Hej,
Håller på att städa ur ett rum inför att ta det i bruk och försökte torka med trasa bakom ett element. Kom ut ett vitt/ljusgrått fint pulver som gjorde mig misstänksam eftersom huset är från 1966 och tror elementen är samma sen dess.

Tittar jag bakom så kan man se att någon satt gipsskivor på väggarna för renovera men inte kunnat komma åt bakom elementet just. Där ser det ut att vara bakomliggande skivor med en skarv horisontellt bakom mitten av elementet. Tycker mig se några spikhuvuden längsmed. Ser vitt/ljusgrått ut i färgen utan struktur, men kan vara att det är målat på.

Har läst att det kan vara asbestskivor bakom element, kan de se ut såhär? Tror att pulvret som kommit ut kan vara från gipset, men kan det finnas asbest här och kan det isf ha lossnat/dammat?

Tacksam för råd!
Försökte ta bilder in bakom så gott det går, kanske till någon hjälp att bedöma.
 
  • Närbild, oskarp, vägghörn, textur av målad yta, skuggor, suddiga detaljer, inomhus, otydlig inredningsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, otydlig, ljusinsläpp, spricka, dörr eller vägg, suddiga detaljer, interiör, vit färg, oskarpt, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis öppen dörr som visar en glimt av ett rum; väggar och trägolv syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror gör man i kyrkan, enda sättet att veta om det är asbest är att analysera. Jag har anlitat Evema men det finns fler företag.

https://evema.se/asbestanalys/
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Tror gör man i kyrkan, enda sättet att veta om det är asbest är att analysera. Jag har anlitat Evema men det finns fler företag.

[länk]

Har pratat med provtagning nu, men det är för smalt att komma emellan och slå bort någon bit. Men vet någon här vilken typ av asbest som användes bakom element? Satte man eternitskivor?

Baserat på andra rum i mitt hus så är innerväggen träpanel som de sedan satt och gjort något ytskikt på. Har suttit masonitskivor eller gips i andra utrymmen. Här ser det ut som de spikat skiva mot panelen, ser en skarv med spikar horisontellt i mitten av elementet. Vattenburna element också, vet inte om det spelar roll med vilka temperaturer det kan nå.

Vilka texturer ska jag vara orolig för? Ingen aning om hur sånna skivor kan se ut. Kunde de spikas upp? Och om de vill brandskydda elementet, kan de ha skarvat där då?

Vet inte hur jag ska tänka/komma vidare…
 
BirgitS
Normalt hade man inte eternitskivor bakom elementen på 60-talet. Man hade ofta eternitskivor på väggar och tak i pannrum eftersom de är brandtåliga (fördröjer tiden tills branden sprider sig) men något sånt behov finns ju inte bakom ett element.

På 60-talet hade man ofta tretexskivor ytterst på väggarna, alltså som underlag för tapetsering och målning.

Tillägg:
Kan det vara lättbetongblock eller liknande?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M
Har du tänkt ta bort elementet eller vad tänker du göra? Om jag hade haft en skiva och blev osäker på materialet men elementet skulle vara kvar, hade jag försökt måla/spraya över skivan bakom för att eventuellt binda materialet om det var eternit alternativt ringt en saneringsfirma som får titta med egna ögon och lämna offert för att ta bort.

Om du tänkt ta bort elementet tänk på att dem kan ha använt pluggmassa med asbest i skruvfästet.
 
Hur många av de tidigare ägarna har dött i asbestos? Det kan ge en fingervisning till hur du kan komma vidare.
Asbest som sitter så trångt till att du inte ens kan komma åt att göra en provtagning innebär ingen som helst risk, förrän du ska riva ner den.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt hade man inte eternitskivor bakom elementen på 60-talet. Man hade ofta eternitskivor på väggar och tak i pannrum eftersom de är brandtåliga (fördröjer tiden tills branden sprider sig) men något sånt behov finns ju inte bakom ett element.

På 60-talet hade man ofta tretexskivor ytterst på väggarna, alltså som underlag för tapetsering och målning.

Tillägg:
Kan det vara lättbetongblock eller liknande?
Tack! Det verkar det vara, hade inte koll på dem. Kan se i en glipa att det skiftar i den färgen och jämför jag med andra rum verkar jag ha 3 med vitmålad tretex och 2 utan någon målning över den bakom elementen.
Stämmer med struktur och färg. Skönt, stillade värsta oron men ska nog fortsatt vara lite extra försiktig ändå. Kanske slipper ta in och sanera bort det då iaf
 
M Mads93 skrev:
Har du tänkt ta bort elementet eller vad tänker du göra? Om jag hade haft en skiva och blev osäker på materialet men elementet skulle vara kvar, hade jag försökt måla/spraya över skivan bakom för att eventuellt binda materialet om det var eternit alternativt ringt en saneringsfirma som får titta med egna ögon och lämna offert för att ta bort.

Om du tänkt ta bort elementet tänk på att dem kan ha använt pluggmassa med asbest i skruvfästet.
Hade inte tänkt ta bort, var mest orolig att lämna utifall det var något asbestmaterial som var möjligt att komma åt och eventuellt skada. Täcka med färg skulle kunna vara bra för säkerhets skull, funderade lite på att bygga ett elementskydd också. Får se vad hemmaprojektet landar i, men bra tippa att vara försiktig med pluggarna.
 
  • Gilla
Mads93
  • Laddar…
Mest troligt gipset som mjällar. Och du slickar eller snortar väl inte i dig detta…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.