T
Hallå!

Har en kamin där den externa till-luften går "runt kaminen", inte in i den, antar att den arbetar med konvektion för det fullkomligen sprutar ut hetluft när man öppnar spjället. Det negativa är att den tar den luften från krypgrunden och jag vill att den tar det utifrån istället, vill inte ha in krypgrunds-lukt och vill inte att krypgrunden står och suger i sig luft utifrån. Därför jag är här, hur löser jag detta? Vad behöver köpas?

Det jag kommit fram till (det här kan vara fel så rätta mig gärna):
- Hålet är cirkus 160mm invändigt och av vad jag googlat verkar ⌀160 vara ett standardmått för rör så jag antar att jag behöver ett sånt. Hur tätar man det mot tillufts-kanalen?
- Jag tänker att jag behöver ett flexibelt rör då den står dumt till där nere (se bilden som är taget en bit ifrån), det är cirka 4-5 meter mellan hålet och grundmuren, kommer mäta exakt innan jag beställer något. Ska man i så fall köra flexibelt hela vägen eller bara där det behövs och sen dra ett "hårt" på raksträckan mot grundmuren?
- Antar också att det är smart att fästa röret i typ trossbotten så att det inte ligger och skräpar på golvet, vad behövs för att fästa det i så fall?
- Har också förstått att jag borde köpa isolerade rör eller "rörstrumpa" för att undvika kondens inne i krypgrunden, stämmer det?
- Hur gör jag vid grundmuren, att jag måste ta upp ett hål fattar jag men måste det vara 160mm hela vägen? Antar att någon typ av ventil ska användas som genomföring och sen fäster man slangen på det men kan man använda någon typ av "förminskare"? Jag har en ventil som är igensatt av fogskum för stunden men den är fyrkantig och rören är ju runda, finns det någon omvandlare där så kanske det är en god idé att skära lite fogskum och ta det den vägen?

Som ni ser är frågorna många och jag kanske inte har tänkt på allt, alla tips mottages tacksamt! Kan ta fler bilder ifall det behövs.
Fixar gärna det här så fort som möjligt nu när vintern är här (man borde ha gjort det tidigare såklart ..)
 
  • Mörkt kryputrymme med träbjälkar, stenar och en röd kabel. Dammtäckt och övergivet utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband mäter diameter på rostigt rör bland sten och röra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

T
Tar och svarar mig själv då jag fixade detta igårkväll.

Köpte en reducering från 160mm/100mm och upptäckte när jag skulle montera den att ingången till kaminen där nere var exakt samma mått som reduceringen. Så man hade kunnat dragit ett 160-rör direkt ”utanpå” det.

Hursomhelst, det ska ju alltid jävlas lite, skyndade mig iväg och köpte en 160muff som går mellan insuget och reduceringen (tror det heter övergång egentligen) sen var det bara att börja pyssla.

Allt gick relativt smärtfritt utom håltagningen genom muren då min gamla trotjänare Bosch PBH 2200 RE absolut inte orkade med en 102mm hålsåg genom leca, upptäckte dock att man kunde tvinga in en SDS-plus i chucken på skruvdragaren så det blev att plåga den, gick sakta men det gick.

Med det gjort så var det bara att börja silvertejpa lite skarvarna på rören, oklart om det behövs för det kändes tight ändå men varför inte, och sen dra över isolerstrumpan och foga fast gallret och kopplingen mot kaminen. Isoleringen var lite kämpig men gick bara man var försiktig.

Bifogar lite bilder från eländet, säkerligen inte det snyggaste montaget men är nöjd, lukten ut ur kaminen luktar fräscht och det tog bara ca 3 timmar totalt.
 
  • Ventilationsrör stöttas provisoriskt i dammigt, mörkt utrymme med sten, träbjälkar och spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggventil på en vitmålad yta ovanför en grusfylld grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita borrskruvdragare på betongvägg intill borrad hål med installationsverktyg, kablar, isolering i byggmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bildlåda för Bosch borrmaskin på betonggolv, del av orange föremål synligt nedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-arbete, isolering, rör, ledningar, vind, ventilationssystem, byggmaterial, tejpade anslutningar och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SueSue och 9 till
  • Laddar…
Snyggt och föredömligt!
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
A atomlab skrev:
Snyggt och föredömligt!
Tack för de värmande orden!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.