Rickard.
G Niklas Anders skrev:
Proffsmagasinet har tillräckligt bra priser för att irritera och påverka prissättningen hos de stora installatörerna (skapar även irritation internt då det ligger i en egen funktion/enhet hos Ahlsell).
Perfekt (y)

Det finns gott om pengar att tjäna för hantverket så jag tycker det är bra.
 
@
H HM2020 skrev:
Hej alla hantverkare, speciellt rörisar.

Skriv gärna ett par rader hur ni motiverar Ahlsells prislista.
Hur ni kan tycka den är ok med deras "prislista" ut mot kund där man sitter med upp emot 90% "off".

Jag poppar lite popcorn och inväntar med spänning era förklaringar.
.... Själv så brukar jag fundera över var alla nya el installationsgrejer mm. som säljs på Tradera kommer från. . . Köper in 10 till kunderna... Använder fem hos kunden och säljer fem stycken på Tradera(?).....
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Därför jag bad om att hantverkare skulle försvara deras priser :rofl:
Finns väll inget att försvara, dom får ju sätta vilka priser dom vill och sen är det ärligheten hos hantverkaren som styr.

R RoAd skrev:
Problemet är till stor del Ahlsell. Om de inte hade haft sin hittepå-prislista hade underlaget för att blåsa kunder inte funnits.
Så hade oärliga hantverkare blåst sina kunder endå, det är helt fri prissättning så en oärlig hantverkare kan ta hur mycket betalt endå.
 
A Alexander HB skrev:
Av 20 kr är 10 kr ren vinst (om vi bortser från andra omkostnader), d.v.s. vinstmarginalen är 50%.
Men du skrev 50% påslag. Påslaget är 100%.
 
D Daniel 109 skrev:
Men du skrev 50% påslag. Påslaget är 100%.
Nej, läs igen. Jag skrev att marginalen är 50%. Tack och hej.
 
  • Gilla
Demmpa och 5 till
  • Laddar…
R
L Lutte skrev:
Så hade oärliga hantverkare blåst sina kunder endå, det är helt fri prissättning så en oärlig hantverkare kan ta hur mycket betalt endå.
Nja, ocker är faktiskt förbjudet.

Ahlsells prislista är ett utmärkt verktyg för hantverkare att motivera 300% påslag, som dessutom kan presenteras som en rabatt till kunden. Mycket överdebitering skulle inte vara möjlig utan den.
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
Ahlsell är livsfarligt för hantverkare med. När man skriver avtal med Ahlsell så är inte säkert att hela sortimentet är inkluderat om man inte tar upp de från början. En företagare jag känner fick faktura på Peltors aktiva hörselskydd på 11000 kr ex moms som de brukar ha "rea" på i kassan för runt 3500kr.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Som tur är det friviligt att leja hantverkare, antingen tar de ut högre timpenning eller en fuling med materialpriserna.
Fast om man har orimliga materialpriser så går det inte jämföra två hantverkare. Nej dags för jämförpriser likt matbutiker och taxi.
 
R
E Emanuel01 skrev:
Ahlsell är livsfarligt för hantverkare med. När man skriver avtal med Ahlsell så är inte säkert att hela sortimentet är inkluderat om man inte tar upp de från början. En företagare jag känner fick faktura på Peltors aktiva hörselskydd på 11000 kr ex moms som de brukar ha "rea" på i kassan för runt 3500kr.
Märkligt. Jag har ett konto på Ahlsell och kan inte minnas att jag angav något speciellt när jag skapade det. Trots det så har jag aldrig sett en enda produkt som inte haft mycket hög rabatt. Nog för att nästan allt trots det är betydligt dyrare än vad Bauhaus eller liknande tar, men aldrig några riktiga tokpriser. De trodde jag endast slutkunderna fick :)
 
