Du skulle ladda ditt startbatteri , men bekymrade dig om att göra det så pass ordentligt att kabeln alltid skulle finnas där? Eftersom du satte fast den tänker jag.

antar att du såg en större möjlighet än du vill medge.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Du skulle ladda ditt startbatteri , men bekymrade dig om att göra det så pass ordentligt att kabeln alltid skulle finnas där? Eftersom du satte fast den tänker jag.

antar att du såg en större möjlighet än du vill medge.
Det hade gått snabbare att bära in batteriet i lägenheten än att dra skarvsladd och bygga passagen över vägen :D
 
  • Gilla
lob och 5 till
  • Laddar…
R Rooten48 skrev:
Alternativet är väl att lossa batteriet, bära upp det till lägenheten och ladda det där?
Behövde felsöka ett tag för att reda ut att det är batteriet och inget annat samt nödladda några gånger.
 
S Simonstahl skrev:
Du skulle ladda ditt startbatteri , men bekymrade dig om att göra det så pass ordentligt att kabeln alltid skulle finnas där? Eftersom du satte fast den tänker jag.

antar att du såg en större möjlighet än du vill medge.
Läs tråden.
 
Jag har gjort det , därav min fråga.
Nu kröp det ju dessutom fram att du tänkt felsöka bilen samt i framtiden kunna nödladda batteriet. Vilket gör det solklart , du satte fast kabeln för framtida bruk. Vilket troligtvis din hyresvärd också förstod.


T TheLastNinja skrev:
Läs tråden.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Jag har gjort det , därav min fråga.
Nu kröp det ju dessutom fram att du tänkt felsöka bilen samt i framtiden kunna nödladda batteriet. Vilket gör det solklart , du satte fast kabeln för framtida bruk. Vilket troligtvis din hyresvärd också förstod.
Du har uppenbarligen inte läst tråden.
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
Att felsöka om det är laddningen (generatorn) eller batteriet som är felaktigt tar ju inte många minuter. Antingen funkar laddningen eller inte, lätt att mäta.
Eller så tappar batteriet laddningen fort vilket också är lättmätt.
Inget av dessa mätningar kräver att man laddar batteriet från nätet någon längre stund eller flera gånger.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att felsöka om det är laddningen (generatorn) eller batteriet som är felaktigt tar ju inte många minuter. Antingen funkar laddningen eller inte, lätt att mäta.
Eller så tappar batteriet laddningen fort vilket också är lättmätt.
Inget av dessa mätningar kräver att man laddar batteriet från nätet någon längre stund eller flera gånger.
Hur man felsöker ett batteri är inte riktigt trådens ämne. (Du har också fel)
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T TheLastNinja skrev:
Finns massa saker som det inte står om i ett hyresavtal, t.ex. att jag ska ha golv, tak, väggar, en toalett, osv, osv. En hel får man ändå antingen för att det är reglerat, praxis eller bara sunt förnuft.

El till en bil i ett garage är åtminstone sunt förnuft och praxis så vitt jag vet.
Nej.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
N
T tergo skrev:
det är nog inte vanligt med eluttag i garage som tillhör hyreshus
Jo för sjutton visst är det vanligt. I det område jag bodde i som ung och där jag har bekanta som bor ännu finns ett eluttag i varje garage. Det tror jag är mer eller mindre standard.
Sedan är de inte avsedda för något större effektuttag utan mer för batteriladdning, dammsugare o.s.v.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nalleman64 skrev:
Jo för sjutton visst är det vanligt. I det område jag bodde i som ung och där jag har bekanta som bor ännu finns ett eluttag i varje garage. Det tror jag är mer eller mindre standard.
Sedan är de inte avsedda för något större effektuttag utan mer för batteriladdning, dammsugare o.s.v.
Ett eluttag i varje garage?
Då talar du förmodligen om garage där det står en bil i, inte ett garage med 100+ bilar?
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Som andra varit inne på är en garageplats inget som förväntas hålla någon särskild standard och därför kan man inte heller generellt säga att det ena eller andra ska ingå, utan det får framgå av avtalet.

Avtalet baseras på jordabalkens 12:e kapitel (”hyreslagen”) och är alltså inte ett konsumentavtal där all otydlighet ska tolkas till konsumentens förmån.

Så står det inget om tillgång till el i avtalet och det bara finns några sporadiskt utplacerade eluttag i garaget ser jag det som ytterst osannolikt att det finns en rätt för TS att nyttja dessa.
 
  • Gilla
katho75 och 6 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det här är ju ett ”klassiskt” problem. Ges tillåtelse så tar det en millisekund innan någon missköter sig. ”Dammsuga bilen” är snabbt ”underhållsladda bilbatteriet hela vintern”.

HFAB (bostadsbolag i Halmstad) hade oerhörda problem med att deras hyresgäster installerade kyl/frys i sina garage ”för det satt ju ändå ett uttag där”. Detta var strängt förbjudet bland annat pga brandskyddet. HFAB informerade hyresgästerna flera gånger om att de måste ta bort allt förutom bilen. Till slut löste HFAB det med att stänga av strömmen utanför arbetstid. Tror ni det blev uppror bland hyresgästerna? Ja, det blev det. Det skulle polisanmälas o fan och hans moster..

I annat fall jag hört om är det hyresgäster som använder eluttagen för att köra motorvärmarna. Lycka till med 5-6 motorvärmare på en 10 A-säkring..

Säger hyresvärden och ägaren att du inte får använda uttaget. Då får du inte det och du gör bäst i att respektera det. Skulle något hända när du laddar så är risken stor att du blir ersättningsskyldig och det kan bli rätt stora belopp.
Ett av de bästa svaren jag någonsin läst på detta forum.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Stort misstag att ställa frågan i juridikdelen då så många blir skitnödiga. Och synd att det inte finns en "suntförnuftdel", då hade ts fått rätt i allt.
 
N Nalleman64 skrev:
Jo för sjutton visst är det vanligt. I det område jag bodde i som ung och där jag har bekanta som bor ännu finns ett eluttag i varje garage. Det tror jag är mer eller mindre standard.
Sedan är de inte avsedda för något större effektuttag utan mer för batteriladdning, dammsugare o.s.v.
Har samma erfarenhet från min stad och när jag googlar så hittar jag regler från många ställen som precis nämner dammsugning samt nödladdning.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Stort misstag att ställa frågan i juridikdelen då så många blir skitnödiga. Och synd att det inte finns en "suntförnuftdel", då hade ts fått rätt i allt.
Jo, svaren är ganska skitnödiga, men det är ändå skönt att få reda på vad som gäller juridiskt. Jag är inte personen som försöker slicka röv för att få någon att göra något. Antingen så är de vettiga eller så är de det inte. Vill hyresvärden agera pantat så får de väl göra det och så står vi där vi står.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.