A
Vad för skorsten bör man ha om man planerar elda många timmar varje dag under vintern? Tror jag kommer köpa en gjutjärnskamin men vet inte vad man bör ha för skorsten för att den ska klara det? Ska ha plåttak - klarar inte vanliga skorstenshuvar i plåt eldning varje dag i flera timmar?
 
  • Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Hej
Tegelskorsten blir varm och bidrar mer till värmen än en plåtskorsten.
Plåtskorstenar är ju ganska fula, jag har en sådan och det är ingen skönhet.
Finns även typ Lecaskorstenar Isokern tror jag den heter, en sådan har jag, den spar inte så mycket värme men är väldigt säker.

Jag påstår att alla skorstenar tål värme på heltid, det är snarare vad och hur du eldar som avgör livslängden.

Så vad ska du värma med för kamin?
 
Alla skorstenar ska tåla det om den dimensioneras rätt. Finns säkert lite annat att tänka på som hur varma olika skorstenar blir och säkerhetsavstånd till omkringliggande material och sånt. Fråga din lokala skorstensfirma.

Kaminen kan ta skada om det är tex en kakelspis eller täljstenskamin, men en gjutjärnskamin klarar sig utan problem.
 
Vänd på frågan istället, vad ska du ha för eldstad om du ska elda hela dygnet?
Välj en effektiv kamin med låg rökgastemperatur så kommer skorstenen och även den som hugger veden att bli nöjd.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
De moderna skorstenarna av pimpsten tål mycket. Dessutom superenkla att montera, de kommer i moduler som är typ 30-40cm höga och väger 10kg. Man bara staplar dom ovanpå varandra som lego, men med ett cementliknande lim emellan. Dessutom relativt billiga. Inte blir de så varma heller så man behöver göra minimalt med åverkan på huset, luftspalten mot brännbart material blir liten eller behövs inte alls.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tomture61
En vedpanna har en lägre rökgastemperatur än vad en vedkamin har .
En vedpanna brukar ha en eldstadsvolym på typ 100 l , en braskamin , mycket mindre .
Tror inte andemeningen är att elda dygnet runt i en vedkamin .
Har man en gjutjärns modell kan den spricka i stålet , om man eldar för hårt / länge .
Finns iofs vedkaminer med katalysator så man kan snålelda (låg syretillförsel)
https://www.vermontcastings.com/
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
M
Jag har Nibes Premodul 150mm rostfritt stål till både kamin och vedpanna. Jag kan inte se skillnaden om jag eldar 2tim eller 60tim. Skorstenen uppnår ju en temperatur efter en kort stund och sedan händer väl inte så mycket mera.
 
Tomture61
M Markarbetaren skrev:
Jag har Nibes Premodul 150mm rostfritt stål till både kamin och vedpanna. Jag kan inte se skillnaden om jag eldar 2tim eller 60tim. Skorstenen uppnår ju en temperatur efter en kort stund och sedan händer väl inte så mycket mera.
Är ju två olika maskiner du eldar i , vedkaminen är nog lättare att elda för hårt i . Har du en rökgastermometer på den ?
 
M
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är ju två olika maskiner du eldar i , vedkaminen är nog lättare att elda för hårt i . Har du en rökgastermometer på den ?
Ingen rökgastermometer på kaminen men på pannan har jag en. Jag tror att det är tvärtom, att pannan har högre rökgastemperatur. Effekten på pannan är 20kW och på kaminen 8kW.

För kaminens del står det att den är godkänd för att eldas mot en skorsten som är typad till 350gr. Detta borde väl innebära nån form av maxvärde vid 8kW effekt.

Pannans enda krav är att dess rökgaser måste hålla minst 65gr 0,5m innan skorstenens ände för att undvika kondens. När jag eldat håller jag nog minst 350gr på utgående rökrör i pannan.

Skorstenen är specad till 450gr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.