Hejsan! Jag och min sambo har under en längre tid funderat på att köpa hus eller bygga nytt.
Kul att läsa denna tråd då vi själva funderat på att bygga just i Sätila.
Vi var först inne på att köpa hus, och har vart på flera i visningar i Sätila och Fjärås. Vi är nu i valet och kvalet hurvida vi skall köpa begagnat eller bygga nytt. Det finns ju såklart många fördelar och nackdelar med båda valen. Eftersom vi mest funderat på begagnat har vi inte snackat så mycket priser med hussäljare, vi var dock på husknuten för några veckor sedan. Är lite nyfiken och frågar lite ofint ( svara bara om ni har lust) vad ni räknar med att era hus går på totalt, inkl. tomt, alla avgifter m.m. ???
Vi är mest sugna på Vårgårdahus. Hur uppfattar ni att Mjöbäcksvillan står sig gentemot dem kvalitet och prismässigt? Platta är ett krav.
 
Hejsan
Kul att det finns fler som är intresserade av att bosätta sig i Sätila. Vi var också inne på att köpa begagnat men vi får i stort sett ett nytt hus för samma kostnad. Då bygger ju vi visserligen ett 1 1/2 plans hus med oinredd vind som vi senare ska ta tag i samt att trädgård och garage kostar massor....... Det hade vi ju säkert fått med om vi hade köpt begagnat. Men när vi letade som intensivast så fanns det knappt några hus till salu medan det nu har funnits massor.

För ett 11/2 plans med 95 kvadrat i botten och 70 kvadrat oinredd vind har vi betalat 1 345000 ungefär. Då har vi inte så mycket tillval som tillkommer sen. Men vi ska låna 1,9 som ska täcka hus, tomt, VA, el osv...... Trädgård, övervåning och garage alt carport vågar jag inte ens tänka på vad det kommer att kosta.......

Mjöbäcksvillan och vårgårdahus känns ganska snarlika i standard. Vi har varit nöjda med MV men det finns alltid saker som kunde hanterats bättre....... Vet ett par som byggt VH och de är jättenöjda!

MVH Josefine
 
Hej Cidde

Jättekul att få se ert hus, det blir maffigt!!! Jättefint hus ni valt! Vet vilket snickarlag ni kommer att få. De är jätteduktiga, de byggde min brors hus. Vi önskade dem också men se vad vi fick istället....... Det är slutbesiktning om två veckor men jag undrar om de hinner klart!

Jag och min dotter Ellen gjorde lite reklam för Borås tidningen igår. Kolla deras hemsida om ni vill, det finns dock ingen bild med där men reportaget ligger under marks kommun..... Var inte alls beredd på en intervju, trött efter jobbet och med en gnällg dotter runt benen.....

Hoppas vi ses snart, nu kommer ni nog vara lite mer i Sätila för att följa bygget?

MVH Josefine
 
Tjo

Recoba: Sätila verkar expandera rätt så fett just nu, kan ju tipsa om att i "vårt" område finns det en ledig tomt (om man kan lita på kommunens hemsida vill säga). Vi kommer att hamna omkring 2,2 totalt, då har vi köpt byggsatsen för övervåningen men ska göra klart den själva. Precis som Lucifer skriver så ska man ju dock även fixa carport, trädgård m.m. så det tillkommer ju en del i efterhand. Men man får ju ett helt nytt hus, och kan planerar det precis som man vill ha det.

Lucifer: Jo, det är hur coolt som helst att se det på riktigt. Vi ska dra förbi en sväng om en timme eller så, sen blir det nog besök både måndag och tisdag. Låter tryggt med snickarlaget! Hoppas att era snickare hinner bli klara i tid utan allt för mycket skavanker och strul.

Roligt att läsa artikeln i Borås tidning! Var i Göteborg bodde ni tidigare? Vi bor i Majorna för tillfället, preliminärt flyttar vi in i kåken första veckan i december...

Ha en trevligt helg allihopa!

/(C)
 
Tjo!

Pushar lite... Igår hade vi möte med elektrikern, gick ju bra - men fasen vad det kommer att kosta! Men... hellre för mycket uttag än en jämrans massa förlängningssladdar.

Såg att ni hade grävmaskinist på plats som donade med tomten. Vi tar med glädje emot namn på firman om de gjorde ett bra jobb, vi grovplanera klart tomten + slänga ut matjord innan vintern sätter in.

Ha´ré!

/C
 
Hejsan

Sorry för sent svar på förra inlägget...... Kan väl bara skylla på att det finns en del att göra nu....PUST!
Vi bodde i Örgryte, Lunden innan vi flyttade hem till mina föräldar i mars. trivdes toppen men landet drog...... Jag är ju född en mil från Sätila så jag längtade hem till kompisar och familj och min snälla sambo gav med sig som tur var....hihi

Vi är jättenöjda med grävmaskinisten som var hos oss. Min pappa har anlitat dem ett flertal gånger. Tostareds maskinshakt heter firman med ägare vid namn Bruno. De har massor att göra så hör av er snabbt om ni kan.

Vi hade hoppats på att kunna kratta i vår jord i helgen men jag blir tokig på allt regn.... Kan ju inte göra nåt då! Hoppas kunna få klart för att kunna så innan okt.

