hjulet och skruva dit ett nytt hjulfäste med hjul. Se bild med ritat på. Grönt är skruvar med muttrar.

Hittar dock inga fasta hjul som ser ut att gå att montera på en vertikal yta utan att ta i golvet. Länkhjul ser perfekta ut, om de inte hade roterat..

idéer?
 
  • Soffben i närbild, skruvad på svart platta över kartonggolv, del av tyg synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart metallfot, skruvar, trädel, delar av textilmöbel, närbild underifrån, otydligt perspektiv, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mättillfälle med tumstock mot svart objekt och basplatta bredvid tyg och genomskinlig plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart metallfäste med hjul, skruvar på trä, grått tyg, brun kartong, nära sammetslent, möjlig möbelkomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20221222_220549.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering (får inte redigera efter 60 min..)

Enligt Hornbach verkar det vara bockhjul jag söker: https://www.hornbach.se/s/bockhjul

Kanske det här: (max 55 kg dock..)
https://www.hornbach.se/p/bockhjul-tarrox-hl-50x52x19mm-max-55kg/6644794/
Liten fast hjulstomme av metall med enkel grå hjuling för möbler eller utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tänker kanske en sån här lösning. Hjulen fästs i en träkloss. Klossen har en urgröpt skåra på ovansidan där metallstaget placeras. Sen borra rakt igen från sidan och trä igenom en skruv, för att hålla klossen på plats.

Möbel med hjul mäts med tumstock, ungefär 90 centimeter bred, under säng eller soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En meterstock mäter avståndet mellan en soffa och en vägg med hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ah, problem: hjulen efter varandra blir ca 16 cm, men in under soffan får det plats max 11 cm.

Uppdatering:
Det här hjulet klarar 500 kg, men jag tror plattan är för bred (förstår inte hur jag ska tolka plattstorlek 105 mm).
https://www.hornbach.se/p/bockhjul-tarrox-hl-65x50mm-max-500-kg/6074730/

Svart hjul med plattform fäste, rotationsbar, för möbler eller utrustning, fyra skruvhål, låsbult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bredden som jag tror att jag får in och fortfarande håller hjulet centrerat under staget är 70 mm.

Hjulbredden är 50 mm. Men som sagt förstår jag inte vad plattans bredd är.
 
Redigerat:
Skruva bort det och rikta?
 
Det ser ut att vara någon form av nit, men jag kanske kan såga eller borra bort den :thinking:

Närbild på svart hjul och fästmekanism, troligtvis från möbel eller utrustning, stoflukt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mörner skrev:
Det ser ut att vara någon form av nit, men jag kanske kan såga eller borra bort den :thinking:

[bild]
Jag hade tagit en kraftig tång (typ rörtång) och klämt på båda sidor av niten och försökt bocka tillbaka plåten.
Om inte en tång når runt hjulet hade det blivit en skruvstycke som verktyg.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Testa att bocka tillbaka enligt ovan först.

Tror inte att du behöver vara så orolig för angiven belastning på ett eventuellt nytt hjul heller. Originalbeslaget ser ju rätt klent ut och du kommer väl inte att rulla omkring soffan med last på?
 
Har tyvärr inte rörtång eller skruvstycke (än? :) ), men försökte med en tving. Fick dock inget grepp. Testade både med och utan plast skydden på tvingen. Den har dock slät yta.

Vikt: Är mest orolig om någon sätter sig på hörnet på bäddsoffan när den är utdragen.
 
Borrade lagom stora hål i två reglar och bockade med :D

Liten bit kvar. Vad tror ni om risken att den bockas tillbaka om någon sitter på hörnet? Tänker att originaldesignen redan har samma hävstång/vinkel mot hjulet.

Skruvstycke håller fast träbitar. Arbetsplats. Verktyg. Snickeri. Metallstång. Blå och svart. Hemprojekt. Sammanpressade trädelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärn monterat med skruvtvingar på trästruktur, möbleringsreparation eller tillverkningsprocess, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en grå mattkant nära golv, svart möbelhjul synligt, inomhus, perspektivet upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdatering: Fick in en träbit bakom den högra och använde some hävstång. Tror jag är nöjd där. :) Kanske limma ihop halvorna på hjulet.
 
  • Närbild, klädhängare eller klämma, textil, otydlig bakgrund med objekt och skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.