perra i skogen perra i skogen skrev:
Men han har ju rätt i sak.
Vill du ha garageplats med tillgång till el, måste du ju fixa något annat ställe. Eftersom din nuvarande plats inte har det.
Det är el till nuvarande plats tråden gäller.
 
tommib
T TheLastNinja skrev:
Det är el till nuvarande plats tråden gäller.
Nu är du där igen och är inkonsekvent. Det var ju ett högst tillfälligt behov du hade sa du.

T TheLastNinja skrev:
Dåren tyckte att en rimlig lösning vore att säga upp avtalet.
Ja, det är ett rimligt agerande när ens motpart inte uppfyller sin del av avtalet. Du kan ju försöka avtala om en plats med el men gissningsvis kommer det inte gå så bra, av flera skäl.
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
T TheLastNinja skrev:
Samhället blir sjukt tråkigt med din attityd. Allting ska vara kontrakt och absoluta minimum som uppnår kontraktsnivån. Fyfan att vara gift med dig alltså...
Betalar du extra till hyresvärden bara sådär? Eller betalar du minimum?

T TheLastNinja skrev:
Har samma erfarenhet från min stad och när jag googlar så hittar jag regler från många ställen som precis nämner dammsugning samt nödladdning.
Sedär, du har läst uttryckta regler hos andra fastighetsbolag gällande den användningen. Har du läst detta hos din hyresvärd?

T TheLastNinja skrev:
Detta forumet är verkligen fyllt av dårar.
Om du inte vill bidra till detta är det frivilligt att sluta hänga här :ok:
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
T TheLastNinja skrev:
Det är el till nuvarande plats tråden gäller.
Absolut, men nu har du ju redan fått avslag från hyresvärden och då har du ju inget annat att göra.. Du kan ju inte tvinga dom att ge dig tillgång till el.
Ju mer du bråkar, ju mer kommer dom antagligen sätta sig på tvären.
Bara inse att detta är inget slag du kommer vinna.
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
T TheLastNinja skrev:
Detta forumet är verkligen fyllt av dårar.
Det är helt valfritt att byta forum om det inte passar.
Det är till och med enklare än att byta hyresvärd. Bara några knapptryck.

Du måste komma till en insikt:
Går man runt och anser att alla andra är dårar, då är det egentligen du själv som är problemet.
 
  • Gilla
katho75 och 8 till
  • Laddar…
T TheLastNinja skrev:
Det är el till nuvarande plats tråden gäller.
Hur mycket är du beredd att betala extra för få använda elen?
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
N
F frasen_36 skrev:
Absolut ingen "standard". Varför skulle hyresbolaget bjuda på gratis el??
Om det finns något uttag så är det med all sannorlikhet avsett för bolagets egen service & underhåll. Inte för nån gratisanvändare.
T tergo skrev:
det är nog inte vanligt med eluttag i garage som tillhör hyreshus
Jo för sjutton visst är det vanligt. I det område jag bodde i som ung och där jag har bekanta som bor ännu finns ett eluttag i varje garage. Det tror jag är mer eller mindre standard.
Sedan är de inte avsedda för något större effektuttag utan mer för batteriladdning, damnsugare o.s.v.
Fairlane Fairlane skrev:
Ett eluttag i varje garage?
Då talar du förmodligen om garage där det står en bil i, inte ett garage med 100+ bilar?
Det handlar dels om varmgarage med väggar mellan varje bil men även s.k. thermogarage med öppet mellan varje bil men med ett uttag för varje bilägare.
Jag kan givetvis inte uttala mig om hur det ser ut i hela Sverige men i min kommun ser det ut så hos det kommunala bostadsföretaget (där jag även arbetat som fastighetsskötare en tid).
 
N Nalleman64 skrev:
Sedan är de inte avsedda för något större effektuttag utan mer för batteriladdning, damnsugare o.s.v.
Tanken är nog god, men hur håller fastighetsägaren koll på vad uttagen används till och hur ofta?
Jag håller nog med tidigare skribenter här i tråden om att dessa uttag mest är en källa till problem och missbruk och därför har man tagit bort dom i alla nyare garage.
Alternativet är att det finns skrivet exakt i hyresavtalet vad uttagen får användas till.
 
N
F frasen_36 skrev:
Absolut ingen "standard". Varför skulle hyresbolaget bjuda på gratis el??
Om det finns något uttag så är det med all sannorlikhet avsett för bolagets egen service & underhåll. Inte för nån gratisanvändare.
I MIN kommun är det praxis hos det kommunala bostadsbolaget. Uttagen är avsedda för de ändamål jag beskrev i mitt första inlägg. Dessutom "bjuds" det inte på någon el eftersom man betalar hyra för sitt garage. En hyra där tillgången till eluttag är medtagen vid beräkningen av hyran.
Hur det ser ut i varje annan kommun i landet kan jag överhuvudtaget inte uttala mig om.
 
