Z Zodde skrev:
Finns det nån electricity exchange som idag opererar med Pay-as-Bid?
Misstänker att det inte gör det, men de europeiska kanske borde
 
Hur skulle det se ut? Ska du vara helt säker på att få el måste du bjuda max pris. Det låter som ett extremt dåligt sätt att handla el på.
 
D
J jawen skrev:
Jaha, och vem bestämmer om det är "force majeure" bara för den anledningen du nämner?
Sverige är inte under hot!
Du har helt fel, Sverige är under stort hot och i högsta grad redan indraget i konflikterna, det som förmodligen saknas för att du ska förstå det är ballistiskt våld men detta är bara en av många rutor på ett scorecard, de flesta andra är redan ikryssade, naivt..
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo jag tror de här höjdarna inte har mycket till liv och lever med sina bolag dygnet runt.
Sen tas ju massvis med beslut och har ansvaret i slutändan mot ägarna.
Ja man får ju tycka vad man vill men i mina ögon är det ett ganska enkelt förvaltningsuppdrag som sagt, det beläggs också av hennes ganska vardagliga CV, det är osedvanligt tunt för den inkomsten. Man får ta rätt tuffa uppdrag i det privata näringslivet, förutom i bankerna då, för att få den lönen.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Börsen Nordpool är central i prisbildningen på elmarknaden. Den är just en börs och är inte på något sätt involverad i beslut om infrastruktur och utlandskablar som är en av många sakfrågor som diskuterats i tråden.
Utlandskablar som 2012-2020 gav oss rekordlågt elpris pga gaspriset var stabilt.
Då var vi tillbaka till min poäng, att det är politikerna som bestämmer över vilka kablar som ska få finnas. Och att de jävla idioterna satt och sov när de norska finansmännen kom in med sitt förslag.
Och nu sitter de och skyller på marknaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Du har helt fel, Sverige är under stort hot och i högsta grad redan indraget i konflikterna, det som förmodligen saknas för att du ska förstå det är ballistiskt våld men detta är bara en av många rutor på ett scorecard, de flesta andra är redan ikryssade, naivt..
Jo nu finns det då olika hot med olika sannolikheter.
Säkerhet, Demokrati samt inte minst Ekonomiska.
Inget jag tänker diskutera mer än att det är ett faktum som världen ser ut!
 
engs
D djac skrev:
[bild]
[länk]
[länk]
Lite roligt hur Island och Nya Zeeland ligger såpass nära varandra.
Dvs med tanke på hur de båda är geografiskt isolerade av hav.

K karlmb skrev:
Fast nu är ju Sverige i princip det mest självförsörjande landet i världen redan. Med fossilfri el dessutom. Varför måste vi ha ännu mer produktion? Ska vi driva hela Europa?
Det är lite som att säga "Ska vi sälja Volvobilar till hela Europa". Ja varför inte? Det vore väl bra, för oss, ju fler som köper något som är tillverkat i Sverige (oavsett vem som är ägare).
Med dessa elpriser är det sannolikt en utmärkt exportinkomstkälla.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då var vi tillbaka till min poäng, att det är politikerna som bestämmer över vilka kablar som ska få finnas. Och att de jävla idioterna satt och sov när de norska finansmännen kom in med sitt förslag.
Och nu sitter de och skyller på marknaden.
Nja, de kan knappast neka till ett sådant bygge.
Tanken är att elnätet i Europa ska kopplas ihop till en marknad. Att neka bygge av ledningar fungerar då inte.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Det är en dålig tanke och den bör kastas på soptippen.
 
D djac skrev:
Du har helt fel, Sverige är under stort hot och i högsta grad redan indraget i konflikterna, det som förmodligen saknas för att du ska förstå det är ballistiskt våld men detta är bara en av många rutor på ett scorecard, de flesta andra är redan ikryssade, naivt..
Jag delar inte din uppfattning alls.

Ordet "Hot" är en definition i många olika grader, spionage, sabotage, cyberattacker, infiltration mm, är typ hela världen utsatt för konstant redan, & att Ryssarna skulle marschera in i Sverige eller börja skicka bomber på oss ser jag som HELT uteslutet.

Och vill man som du uttrycka sig som att "Sverige är under stort hot idag", så undrar jag vilken term du skulle använda om kriget spred sig också till Ukrainas grannland exempelvis Moldavien?
 
D Daniel 109 skrev:
EU?
Det också, ja.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då var vi tillbaka till min poäng, att det är politikerna som bestämmer över vilka kablar som ska få finnas. Och att de jävla idioterna satt och sov när de norska finansmännen kom in med sitt förslag.
Och nu sitter de och skyller på marknaden.
Och precis varenda "marknad" är sårbar för "kraftig påverkan" av dom superrika investerare världen över, så att sitta & tro att "marknaden" balanseras upp av sig själv (utbud/efterfrågan) är som att skjuta sig själv i foten.

Dessa investerare kan påverka precis ALLA marknader, och gör det också om avkastningen är tillräckligt hög.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
J jawen skrev:
Jag delar inte din uppfattning alls.

Ordet "Hot" är en definition i många olika grader, spionage, sabotage, cyberattacker, infiltration mm, är typ hela världen utsatt för konstant redan, & att Ryssarna skulle marschera in i Sverige eller börja skicka bomber på oss ser jag som HELT uteslutet.

Och vill man som du uttrycka sig som att "Sverige är under stort hot idag", så undrar jag vilken term du skulle använda om kriget spred sig också till Ukrainas grannland exempelvis Moldavien?
Då får du läsa på, Sveriges och andra länders säkerhetstjänster har publicerat tillräckligt för att du ska förstå.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då var vi tillbaka till min poäng, att det är politikerna som bestämmer över vilka kablar som ska få finnas. Och att de jävla idioterna satt och sov när de norska finansmännen kom in med sitt förslag.
Och nu sitter de och skyller på marknaden.
Vilka är de Norska finansmän du syftar på?
Hur hade Sverige kunnat stoppa en Norsk elkabel mellan Norge-UK som Norge själva ville bygga…?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.