Pga av planlösningen i vårt kök börjar idéerna tryta hur vi ska kunna ha en vedspis så som det en gång varit.
En smalspis var tanken, men djupet gör att det inte kommer bli bra.

Så nu funderar jag på att fälla in en liten kamin men kokplatta i köksbänken.

Då är funderingen, tål en kamin att vara inbyggd eller blir den för varm?
Tanken är murade sidor som mot en vedspis.
 
Jag har inte svaret på din fråga men vill ändå föreslå Westbo HVA26 som är 52cm djup, vilket kan vara tänkvärt om det är svårt att få plats med en Viking 30 eller nått annat med 60cm djup.
 
F fribygg skrev:
Jag har inte svaret på din fråga men vill ändå föreslå Westbo HVA26 som är 52cm djup, vilket kan vara tänkvärt om det är svårt att få plats med en Viking 30 eller nått annat med 60cm djup.
Tack för tips!
Den är dock för bred.
50 djup och 40 bred är max så som vi tänkt planlösningen nu. Annars måste det bli en annan lösning
 
B Borav6 skrev:
50 djup och 40 bred är max så som vi tänkt planlösningen nu.
Ska du ha in lättbetong/tegel som brandskydd innom de 40x50cm också eller hur tänker du kring brandskyddet och sotarens godkännande?
 
F fribygg skrev:
Ska du ha in lättbetong/tegel som brandskydd innom de 40x50cm också eller hur tänker du kring brandskyddet och sotarens godkännande?
nej då det går utanför. Så en kamin likt Jötul 602 eller Nordpeis Orion går in.
Dock önskar jag att brandväggen går i stort sett emot och då är jag rädd att en kamin inte är byggd för det på samma sätt som en vedspis.
 
B Borav6 skrev:
nej då det går utanför. Så en kamin likt Jötul 602 eller Nordpeis Orion går in.
Dock önskar jag att brandväggen går i stort sett emot och då är jag rädd att en kamin inte är byggd för det på samma sätt som en vedspis.
Jötul 602an måste väl ha minst en dm luft mot murstocken/brandväggen så den är knappast lättare än Viking 30 att placera om utrymmet är begränsat.
 
F fribygg skrev:
Jötul 602an måste väl ha minst en dm luft mot murstocken/brandväggen så den är knappast lättare än Viking 30 att placera om utrymmet är begränsat.
även om den står mot en murstock?
I så fall är väl svaret där att man inte kan bygga in dem :(
 
B Borav6 skrev:
även om den står mot en murstock?
I så fall är väl svaret där att man inte kan bygga in dem :(
Dina vanliga små järnkaminer är designade för att stråla värme runt hela kaminen, då behöver det kunna röra sig luft runt kaminen för att konvektionen ska fungera.
Stänger du in sidorna får du mindre värme till rummet, sannolikt då högre rökgastemperaturer och väggar på kaminen som blir varmare än vad den är designad för och i förlängningen kroknar eller spricker sönder.

Kaminer som är designade för att byggas in, som viking 30 och liknande har luftkanaler längs sidorna med utsläpp uppåt inbyggda i konstruktionen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Dina vanliga små järnkaminer är designade för att stråla värme runt hela kaminen, då behöver det kunna röra sig luft runt kaminen för att konvektionen ska fungera.
Stänger du in sidorna får du mindre värme till rummet, sannolikt då högre rökgastemperaturer och väggar på kaminen som blir varmare än vad den är designad för och i förlängningen kroknar eller spricker sönder.

Kaminer som är designade för att byggas in, som viking 30 och liknande har luftkanaler längs sidorna med utsläpp uppåt inbyggda i konstruktionen.
Misstänker det jag med, därav frågan.
Då får det bli tillbaka till ritbordet!

tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.