När man ordnar tilluft via golvet fram till en kakelugn eller kamin, hur funkar det med kalldrag när man inte eldar?
Funkar det som en allmän tilluft utan problem?

Några fällor eller problem om röret går utifrån via torpargrund/bjälklag med kondens, mm?

Något annat diskret sätt att ordna bra tilluft i ett självdragshus ?
Det finns inte plats ovan fönstren på bottenvåningen för någon ventil..
 
Till luft i självdrags hus. Finns lister att sätta i fönstets ovansida alltså inte ovanför fönstret utan i fönster karmen. Syns inte på insidan då du har gardin. Och man tänker nog inte på det när man tittar på utsidan.. Det brukar heta "fönsterventiler" finns i en mängd olika modeller & utförande.

Fast det var kanske en sådan ventil du menade att du inte kunde ha?

Sånnafall är det nog vanlig till luftventil som gäller.. 100mm eller liknande.

Till luft igenom torpargrunden vet jag inte så mycket men det borde gå att stänga den när man inte eldar. Den bör vara isolerad för att undvika kondens. Och du skall inte ta luft i från torpargrunden röret MÅSTE man dra så att den tar luft utefrån.
risken är annars att du får upp möggelsporer & liknade i huset vilket är ganska vanlig i torpargrunder..
 
Fönsterventiler kan jag ha, inte tallriksventil om jag inte sätter den på sidan av fönstret.
Insidan är nog ok för en fönsterventil men utsidan..
På ett vackert 1800-talshus med spröjsade fönster?

Huset är tilläggsisolerat och väldigt tätt och eftersom vi kör hårt med ved så kommer det inte att funka något bra utan mer tilluft.
Det märks redan nu under byggperioden, trots öppna ventiler på ÖV så står luften still där, liksom att det lätt ryker in vid uppstart av spisarna.

Om jag nu fixar en golvventil till kakelugnen för eldningen, hur kommer den att upplevas och funka för allmänventilationen när vi inte eldar, med tanke på kalldrag då den är golvplacerad?

Någon med länkar eller tips på ett juste utförande av en sådan ventil?
 
Försök få tilluften till spisen i direkt anslutning till elden så kommer den kalla luften att gå direkt till spisen i stället för att bli kalldrag. Hur det blir när du inte eldar vet jag inte men i ett självdragshus så är inte flödet så stort så jag tror inte det blir några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.