  • Gilla
TheLastNinja
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
Tanken är nog god, men hur håller fastighetsägaren koll på vad uttagen används till och hur ofta?
Jag håller nog med tidigare skribenter här i tråden om att dessa uttag mest är en källa till problem och missbruk och därför har man tagit bort dom i alla nyare garage.
Alternativet är att det finns skrivet exakt i hyresavtalet vad uttagen får användas till.
Jag arbetade som fastighetsskötare hos det bostadsföretag jag kan referera till (det kommunala i vår kommun) och det finns inte möjlighet till några större effektuttag eftersom uttagen är säkrade med 10 A i grupper om sex st. i varmgaragen. Det är alltså inte fråga om att kunna svetsa o.s.v. utan enbart om att kunna dammsuga ur bilen eller ladda ett batteri. I thermogaragen finns möjligheten att ansluta en motorvärmare men inte kupévärmare (16 A till fördelat på sex uttag). Något det upplyses om på skyltar vid varje uttag.

Hyran är beräknad efter dessa villkor.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Nu ska vi inte blanda ihop situationer för mycket. I TS fall beskrivs ett stort garage med hundratalet platser. Sannolikt ett helt källarplan under ett flerbostadshus eller liknande.

I @Nalleman64:s exempel låter det mer som garagelängor vid exempelvis radhus (om än i bolagsregi).

Att situationen ofta skiljer sig mellan de typerna av garage kan inte gärna överraska någon. Även i den senare typen är det dock relativt vanligt att folk vill kunna ladda elbilar när det ändå finns el framdraget, så även de lösningarna lär behöva ses över i många fall.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu ska vi inte blanda ihop situationer för mycket. I TS fall beskrivs ett stort garage med hundratalet platser. Sannolikt ett helt källarplan under ett flerbostadshus eller liknande.

I @Nalleman64:s exempel låter det mer som garagelängor vid exempelvis radhus (om än i bolagsregi).

Att situationen ofta skiljer sig mellan de typerna av garage kan inte gärna överraska någon. Även i den senare typen är det dock relativt vanligt att folk vill kunna ladda elbilar när det ändå finns el framdraget, så även de lösningarna lär behöva ses över i många fall.
I mitt fall handlar det om a.) Varmgarage (ungefär 20 per hus) i markplan på flerbostadshus och b.) Thermogarage som byggts på senare år för att erbjuda fler hyresgäster tillgång till garageplats.
 
Unikt namn
När elen kostade 20öre per kWh och de fanns få hjulburna storförbrukare av el så kan ett förhållningssätt varit rimligt.

Men idag när en kilowattrimme kostar 5kr och var och varannan person har ett elfordon behövs ett nytt förhållningssätt.

Var det tänkt att el skulle ingå hade varje parkeringsplats haft ett eget uttag.
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
F
N Nalleman64 skrev:
Jo för sjutton visst är det vanligt. I det område jag bodde i som ung och där jag har bekanta som bor ännu finns ett eluttag i varje garage. Det tror jag är mer eller mindre standard.
Sedan är de inte avsedda för något större effektuttag utan mer för batteriladdning, damnsugare o.s.v.


Det handlar dels om varmgarage med väggar mellan varje bil men även s.k. thermogarage med öppet mellan varje bil men med ett uttag för varje bilägare.
Jag kan givetvis inte uttala mig om hur det ser ut i hela Sverige men i min kommun ser det ut så hos det kommunala bostadsföretaget (där jag även arbetat som fastighetsskötare en tid).
Men då pratar du om garage som HAR eluttag som är AVSEDDA för de som hyr och BETALAS av dessa. Inget gratis-snik av nån snål som inte vill betala för sig.
Absolut ingen standard i övrigt.
Jag har också arbetat som fastighetsskötare.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nalleman64 skrev:
I mitt fall handlar det om a.) Varmgarage (ungefär 20 per hus) i markplan på flerbostadshus och b.) Thermogarage som byggts på senare år för att erbjuda fler hyresgäster tillgång till garageplats.
De thermogaragen är väl typiskt som garagelängor i radhusområden. Syrran bor så och där finns mycket riktigt ett eluttag i varje garage, som vissa såklart sätter grenuttag i. Där laddar folk elbilar/hybridbilar vilket blir ett problem. Man har flera gånger uppmanat de boende att låta bli, men nu lutar det åt att man får slå av elen helt eftersom alltför många saknar sunt förnuft.

I TS fall är det uppenbart inte tänkt att el ingår eftersom man måste dra förlängningssladd uppe i taket. Jag tror att hyresvärden hade kunnat överse med att någon laddade ett bilbatteri någon gång, men i och med att det blev en i mer avancerad kabeldragning som satt kvar över tid så är det ju svårt att se om den sitter där för att ladda batteriet igen någon vecka senare eller om det är tänkt att ladda bilen.

Ibland är det bättre att inte fråga, ibland är det bättre att fråga. Jag tror att TS hade haft en bättre chans om han gått och förklarat läget innan. "Hej, jag skulle behöva lite el för att ladda batteriet i bilen, dels nu och dels om en vecka, då jag felsöker. Är det möjligt att jag får dra en kabel temporärt i taket?"
 
  • Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.