I nyare garage är det ovanligt att det ens finns eluttag. Jag bor i ett hus från ca 2010 med lika stort garage som TS, och mig veterligen finns inga eluttag alls där. Det finns hur mycket elledningar som helst, men uttag har man aktat sig för att sätta några (i alla fall synligt). Det är sannolikt ingen slump, utan uttag av det slaget skapar förmodligen fler problem än de löser för ägaren.

Det kan man tycka vad man vill om, men när en sådan sak leder till ett etablerande av byggpraxis som gör att frågorna inte ens uppstår är nog frågan lite mer komplex än att garageägaren bara är småaktig.
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Mycket tyckande från TS i denna tråd. Lika vad andra hyresvärdar har för avtal.
Håller med dom som säger att TS har noll rätt till att nyttja elen om han dessutom blir tillsagd att inte använda den..
Står det inte i kontraktet att el ingår, så gör det ju inte det. Vill TS ha tillgång till el får han väl fixa ett sådant avtal, eller byta garage.

Skulle gärna vilja se dom dokument han hittat som säger att el i garaget mer eller mindre skulle vara en rättighet.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Skulle gärna vilja se dom dokument han hittat som säger att el i garaget mer eller mindre skulle vara en rättighet.
Var exakt läste du detta?
 
T TheLastNinja skrev:
Var exakt läste du detta?
Inlägg #45.
Kanske var lite hård att just använda rättighet, men iaf rätt till att använda el i garaget
 
Redigerat:
tommib
T TheLastNinja skrev:
Behövde det själv tillfälligt
T TheLastNinja skrev:
Det är lite mer komplicerat... Det finns inget uttag som är nära min bil så jag satte en förlängningssladd för att dra fram elen. Uttaget är på andra sidan över körbanan, så jag la den snyggt längs med taket ovanpå ett rör och stripsade fast den, för att undvika olyckor med att den ramlar ner.
T TheLastNinja skrev:
En kort tid senare så tog värden denna sladd
T TheLastNinja skrev:
Behövde felsöka ett tag för att reda ut att det är batteriet och inget annat samt nödladda några gånger
Du är inte kongruent när du beskriver din användning. Först är det ett tillfälligt behov, sen är det fastbuntad förlängningssladd som värden en tid därefter tar. Nödladda några gånger? Skärp dig nu, du drog fram el för att du tyckte att det var praktiskt att ha. Du fick ett nej från hyresvärden och nu sitter du och surar.

Detta är inte samma sak som att en gång ladda batteriet akut. Du vill kunna utnyttja garaget som något slags mekgarage. Jag kan sympatisera med att det kan vara extremt frustrerande när man inte har utrymme att göra sånt här men du får acceptera att hyresvärden inte vill ha den typen av verksamhet i garaget. Som någon annan beskrev, börjar man tolerera sånt här i ett garage med 100+ platser så har man snart helt andra verksamheter där också. Då är det enklare att säga nej rakt av. Hade du bara laddat batteriet en gång och sen tagit bort din förlängningssladd så hade ingen sagt något. Om du vill kunna meka med bilen och göra felsökning, hyr in dig i ett mekgarage. Eller låna en kompis uppfart. Eller något annat.

T TheLastNinja skrev:
Har samma erfarenhet från min stad och när jag googlar så hittar jag regler från många ställen som precis nämner dammsugning samt nödladdning.
Det spelar ingen roll vad du hittar hos andra värdar. Din hyresvärd har sagt nej. Du får acceptera det. Byt hyresvärd om det stör dig.

T TheLastNinja skrev:
Jo, svaren är ganska skitnödiga
Hur menar du (och Workingclasshero) att svaren är skitnödiga? De är vad jag kan se ganska korta och konstruktiva. Du har ingen rätt till det du tror/önskar/hoppas dig ha rätt till. Du blev sur för att du inte fick medhåll.

T TheLastNinja skrev:
Jag är inte personen som försöker slicka röv för att få någon att göra något.
Nej, hur du verkar vara som person framgår ganska tydligt. Jag skulle inte klassa det som rövslickeri att fråga om man får utnyttja andras egendom men du kanske tycker att det är det.
T TheLastNinja skrev:
Antingen så är de vettiga eller så är de det inte. Vill hyresvärden agera pantat så får de väl göra det och så står vi där vi står.
Det är inte hyresvärden som är pantad här i mitt tycke. Jag tycker hyresvärden verkar agera helt rationellt. Du däremot verkar vara av åsikten att om man inte håller med dig så är man pantad. Kan du ens se hyresvärdens sida av saken?
 
  • Gilla
Calvert och 20 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du är inte kongruent när du beskriver din användning. Först är det ett tillfälligt behov, sen är det fastbuntad förlängningssladd som värden en tid därefter tar. Nödladda några gånger? Skärp dig nu, du drog fram el för att du tyckte att det var praktiskt att ha. Du fick ett nej från hyresvärden och nu sitter du och surar.

