Hej alla! Någon som vet vilket fabrikat detta är? Kopparledningar med mässingsförbindelser uppfrågade för identifiering av fabrikat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Borde stå på muttern runt röret. Conex gissar jag på men vet inte om dom var ensamma med den designen.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Borde stå på muttern runt röret. Conex gissar jag på men vet inte om dom var ensamma med den designen.
Tack! Det stämmer, fabrikatet var Conex.

Hur viktigt är fabrikatet på själva klämringen? Jag vet att rent teoretiskt så ska inte fabrikaten blandas, men stämmer det i praktiken?
 
Rickard.
I praktiken bör man inte blanda om det finns någon annan bra lösning men oftast så fungerar det.

Vad vill du göra?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
I praktiken bör man inte blanda om det finns någon annan bra lösning men oftast så fungerar det.

Vad vill du göra?
Byta blandare i köket. Är det LK Conex som gäller till denna koppling?
 
Rickard.
T tompalito skrev:
Byta blandare i köket. Är det LK Conex som gäller till denna koppling?

Går det att få tag på så är det nog bäst om du köper 2 lösa conex klämringar och kapar loss muttrarna, glöm inte stödhylsor om det behövs till blandarrören.

Mvh inte rörmokare ;)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Går det att få tag på så är det nog bäst om du köper 2 lösa conex klämringar och kapar loss muttrarna, glöm inte stödhylsor om det behövs till blandarrören.

Mvh inte rörmokare ;)
Är LK Conex samma som Conex Bänninger? Denna verkar vara av tillverkad av just Conex Bänninger, som inte verkar gå att få tag på i Sverige.

http://www.conexbanninger.com/uploads/dc2023155690459188afe6f91ffd75c20147615d.pdf
 
Rickard.
Vet inte. Jag vet att conex på något sätt såldes till någon men vet inget om det är samma system idag eller vad som faktiskt såldes. Kan ju bara vara namnet som såldes vidare.

Vill du vara helt safe så kan du byta ut hela kopplingen, du har ju plats på prisolrören.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vet inte. Jag vet att conex på något sätt såldes till någon men vet inget om det är samma system idag eller vad som faktiskt såldes. Kan ju bara vara namnet som såldes vidare.

Vill du vara helt safe så kan du byta ut hela kopplingen, du har ju plats på prisolrören.
Yes, lutar nog åt att sätta dit två ballofixer i stället.
 
Det är ju bra, då kan du stänga av om du behöver byta blandare igen, eller byta handfat eller nåt, utan att hela huset behöver stängas av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.