Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte lätt att passera 30-33% verkningsgrad i kraftvärmeverk, tyvärr.
Men jag läste någonstans att just (de bästa) gaskraftverken så skippar man att koka vatten, utan kör avgaserna direkt till turbinen, och det skulle då ge väsentligt högre verkningsgrad.

Men jag har inte mer koll än så, dvs bara ngt jag snappat någonstans.
Jo där ligger man på + 90 % i verkningsgrad. Gör man bara kraft blir det betydligt sämre.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte lätt att passera 30-33% verkningsgrad i kraftvärmeverk, tyvärr.
Men jag läste någonstans att just (de bästa) gaskraftverken så skippar man att koka vatten, utan kör avgaserna direkt till turbinen, och det skulle då ge väsentligt högre verkningsgrad.

Men jag har inte mer koll än så, dvs bara ngt jag snappat någonstans.
I kraftvärmeverk har du betydligt högre verkningsgrad, där används ju överskottsvärmen som fjärrvärme eller annat. I ett kraftverk stämmer däremot 30%.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T tergo skrev:
där är fortfarande ett rör som är helt (av 4 st)
Nej jag tolkar det som minst tre skador på båda ledningarna som då har fyra pipor.
Men det spelar nog mindre roll för sannolikt så kommer korrosionen snabbt igång och gör ledningarna obrukbara för all framtid. Ledningarna var ju sedan trycksatta men inget flöde när de sprängdes.
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Nord_Stream_pipeline_sabotage
 
P paralun skrev:
Nej jag tolkar det som minst tre skador på båda ledningarna som då har fyra pipor.
Men det spelar nog mindre roll för sannolikt så kommer korrosionen snabbt igång och gör ledningarna obrukbara för all framtid. Ledningarna var ju sedan trycksatta men inget flöde när de sprängdes.
[länk]
nja det verkar som ett rör (120cm i diameter) går att använda enligt danskarna
FOI-expert varnar för bristande spaning i Östersjön | SVT Nyheter
 
T tergo skrev:
nja det verkar som ett rör (120cm i diameter) går att använda enligt danskarna
FOI-expert varnar för bristande spaning i Östersjön | SVT Nyheter
Jo vem vet? Ledningarna är för mig totalt ointressanta och ett stort monument över Tysklands havererade energipolitik!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag tolkar det som minst tre skador på båda ledningarna som då har fyra pipor.
Men det spelar nog mindre roll för sannolikt så kommer korrosionen snabbt igång och gör ledningarna obrukbara för all framtid. Ledningarna var ju sedan trycksatta men inget flöde när de sprängdes.
[länk]
Båda rören av NS1 sprängdes.

Men bara ett av rören av NS2 sprängdes, på två ställen.

Så ett rör av NS2 är intakt, och går att använda.

Men det kvittar, eftersom: ”The first rule of Nord Stream is: you do not talk about Nord Stream.”

Ingen europeisk makthavare har det minsta intresse av att avslöja vem som sprängde rören, eller att ta det fungerande röret i bruk.

Åtminstone inte i nuläget.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Båda rören av NS1 sprängdes.

Men bara ett av rören av NS2 sprängdes, på två ställen.

Så ett rör av NS2 är intakt, och går att använda.

Men det kvittar, eftersom: ”The first rule of Nord Stream is: you do not talk about Nord Stream.”

Ingen europeisk makthavare har det minsta intresse av att avslöja vem som sprängde rören, eller att ta det fungerande röret i bruk.

Åtminstone inte i nuläget.
Jo men det finns ju en gyllene regel som vi lärt oss den hårda vägen det är att aldrig bli beroende av någon annan oavsett om det är olja eller gas... Tyskland la ner det mesta av sin kärnkraft och behövde gas.
 
P paralun skrev:
Jo men det finns ju en gyllene regel som vi lärt oss den hårda vägen det är att aldrig bli beroende av någon annan oavsett om det är olja eller gas... Tyskland la ner det mesta av sin kärnkraft och behövde gas.
Om bara nån hade varnat dem...


:rofl:
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Mikael_L
M Mellanbarn skrev:
I kraftvärmeverk har du betydligt högre verkningsgrad, där används ju överskottsvärmen som fjärrvärme eller annat. I ett kraftverk stämmer däremot 30%.
My bad. Nu blandade jag ihop värmekraftverk och kraftvärmeverk.
Så kan det gå ...
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.