På torsdag har vi slutbesiktning, får se hur det går..... Har en del att klaga på, bla att takstolarna är sneda...... Inte roligt alls men inget man kan göra når åt. Vi får väl fajtas för att få en ok ersättning från MV

MVH Josefine m fam
 
Tjo!

Tackar för schakt-tipset! Vi ringde Bruno, får se om han kan trycka in oss i höst. Iövrigt kan nämnas att de fuktskadade gips och massonitskivorna i mittväggen (ösregnade vid stomresningen) har bytts ut, känns skönt.

Håller tummarna för att allt går er väg på slutbesiktningen!

Mvh
Fam. Lundevall
 
Hej igen!

Hoppas att besiktningen gick bra! Är lite spänd på hur det har gått!

Själva är vi i stadiet där vi känner att det hade varit trevligt att få måla lite på huset nu under hösten. Döm om vår förvåning då Mjöbäck svarar att "ni måste skriva på att ni godkänner fasaden som den är innan ni börja måla". Eftersom ni har målat både på fabrik och under byggtiden är jag lite nyfiken, skrev ni på ett sådant dokument, eller fick ni måla ändå?

Beräknad slutbesiktning för oss blir förövrigt vecka 50, så förhoppningsvis har vi flyttat innan jul. Verkar vara tufft med dagisplats, så frågan är om man ska stå skriven i Göteborg ett halvår till (dvs hyra ut sin nuvarande lägenhet i andra hand).

Ha en go helg!

/C med familjs
 
Hejsan

Jag tror inte att vi skrev på nåt papper ang målningen. Vi hoppade ju över de brädor som vi tyckte skulle fixas till så det ser ju lite randigt ut men det var inget problem att måla. Konstigt! Ifrågasätt det igen för det är ju skönt att kunna börja måla, Ett hus ska ju helst inte stå mer än några veckor omålat utan grundfärg.

Besiktningen var väl bra, huset är vårt! Det fanns en del småfel att fixa till men de snea takstolarna får vi inget för. Det minskar inte värdet på huset om vi skulle sälja det..... Tycker kanske att man inte beställer ett hus för ca 1,5 mille för att få med det på köpet.... Men byggbranchen är inte lätt att sätta sig emot om man inte är tillräckligt stark och kunnig. Hoppas ändå att det andra ska bli fixat snarast.

Själv ska vi på bröllop idag, ska vara tärna så hela dagen är uppbokad. Hade gärna sett att man hunnit lite på tomten idag men man är ju bara mänsklig tyvärr.... Ska sova första natten i huset idag efter bröllopet. Finns inget mer än en rulle toapapper och omålade väggar men det ska ändå bli kul!

MVH josefine
 
Tjo!

Kul att äntligen råkas igår! Vi smygkikade lite på skattjakten... :)

Idag var vår KA en sväng förbi huset och upptäckte att det läckte in vatten i väggen under balkongen. Tydligen har plåtslagaren glömt nån form av plåt som ska skydda väggen under. Jämrans tur att detta upptäcktes nu och inte senare! Kontaktade Göran angående all våra "småfel": fel färg på stuprör, felaktig placering på rör under stuprör samt felaktigt glas i groventré-dörren, och det verkar som att allting ska lösa sig. Vi får väl se...

Idag var vi ute på tomten och diskuterade trädgården med Furets plantskola. Blev därav lite nyfikna på var ni köpte er matjord, samt vad ni fick ge för den. Skötte Bruno om detta?

Haré bra, och lycka till med tapetsering/målning!!!

/Fam. Lundevall
 
Hejsan

Vi köpte stor del av matjorden (den som ligger på nu) från andra sidan vägen. Detta skötte Tostareds maskinshakt (Håkan) samt med konsultering av firman som vi köpte den harpade matjorden av som ligger i en hög på tomten. De heter Sbenssons åkeri och är bekanta till min familj. Vi har inte fått nåt pris för jorden men det skiljer som sagt mycket mellan harpad och inte.... Han gav oss ett pris på den harpade, 170:- kubiken + framkörning.

Prata med Bruno så kanske han vet nån ni kan handla av men då krävs ju också mycket arbete av er.....PUST! Känns som vi aldrig kommer att kunna så.....

Hoppas alla fel löser sig snarast!

MVH Josefine
 
Svenssons åkeri ska det givetvis vara.....
 
Tack för tipsen.
Appropå matjord så brukar vi köpa harpad matjord av LBC i Kinna, de leverarar snabbt och till ett vettigt pris.
 
Tjo!

Hur går det för er? Målat och tapserat klart ännu?

Vi har numera tillgång till nyckeln till huset, hur kul som helst att åka ut på helgerna och spana in vad som skett. Går undan nu, köket har börjat monteras, braskaminen är på plats, och stor del av golven är klara!


Ha det gött!

/C
 
Hejsan
Vi sliter in i de sista! Andreas pappa kommer i helgen och ska tapetsera några fondväggar men tyvärr är vardagsrumstapeten restad.....SUCK! Så vi får leva med att titta på en gipsvägg lite till samt att snickarna har en del fix att göra inne i Ellens rum innan vi kan måla och tapetsera. Vill få klart allt nu!

Va kul att allt börjar rulla på och att ni har fått nyckeln. Då kanske man kan få komma in och kika nån helg?
MVH Josefine
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.