Finally!
Ny Tefal Comfort Max stekpanna, induktionskompatibel, non-stick, med etiketter och svart handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag skulle betala självscanningen behövdes personal komma till utcheckningen.
"Du har Kivra ser jag, där har du garantin på de två microlocken du köpt...."
Ja Ja, garanti på dom som kostade 34,90:-/st... :crysmile:
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte vad folk har för problem med gjutjärn.

Hos oss finns bara gjutjärnspannor och en enda kolstålspanna som sällan används. Den kom hem som krigsbyte från kriget i Aunus och har hängt med sedan dess.
Föräldrarna fick en teflonpanna men den höll inte ens för 10 års sporadisk användning och så var den slut och vi fortsatte med de gamla gjutjärnspannorna. En av dem torde vara köpt på 1860-talet och den andra var gammal då mormor var barn och mer än så vet jag inte.
Jag är en usel kock men till och med jag kan steka i gjutjärnspanna så det blir bra. Det finns ingen orsak att ändra det som fungerar väl.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tänk om jag kunde hitta gamla väl använda gjutjärns stekpannor till allt.
Men nu är det ett elände att hitta dessa för någon som inte råkar ha haft turen att ärva en. Jag har en pankakslagg från farmor och ett plättjärn som stod i ugnen på en lägenhet jag flyttade in i efter ett dödsbo. Och dessa är jämna och fina i botten efter år av användande plus att inget diskmedel har varit i närheten. Har även en nyköpt vanlig stekpanna som är bra men skrovlig i ytan och tung så jobbig att använda. Har dock en kolstål numera som är vardagspannan för mig. Bra kanter och lätt att få bra ytor på saker man steker. Tål att köra köttfärssåser med mycket tomat utan att tomaten gör att den behöver steks in igen om man inte tömmer den direkt efter stekning.
Men har även jag letat lättare stekpannor med beläggningar men med kolstålen klarar jag mig. Frugan använder någon med beläggning ibland då den har högre kanter och är mycket lättare.
 
MultiMan
nikasp nikasp skrev:
Efter ett riktigt haveri med att göra scrambled gröt i min Ronnebypanna (bäst på nästan allt) så ska jag önska en teflonpanna i julklapp. Vi har inte haft någon hemma senaste fem åren men nu blev jag förbaskad.

Tips på någon som inte ger upp efter ett år? Vi kommer att steka vidare i gjutjärn till 90% gissar jag så slitaget blir inte enormt.
Jag har både grytor och traktörpannan av finsktillverkade Fiskars Hard Face som har hållit mycket bra trots bl a ett katastrofalt tillfälle då 2L-grytan torrkokte havregrynsgröt i nån timme. Beläggningen överlevde utan skador. De finns också i någon dyrare variant som inte ska kunna överhetta på induktion (tror de kallar den optiheat). Välgjorda och hållbara.

Parallellt kör jag fortfarande De Buyer och Skeppshult till stekning som kräver mer brutala temperaturer. Även pannkaks- och plättjärnet är Skeppshult.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tänk om jag kunde hitta gamla väl använda gjutjärns stekpannor till allt.
Men nu är det ett elände att hitta dessa för någon som inte råkar ha haft turen att ärva en. Jag har en pankakslagg från farmor och ett plättjärn som stod i ugnen på en lägenhet jag flyttade in i efter ett dödsbo. Och dessa är jämna och fina i botten efter år av användande plus att inget diskmedel har varit i närheten. Har även en nyköpt vanlig stekpanna som är bra men skrovlig i ytan och tung så jobbig att använda. Har dock en kolstål numera som är vardagspannan för mig. Bra kanter och lätt att få bra ytor på saker man steker. Tål att köra köttfärssåser med mycket tomat utan att tomaten gör att den behöver steks in igen om man inte tömmer den direkt efter stekning.
Men har även jag letat lättare stekpannor med beläggningar men med kolstålen klarar jag mig. Frugan använder någon med beläggning ibland då den har högre kanter och är mycket lättare.
Jag har överskott på gjutjärnspannor. Folk kastar dem i någon skrotinsamling och jag hittar en liten del av dem i högarna på skroten och räddar dem och betalar mellan 50 cent och 1 euro stycke.
På loppis i Sverige brukar bra gjutjärnspannor gå för 100 kronor.
Har du vägarna förbi får du gärna köpa ett halvdussin för 100 kronor stycke oputsad eller 250 kronor färdigputsad. Eller så går du på loppis i Sverige.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tänk om jag kunde hitta gamla väl använda gjutjärns stekpannor till allt.
Men nu är det ett elände att hitta dessa för någon som inte råkar ha haft turen att ärva en. Jag har en pankakslagg från farmor och ett plättjärn som stod i ugnen på en lägenhet jag flyttade in i efter ett dödsbo. Och dessa är jämna och fina i botten efter år av användande plus att inget diskmedel har varit i närheten. Har även en nyköpt vanlig stekpanna som är bra men skrovlig i ytan och tung så jobbig att använda. Har dock en kolstål numera som är vardagspannan för mig. Bra kanter och lätt att få bra ytor på saker man steker. Tål att köra köttfärssåser med mycket tomat utan att tomaten gör att den behöver steks in igen om man inte tömmer den direkt efter stekning.
Men har även jag letat lättare stekpannor med beläggningar men med kolstålen klarar jag mig. Frugan använder någon med beläggning ibland då den har högre kanter och är mycket lättare.
Dödsboutförsäljningar och loppisar är där du finner det du söker till riktigt bra pris.
 