Rickard.
E Emanuel01 skrev:
Ahlsell är livsfarligt för hantverkare med. När man skriver avtal med Ahlsell så är inte säkert att hela sortimentet är inkluderat om man inte tar upp de från början. En företagare jag känner fick faktura på Peltors aktiva hörselskydd på 11000 kr ex moms som de brukar ha "rea" på i kassan för runt 3500kr.
100% mänskliga faktorn.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
M
R RoAd skrev:
Problemet är till stor del Ahlsell. Om de inte hade haft sin hittepå-prislista hade underlaget för att blåsa kunder inte funnits.
Så alla hantverkare baserar sina priser till kund på Ahlsells prislista?
Jag trodde hela branschen handlar om konkurens i kombination med tillgång och efterfrågan. Är det lågt utbud på hantverkare och grossister så ger det en viss prisnivå. Den dagen då det är överflöd på hantverkare så kommer även priserna på material gå ned, tillgång och efterfrågan.

Titta bara på hur maskinuthyrningsfirmorna har grävt guld i några år. Dom har ploppat upp som svampar ur jorden, määängder av nya aktörer som vill hyra ut skruvdragare. Min fundering är, hur ska dom överleva nu när bostadsbyggandet formligen gått in i väggen.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Som tur är så är det ju frivilligt att välja vart och hur mycket man vill betala.

Hantverkare upplever jag vara riktigt ärliga med prissättningen men brukar ofta påtala att de har nog bättre rabatt att ta det på sitt och lägga på någon procent än att skriva upp på mitt konto direkt.
 
  • Gilla
Redgeneral
  • Laddar…
Min röris handlar inte på ahlsell, åtminstone inte det han använde hos mig. Inte heller elektrikern.

Ahlsell är en liten clownbutik. Skulle kolla upp skor till mig själv och jag vill bara ha det bästa för att jag går på betonggolv hela dagarna.
Skyddssko jalas 9965 exalter easyroll s3 svart/röd stl 43... (ahlsell.se) Om jag minnst rätt så nånstans mellan 5200-6000 kr?? Ni som har inlogg kan väl se. Med rabatten runt 1500 kr blev det.

upload_2022-12-23_14-37-3.png
Om jag skulle som privatperson beställa på nätet.

Att ahlsell är duktiga och kör ut på mindre än ett dygn förklarar sig att de använder sig av de billigaste de kan hitta i transportväg och det blir ofta fel där istället =)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Rickard.
P Pligg85 skrev:
Som tur är så är det ju frivilligt att välja vart och hur mycket man vill betala.

Hantverkare upplever jag vara riktigt ärliga med prissättningen men brukar ofta påtala att de har nog bättre rabatt att ta det på sitt och lägga på någon procent än att skriva upp på mitt konto direkt.
Ärlighet har jag aldrig haft problem med och jag frågar alltid noggrant HUR dom fakturerar. Om dom tar 450 eller 750kr per timme vägs såklart in men det är inte det som avgör utan det är totalen som avgör.

El-företaget som hjälpe mig sist var väldigt medvetna om att dom inte kunde på ett bra sätt tjäna pengar på materialet utan rekommendera mig att köpa vissa produkter på nätet då det blev billigare så. Istället fick man betala en högre timpenning men fördelen var att det var inga överraskning när fakturan kom och jag kände mig väldigt nöjd.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
R Rkarlsson skrev:
Min röris handlar inte på ahlsell, åtminstone inte det han använde hos mig. Inte heller elektrikern.

Ahlsell är en liten clownbutik. Skulle kolla upp skor till mig själv och jag vill bara ha det bästa för att jag går på betonggolv hela dagarna.
Skyddssko jalas 9965 exalter easyroll s3 svart/röd stl 43... (ahlsell.se) Om jag minnst rätt så nånstans mellan 5200-6000 kr?? Ni som har inlogg kan väl se. Med rabatten runt 1500 kr blev det.

[bild]
Om jag skulle som privatperson beställa på nätet.

Att ahlsell är duktiga och kör ut på mindre än ett dygn förklarar sig att de använder sig av de billigaste de kan hitta i transportväg och det blir ofta fel där istället =)
Webbsideskärmdump, skor för arbetsstället, säkerhetsklass S3, svart/rött, storlek 40, pris 2,130 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ex moms inkl fri utkörning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.