G Greger_08 skrev:
Japp men prioriterar man att köpa två nya dyra bilar på avbetalning via valfri pajas bank så blir det 0 kr kvar till rutan amortering och kanske även sparandet.

Dock så kallar jag det inte för normalt beteende har man 50-60k netto borde man lätt kunna sätta undan 10k.

En enkel budget:
Kostnader ränta samt övriga fakturor på huset 12.000:-/mån
Amortering 5000:-/mån
Buffert för huset 4000:-/mån
bilar totalt räknat på 3000mil/år 8000:-/mån
2 barn 10.000:-/månad schablon från nätet
kläder och fritid 2 vuxna 4000:-/mån
sparande 2000:-/mån
mat 8000:-/mån
abonnemang samt försäkring 1200:-/mån
Detta landar på 54.200:-/månad
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
En enkel budget:
Kostnader ränta samt övriga fakturor på huset 12.000:-/mån
Amortering 5000:-/mån
Buffert för huset 4000:-/mån
bilar totalt räknat på 3000mil/år 8000:-/mån
2 barn 10.000:-/månad schablon från nätet
kläder och fritid 2 vuxna 4000:-/mån
sparande 2000:-/mån
mat 8000:-/mån
abonnemang samt försäkring 1200:-/mån
Detta landar på 54.200:-/månad
Har man genomsnittliga löner kan man nog inte räkna med att spendera t ex 10 000 kr/mån på två barn - de måste ha bra dyra intressen i sådant fall? Samma sak gäller bilar för 8 000 kr/mån. Så det känns som att det finns sparpotential i den kalkylen.

/Krille
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
Våra lån löpte ut i Juni och vi tyckte inte det var ett bra läge att binda lånen då heller, så vi valde börja amortera rejält. Hus i Göteborg som vi renoverat löpande på egen hand sen 2020, sommaren 21 köpte vi även en tomt på östkusten där vi i framtiden planerar att bygga sommarstuga (svärföräldrar i närheten). Tomten bakade vi in i huslånet då huset hade ökat i värde p.g.a renoveringar som skett löpande utan att ta lån. Så vi hade lite mer lån än vi var bekväma med när lånen löpte ut sommaren 2022.

Just nu amorterar vi ~8% per år samt har en ränta på 3.5%, totalt blir det en bit över 40'/månad i ränta + amortering. Räntan är såklart ganska trist, men det är övergående som allt annat.
 
Om lönerna hänger med i inflationstakten så är det smart att låta inflationen äta upp lånen. På 80-talet var det en god affär att ta konsumtionslån. Inte säkert att det blir lika denna gång. Men har man pengar liggandes på hög utan eller med låg ränta så tappar de ju värde snabbare än lånen. Alltså borde man amortera i detta fall.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Har man genomsnittliga löner kan man nog inte räkna med att spendera t ex 10 000 kr/mån på två barn - de måste ha bra dyra intressen i sådant fall? Samma sak gäller bilar för 8 000 kr/mån. Så det känns som att det finns sparpotential i den kalkylen.

/Krille
Drar man runt en hyfsat moderna bil för 4k i månaden så är det nog bra. Typ 2000k i bränsle, 1000kr för försäkring, skatt, däck, reparationer å 1000kr i sparande till nästa bil eller lånekostnad. Ingen konstigt eller extremt.
 
  • Gilla
Byggahus48 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Drar man runt en hyfsat moderna bil för 4k i månaden så är det nog bra. Typ 2000k i bränsle, 1000kr för försäkring, skatt, däck, reparationer å 1000kr i sparande till nästa bil eller lånekostnad. Ingen konstigt eller extremt.
Absolut - våra två bilar kostar mer än så. Jag tänkte mer utifrån att exemplet visade hur tufft det var att amortera för en normal barnfamilj - då kändes det spontant som att det finns besparingspotential i bilar för 8000 kr/mån och två barn som kostar 10 000 kr/mån.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Absolut - våra två bilar kostar mer än så. Jag tänkte mer utifrån att exemplet visade hur tufft det var att amortera för en normal barnfamilj - då kändes det spontant som att det finns besparingspotential i bilar för 8000 kr/mån och två barn som kostar 10 000 kr/mån.

/Krille
Ja 10k för två barn torde definitivt gå att spara på.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja 10k för två barn torde definitivt gå att spara på.