Gjutjärn är lätt att använda tycker jag. Rostfritt kräver lite mera finess men de två stora traktörpannonrna i rostfritt är de som nyttjas mest i vårt hushåll, och den billiga rostfria pannan från Tokmanni funkar lika bra som den dyra jag köpte först, ja den dyra är inte helt flat under, det är den billiga. Scanpan tror jag den dyra är, dansk, men fick reda på det var kinatillverkad.

Vägrar alla pannor med beläggning.
 
Ska prova det där med att bara steka i smör som man inte låter brännas, låter vettigt avlivar ett teflonjärn om året ungefär.....
 
nikasp nikasp skrev:
Minns inte om det är i den här tråden men jag är stark gjutjärnsförespråkare. Har skeppshult och nån till men Skeppshult lätt gjutjärnspanna (PRO tror jag den heter) är sjukt bra.

Dock var det här något av det jäkligaste man kan försöka steka i gjutjärn. Scrambled gröt är alltså havregrynsgröt med nedvispat ägg i som ska bli crunchiga bitar som man äter med kanel, socker och mjölk. Humöret gick ner i källaren och halva gröten brände fast som en kaka i botten och till sist kastade jag allt i vasken så fick barnen yoghurt istället.

Ge inte upp, de är skit gott när du får till de, jag kör 1dl vatten 1dl havregryn, å 3ägg, mycket smör i pannan så blir de toppen.(y)
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Hittade BEKA Mandala stekpannor på utförsäljning. Kallas "lättvikts gjutjärn" men jag skulle säga att det är en kolstål med beläggning.

https://www.dafra.se/produkt/stekpanna-28-cm-mandala/

Köpte en 20 och 28cm.

Skall bli intressant att prova.

Annars är det Jamie Teflon och några De Buyer mineral B i grytskåpet.
 
Jag har stekpannor i gjutjärn, kolstål, rostfritt och "teflon". "Teflonpannorna" är Scanpan CTX, som även är de pannor jag ofta sträcker mig efter vid vardagsmatlagning. Mina pannor är nog snart 4 år och de är fortfarande som nya gällande funktion. Men då tar jag hand om dem bra, aldrig använda mer än 3/4-värme (7-ish på en 10-skala), alltid låta dem svalna, diska med den mjuka sidan av en kökssvamp (enligt instruktion). Tror jag förlorar 2-3 minuter per dag på det....
Jag måste säga att jag är lite fascinerad över hur lite en del människor verkar kunna styra sitt agerande/sätt att göra saker (ingen nämd ingen glömd ;)) "jag bränner alltid pannorna" är ett bra exempel, att sluta göra det måste ju vara det enklaste i världen. :thinking:
Min son råkade överhetta en panna, men han var 12 år och lärde sig av det och har inte upprepat det.
 
A
Min erfarenhet är att teflonpannor är episkt bra tex till ägg, men att det är lite av en slit och släng-grej. Har gjort både billiga och dyra pannor oanvändbara med lika behandling (dvs handisk, inte överdriv varm osv). Köper därför på IKEA med högspecad teflonbeläggning för billig peng. Om någon hittar en non-stick som håller över tid är jag pepp som fan att köpa en, ogillar starkt slit-och-släng-kulturen.
 
Redigerat av moderator:
Morsan köpte en sån här keramisk panna:
DAY Stekpanna Ø26cm | NetOnNet

Fast hon köpte den på Lidl för typ 129:- eller nått.

Har varit mycket bra, daglig användning i 5 år, ser ut som ny.
 
nikasp
M Malten skrev:
Ge inte upp, de är skit gott när du får till de, jag kör 1dl vatten 1dl havregryn, å 3ägg, mycket smör i pannan så blir de toppen.(y)
Jag gav upp, just för scrambled gröt i alla fall. Tomten kom med en Tefal.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.