Davidbagare
M Mjolnir skrev:
Såg nu att det ingår skadedjursförsäkring via hemförsäkringen, blir att ringa de imorgon då.
M Mjolnir skrev:
Ventilation finns, går hela tiden.
Elvis seem to be in the building, en av två musfällor har utlösts uppe på vinden. Lite blodstänk runt fällan men ingen fångst. Om lukten är från pisset lämnar jag osagt men vi är nått på spåren.

Vad är effektivast för att få bot på de små gnagarna?
Vet inte vad för fällor du använder, men många är dåliga och missar att sätta mössen. Köp Supercat fällor om du har möjlighet. Mössen fastnar varje gång
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Musband om ni har träpanel . [länk]
Hur ska jag fästa de mot panelernas undersida när panelerna typ ligger 10 cm ovan mark?
 
M Mjolnir skrev:
Hur ska jag fästa de mot panelernas undersida när panelerna typ ligger 10 cm ovan mark?
Gräva under marken först :(
 
Davidbagare
M Mjolnir skrev:
Hur ska jag fästa de mot panelernas undersida när panelerna typ ligger 10 cm ovan mark?
Kan du fästa dem med bygglim kanske?
 
H
M Mjolnir skrev:
Hej,

Se bild, noterade en lukt i samband med inflytt. Tänkte att det kanske var tillfälligt men lukten är kvar 2 veckor senare. Lukten är tydligast vid det rödmarkerade området på bilden, mindre vid det gula och knappt vid det gröna. Vid omarkerade områden luktar det ingenting.

Skulle beskriva lukten som lite ”sur” och ”frän” – tänker mögel direkt. Blir knäpp av att jag inte kan hitta orsaken till lukten. Huset är byggt 90-tal. Betongplatta på mark + cellplast 70 mm + plastfolie + spån + parkettgolv. Väggar i byggboard. Innertak i huntonit, isolerad takvind med lösull.

Snustorrt vid kyl och frys, diskmaskin, diskbänk. Ingen lukt i ventilationen. Ingen lukt eller anmärkning i takvinden. Ingen lukt kring övriga inventarier. Allt är välstädat och rent. Luktar mindre när man är nere på golvet och sniffar, luktar mer när man står upp. Misstänkte tvättstuga men där luktar det mindre eller inget alls.

Någon som kan ge lite guidning?

Jag har anmält det som dolt fel via försäkringen som säljarna tecknade, men vet inte vad jag kan förvänta mig.
Nu tror jag inte det är detta i ditt fall. Det luktade död råtta från golvet, kröp runt golvet och lokaliserade ett ställe. Tänkte att det ger ig efter 2-3 veckor, men lukten var lika stark. Till slut kom jag på vad som luktade. På ett bord i närheten av golvet där det var luktade hade jag tänt 2 st fina/dyra doftljus med olika doft, doften försvann när jag kastade doftljusen. Av 2 goda dofter tillsammans blev inget bra. Så finns det något annat som doftar ii närheten?
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nu tror jag inte det är detta i ditt fall. Det luktade död råtta från golvet, kröp runt golvet och lokaliserade ett ställe. Tänkte att det ger ig efter 2-3 veckor, men lukten var lika stark. Till slut kom jag på vad som luktade. På ett bord i närheten av golvet där det var luktade hade jag tänt 2 st fina/dyra doftljus med olika doft, doften försvann när jag kastade doftljusen. Av 2 goda dofter tillsammans blev inget bra. Så finns det något annat som doftar ii närheten?
Nej inget som du beskriver. Vi är nyinflyttade så finns inte mycket sånt.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Kan du fästa dem med bygglim kanske?
Funkar nog men frågan är hur väl det håller kvar musbanden på sin plats över tid.
 
H
M Mjolnir skrev:
Nej inget som du beskriver. Vi är nyinflyttade så finns inte mycket sånt.
Ok!
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Plockat 5 små vidriga möss hittills, på 1 månad. De verkar hålla till vid en speciell del av vinden, antar att det är där de tar sig in genom lock panelen.

Få se hur många fler vi plockar framöver. När är det dags för gift då?

Ser ut som att musband enkelt går att montera på vissa ställen runt huset, andra är omöjliga pga stenläggning så det måste bort i så fall. Nån mening att fixa det på de ställen som är lätta att montera vid? Tänker att de små äcklen hittar sig in någon annanstans då bara.
 
M Mjolnir skrev:
Plockat 5 små vidriga möss hittills, på 1 månad. De verkar hålla till vid en speciell del av vinden, antar att det är där de tar sig in genom lock panelen.

Få se hur många fler vi plockar framöver. När är det dags för gift då?

Ser ut som att musband enkelt går att montera på vissa ställen runt huset, andra är omöjliga pga stenläggning så det måste bort i så fall. Nån mening att fixa det på de ställen som är lätta att montera vid? Tänker att de små äcklen hittar sig in någon annanstans då bara.
Möss är både mycket intelligenta och sociala.

Vi har en fågelbur på landet med två risfåglar. En morgon satt det även skogsmus på pinnen och åt frön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.