Kan hålla med om att det låter mycket med 5000kr/barn och månad, men slår man ut cyklar kläder fritidsintressen osv så rinner pengarna lätt iväg, hittade denna siffran på nätet som en rimlig kostnad för barn, runt 1,1 miljoner "kostar" ett barn tills de fyller 18 år.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
N NizzeBygg skrev:
Du som har amorterat, du kan inte lyfta av en dörr, och gå ned till
ICA och handla för den, de kan inte växla den, :)
Jag som har amorterat behöver bara vänta en månad så har jag flera tusen till på bankkontot. Våra investeringar är gjorda för att jag ska ha råd att bo kvar som reumatisk änka med låg pension. Dvs isolerat, bytt till treglasfönster (de gamla var dåliga), badrummet är förberett för handikappanpassning (bara att ta bort badkaret och sätta upp duschhörna istället), trädgården är anpassad för att vara lättskött och tillgänglig, och så har vi solceller.
Framtidsplaner innefattar bland annat "pensionärskuvös", elbil plus laddstation, någon typ av eldstad inne och köksrenovering, det senare ger förståss ingen besparing direkt, men det behöver göras ändå.

Och pengarna tickar in.
 
  • Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Har lån rörligt på 2,99% samt ser ingen logik i att amortera på lånet när inflationen är drygt 9% ,dvs lånebeloppet minskar med 6% värde på årsbasis
Inflationen är kanske 9% (även om jag tror vi kommer få se negativ inflation så vi kommer tillbaka mot en normal inflation som på sikt kommrr vara några %per/år) men det förusätter väl att lönerna ökar lika mycket som inflationen och så har väl det inte varit?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag som har amorterat behöver bara vänta en månad så har jag flera tusen till på bankkontot. Våra investeringar är gjorda för att jag ska ha råd att bo kvar som reumatisk änka med låg pension. Dvs isolerat, bytt till treglasfönster (de gamla var dåliga), badrummet är förberett för handikappanpassning (bara att ta bort badkaret och sätta upp duschhörna istället), trädgården är anpassad för att vara lättskött och tillgänglig, och så har vi solceller.
Framtidsplaner innefattar bland annat "pensionärskuvös", elbil plus laddstation, någon typ av eldstad inne och köksrenovering, det senare ger förståss ingen besparing direkt, men det behöver göras ändå.

Och pengarna tickar in.
Å vi som har investerat på börsen med en avkastning på >8% varje år har helt slut med pengar? ;-)

Skämt å sido, en bra balans och en risknivå som man är nöjd med är bra både för plånbok och knopp.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Kan hålla med om att det låter mycket med 5000kr/barn och månad, men slår man ut cyklar kläder fritidsintressen osv så rinner pengarna lätt iväg, hittade denna siffran på nätet som en rimlig kostnad för barn, runt 1,1 miljoner "kostar" ett barn tills de fyller 18 år.
Efter att kollat genom skatteverkets siffror vad barn förväntas lägga på saker så förstår jag att dem räknar att en barn kostar 1,1 mille. Men vars dem fått siffrorna från är för mig en gåta, kanske med obegränsad ekonomi att man kan bränna dem pengarna. För en normal tror jag att man inte ens kommer i närhetrn av hälften, samt att de minskar rejält/barn om man får flera barn som ärver saker eller törs köpa begagnat.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J JonathanFlod skrev:
Våra lån löpte ut i Juni och vi tyckte inte det var ett bra läge att binda lånen då heller, så vi valde börja amortera rejält. Hus i Göteborg som vi renoverat löpande på egen hand sen 2020, sommaren 21 köpte vi även en tomt på östkusten där vi i framtiden planerar att bygga sommarstuga (svärföräldrar i närheten). Tomten bakade vi in i huslånet då huset hade ökat i värde p.g.a renoveringar som skett löpande utan att ta lån. Så vi hade lite mer lån än vi var bekväma med när lånen löpte ut sommaren 2022.

Just nu amorterar vi ~8% per år samt har en ränta på 3.5%, totalt blir det en bit över 40'/månad i ränta + amortering. Räntan är såklart ganska trist, men det är övergående som allt annat.
Imponerande avbetalningstakt, kommer ni fortsätta i den takten eller trappar ni av vid en viss lånenivå?
 
T TJ1965-2 skrev:
jag har handelsbanken och löste in delar av mitt lån bara genom att maila dem i mailfunktionen på internnetbanken.
Får pröva maila eftersom känner jag oss rätt kommer vi skjuta på bankbesöket onödigt länge..
 
Amorterar i bra tider som dåliga, lånet ska ner helt enkelt.
 
  • Gilla
Byggahus48 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.