Jag har en kollega som nyligen fått bytt elskåp utvändigt då elektrikern rekommenderade detta i samband med installation av laddbox till bilen.
Jag blir däremot lite konfunderad över installationen då skåpet sticker ut 45mm utanför fasaden. Kan det verkligen stämma att det ska se ut så här nuförtiden (enl elektrikern) och att man bygger ut en ram i efterhand?
jag tänker att elektrikern köpt fel skåp och försöker komma undan lite enkelt.
Någon som har koll på detta här inne?
Med vänlig hälsning, Ola
 
  • Gul kabel genom grå metallstrukturer, möjligtvis elektroniskt kabinett eller maskinrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten, smutsig ugnsdetalj med brända rester och ackumulerad smuts. Behov av rengöring är uppenbart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av uteplats vid skymning, tegelvägg, bord, stolar, avskärmning, ledningar, kvällsbelysning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit elskåp vid tegelvägg, fönster, grå garagedörr, kvällsbelysning, utomhus, lite spindelnät, PVC-fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M M.sandström skrev:
Finns inga bra anledningar alls att flytta ut elcentral på utsidan av huset.
Den gamla centralen satt i samma hål som den nya så den är inte utflyttad utan bara utbytt till en ny säkrare.
 
Såg jag läst fel därav borttagen postning
 
Det där ser för jävligt ut. Fel skåp eller fel montage vet jag inte vilket det är men det där är inte rätt iaf!
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
….annars fick han ju inte in matningen till laddboxen i skåpet……:)
 
Ett hack i sista tegelstenen så hade kabeln gått att fälla in fint under sargen.
 
För fn. låt om göra om hela jobbet det ser ju för jävligt ut. Endera ser dom till att skåpet går in i hålet (fördjupar hålet) eller till nöds fixar en ram. Så där ska ingen lämna ett skåpbyte, det kan inte vara en seriös installatör.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Den kabeln var bara en extra för 3-fasuttag men han menade på att husväggen och det inte finns grundare skåp, så därför ska det se ut så
 
Skåpen har standard mått, så det är hålet som är för grunt
 
G GA Anderson skrev:
Skåpen har standard mått, så det är hålet som är för grunt
Ok så det är rätt monterat men behöver byggas till runt om då?
 
JanneJanne123
Vad var det för fel på det gamla skåpet?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad var det för fel på det gamla skåpet?
Han skulle säkra upp och sätta laddbox så han var tvungen att byta för att det gamla inte var så säkert/gammalt.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
O Ola81 skrev:
Ok så det är rätt monterat men behöver byggas till runt om då?
Nej det är inte rätt monterat, skåpet ska liva med väggen.
En ram är en nödlösning som kan fungera.
 
G
Kanske går det klippa bort några centimeter av skåpets kant innan ramen sätts på plats?
Detta förutsätter att utrustningen som sitter i skåpet inte kommer för nära dörren.
En bild av hela skåpet taget med viss vinkel med dörren öppen skulle underlätta.
Om detta är möjligt är det såklart en uppgift för personen som beställt och monterat skåpet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.