Detta är inte samma sak som att en gång ladda batteriet akut. Du vill kunna utnyttja garaget som något slags mekgarage. Jag kan sympatisera med att det kan vara extremt frustrerande när man inte har utrymme att göra sånt här men du får acceptera att hyresvärden inte vill ha den typen av verksamhet i garaget. Som någon annan beskrev, börjar man tolerera sånt här i ett garage med 100+ platser så har man snart helt andra verksamheter där också. Då är det enklare att säga nej rakt av. Hade du bara laddat batteriet en gång och sen tagit bort din förlängningssladd så hade ingen sagt något. Om du vill kunna meka med bilen och göra felsökning, hyr in dig i ett mekgarage. Eller låna en kompis uppfart. Eller något annat.


Det spelar ingen roll vad du hittar hos andra värdar. Din hyresvärd har sagt nej. Du får acceptera det. Byt hyresvärd om det stör dig.


Hur menar du (och Workingclasshero) att svaren är skitnödiga? De är vad jag kan se ganska korta och konstruktiva. Du har ingen rätt till det du tror/önskar/hoppas dig ha rätt till. Du blev sur för att du inte fick medhåll.


Nej, hur du verkar vara som person framgår ganska tydligt. Jag skulle inte klassa det som rövslickeri att fråga om man får utnyttja andras egendom men du kanske tycker att det är det.

Det är inte hyresvärden som är pantad här i mitt tycke. Jag tycker hyresvärden verkar agera helt rationellt. Du däremot verkar vara av åsikten att om man inte håller med dig så är man pantad. Kan du ens se hyresvärdens sida av saken?
Orkar varken läsa eller svara på allt, men ja även en tillfällig dragning av sladden behövde strips i mitt tycke för att sitta säkert.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Vill inte hyresvärden gå dig till mötes finns det bara en sak att göra.
Säg upp kontraktet och flytta .
Du hittar säkert en hyresvärd som är mer tillmötesgående.
Lycka till med bostadssökandet (y)
 
  • Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Vill inte hyresvärden gå dig till mötes finns det bara en sak att göra.
Säg upp kontraktet och flytta .
Du hittar säkert en hyresvärd som är mer tillmötesgående.
Lycka till med bostadssökandet (y)
Detta forumet är verkligen fyllt av dårar.
 
  • Haha
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Är vi dårar bara för vi inte håller med dig???
Hyresvärden har ju tydligen sagt nej till att använda elen.
Nu försöker du med en dåres envishet få till att den har fel och du har rätt att kunna använda elen..

Undra vem som egentligen är dåren i detta fallet.
 
  • Gilla
och en till och 8 till
  • Laddar…
Har tillgång till 2 garage i jobbet där det ena är på ordinarie arbetsplats (kontor) och ett inne i Centrala Stockholm. Båda dessa har ett fåtal uttag sporadiskt placerade. Och båda dess ställen stängde av elen i dessa när det började dyka upp elbilar och elcyklar då det började laddas på dessa ställen. Vilket gjorde det struigt för de som vant sig att kunna dammsuga där. Nu är ju inget av dessa ställen en nattparkering.
Men jag har full förståelse för båda sidors tankar och tyckande. Men när saker och ting ska tolkas så får man gå till avtalet man har. Och står det inget i avtalet om att man har rätt att dammsuga eller ladda ett startbatteri så gäller det. Just laddning av batterier är ju oxå lite känsligt då det kan vara brandfarligt.
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
F
T TheLastNinja skrev:
Jag tror faktiskt det var meningen och alldeles självklart när det byggdes att uttagen var för hyresgästerna, men med tiden så har vi fått knepiga människor i ledningen.
Vad är det som får dig att tro att eluttaget är avsett för hyresgäster? Varför skulle du få snika till dig gratis el?
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
F
N Nalleman64 skrev:
Jo för sjutton visst är det vanligt. I det område jag bodde i som ung och där jag har bekanta som bor ännu finns ett eluttag i varje garage. Det tror jag är mer eller mindre standard.
Sedan är de inte avsedda för något större effektuttag utan mer för batteriladdning, dammsugare o.s.v.
Absolut ingen "standard". Varför skulle hyresbolaget bjuda på gratis el??
Om det finns något uttag så är det med all sannorlikhet avsett för bolagets egen service & underhåll. Inte för nån gratisanvändare.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
F
T TheLastNinja skrev:
Hej!

Har ännu ett problem med min hyresvärd. Det finns eluttag i garaget men deras inställning är att dessa inte får användas av hyresgästerna. Behövde det själv tillfälligt för att ladda mitt startbatteri som krånglade men det är visst inte tillåtet fick jag reda på.

Finns där inga regler kring sådant här? Verkar som att min hyresvärd verkligen går på absoluta minimum av servicenivå. Står det inte i lagen så kommer de inte lyfta ett finger.

Någon som vet?

God jul
Varför inte ladda batteriet i bostaden om det var så "tillfälligt" som du skrev?
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är vi dårar bara för vi inte håller med dig???
Hyresvärden har ju tydligen sagt nej till att använda elen.
Nu försöker du med en dåres envishet få till att den har fel och du har rätt att kunna använda elen..

Undra vem som egentligen är dåren i detta fallet.
Dåren tyckte att en rimlig lösning vore att säga upp avtalet.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Men han har ju rätt i sak.
Vill du ha garageplats med tillgång till el, måste du ju fixa något annat ställe. Eftersom din nuvarande plats inte har det.
 
  • Gilla
katho75 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.